ابریشم بافی در ایران در حال نابودی است

طاهر صباحی روز چهار شنبه در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر با واردات مواد مورد نیاز فرش، ما فقط بافنده فرش شدیم در حالی که زمانی تولید کننده تمامی اجزای فرش بودیم.

وی افزود: نباید فقط به فکر صادرات فرش دست باف باشیم بلکه باید با احیای ابریشم بافی که اکنون در ایران به فراموشی سپرده شده است، صادرات فرش ابریشمی را تقویت کنیم .

دکتر طاهر صباحی افزود: زمانی ابریشم بافی ایران شهره آفاق و انفس بود اما متاسفانه مدتی است که این صنعت در ایران در حال نابودی است و فرش ابریشمی از چین وارد می شود.

وی گفت: متاسفانه نخ رنگ شده و مصنوعی ابریشمی از چین وارد شده و قالی بافان ما فقط بافنده اند درحالی که در گذشته بهترین فرش ابریشمی را با نخ ورنگ طبیعی در ایران تولید می کردیم .

صباحی با بیان این مطلب که فرش صنعتی است که هنر در آن خیلی شرط است، افزود: اکنون از هر هزار فرشی که بافته می شود، تنها تعداد کمی قابلیت موزه ای شدن را دارند در صورتی که در گذشته اکثر فرش های تولیدی تماما هنرمندانه و ارزش موزه ای داشتند.

وی گفت: زمانی فرش در کناره سفره ها بافته می شد اما اکنون تلویزیون جای فرش را گرفته است و باید به گذر زمان در صنعت فرش توجه کرد و مطابق زمان پیشرفت کرد.

این کارشناس بین المللی فرش ایران گفت: مسوولان باید فرش را بشناسند و سپس عاشق فرش شوند تا بتوانند مسائل فرش را برطرف سازند. کسی که فرش را نشناسد و عاشق فرش نباشد، چگونه می تواند برای فرش کار کند.

صباحی افزود: برای فرش ایران باید دنبال بازار یابی در بازار های جدید باشیم و بازار های جدید کشش خوبی برای فرش ایران دارند.

تهرام/۹۹۷۷ / ۱۳۹۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۰۶۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.