ابراهیم رئیسی در نشست خبری: با بایدن دیدار نمیکنم، به برجام برگردید

ابراهیم رئیسی، در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دنیا باید بداند وضعیت با این حضور مردم تغییر کرده است.

ابراهیم رئیسی در نشست خبری: با بایدن دیدار نخواهم داشت

وی افزود: «باید دنیا بداند که در سیاست خارجی تا امروز، فشار حداکثری کارساز نشده است و باید تجدید نظر کند. باید بداند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم منتهی نخواهد شد.»

وی تصریح کرد: «ما تعامل را با همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد.»

وی در پاسخ به سوال آنلیز بورجس، خبرنگار یورونیوز درباره سرنوشت برجام و پیام به آمریکایی‌ها گفت: «برجام را آمریکایی‌ها نقض کردند، طبق برجام باید شما متعهد به رفع همه تحریم‌ها بود اما نکردید. پیام من این است که به برجام برگردید و تعهدات خود را عمل کنید.»

وی خطاب به اروپا هم گفت که تحت فشارهای آمریکا قرار نگیرد و آنچه متعهد شده‌ است عمل کند.»

وی اولویت اول و سیاست داخلی نخست را بهبود وضعیت کسب و کار و معیشت مردم عنوان کرد و گفت که یک نظام اداری کارآمد را برقرار خواهد کرد.


ابراهیم رئیسی: با بایدن دیدار نمی‌کنم


وی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره مذاکره با دولت بایدن این سوال را مطرح کرد که چرا بایدن نسبت به تعهدات دولت آمریکا پاسخگو نیست؟ وی افزود: «آمریکا تمام تحریم ها را بردارند و نشان دهند صداقت دارند.»

وی تاکید کرد که «مردم از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده‌ای برای مردم آنچنان که در برجام پیش‌بینی شده بود نداشت؛ دلیلش عهدشکنی آمریکا و اروپا بود.»

وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است با بایدن دیدار کند، گفت: «خیر.»

وی همچنین درباره مذاکرات جدید در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی ایران تاکید کرد که مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست.

وی افزود: «آنها به قرارداد قبلی عمل نکردند چطور می‌خواهند وارد مباحث جدید شوند.»


«برنامه جامع با چین را اجرایی می‌کنیم»


وی در پاسخ به سوالی درباره روابط با چین گفت: «روابط ما با چین از ابتدای پیروزی انقلاب وجود داشته و امروز هم روابط خوبی داریم و ظرفیت‌هایی بسیار وجود دارد که آن را احیا و دنبال می‌کنیم. طرح جامع [۲۵ ساله] به عنوان یکی از اسناد و توافق دو کشور وجود دارد که آن را اجرا می‌کنیم.»

وی درباره موضوع اسرائیل و فلسطین گفت: « ایران می‌گوید که به آرای عمومی مراجعه کنند. فلسطین حق فلسطینی‌ها است. »

وی افزود: «از نظر ایران، فلسطینیان صاحب فلسطین هستند و قبل از اینکه رژیم صهیونیستی از ناحیه ما احساس خطر کند باید از مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت بترسد.»

«جمهوری اسلامی خامی مظلومان خواهد بود»


وی درباره موضع ایران گفت: «جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی همواره حامی مظلومان خواهد بود. ما حامی فلسطین خواهیم بود.»

وی در پایان خود به ارتباط دولتش با ایرانیان خارج از کشور گفت: «همه زمینه‌ها رو برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم. دولت در برابر ایرانیان خارج از کشور وظیفه دارد. باید ورود ایرانیان به کشور تسهیل شود.»

وی افزود: «سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور باید تسهیل شود. بهترین و امن‌ترین مکان برای ایرانیان خارج از کشور، ایران است.»

رئیسی: ارتباط من با مردم از طریق دوستان و آشنایان من نخواهد بود


 دولت ما خود را موظف می‌داند نسبت به ایرانیان خارج از کشور، آن‌ها ایرانی هستند و ما نسبت به آن‌ها مسئولیت داریم.

 سرمایه‌گذرای در کشور توسط ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود. امن ترین سرزمین برای ایرانی‌ای که خارج از کشور درآمد کسب کرده است کشور ماست.

 ما سامانه‌ای را راه‌اندازی خواهیم کرد برای ایده‌ها. تمام صاحبان اندیشه و خرد اگر ایده ای دارند برای اداره‌ی دولت، در این بانک ایده‌ها از آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

 ارتباط من با مردم از طریق دوستان و آشنایان نخواهد بود. سامانه ای را برای ارتباط مستقیم با مردم رونمایی خواهیم کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.