ابزارهاى فهم و تفسیر قرآن؛ تاویل و تنزیل/قرآن امین

نویسنده این وبلاگ در این بخش به بحث محکم و متشابه در قرآن پرداخته است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، وبلاگ قرآن امین در آخرین یادداشت خود به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نوشت:

در اندیشه بیش‏تر مفسران، به ویژه پیشینیان، «تنزیل‏» ظواهر و «تاویل‏» خلاف آن و یا محکمات و متشابهات تلقى شده است. برخى از بزرگان «تاویل‏» را به واقعیت عینى آیات تفسیر کرده ‏اند و دیدیم بر پایه احادیث ائمه اهل‏بیت؛ قرآن داراى تنزیل است؛ یعنى، در مورد گروهى نزول یافته و تاویل دارد؛ یعنى، عده ‏اى هستند که این آیه بدانان بازمیگردد.

به عبارت دیگر، تعیین مصداق دانش ارجمند تاویل – هم‏چون دانش ظهر و بطن (باز گردانیدن مفاهیم به مصادیق تازه) – تنها کار راسخان در علم است. بنابراین میتوان گفت که «تنزیل‏» یعنى، مصادیق گذشته و «تاویل‏» یعنى، مصادیق آینده. (۴۲) و این مطلب از قانون جرى و اطباق نیز استفاده میگردد. (۴۳)

پی نوشت:

۴۲- سیدعلى دزفولى، شناخت قرآن، ص ۳۰ -۴۳

۴۳- علامه طباطبائى; تاویل قرآن را عبارت از حقایقى میداند که در ام الکتاب، نزد خداست و از مختصات غیب او می باشد و بر پایه آیه ۸۰ سوره واقعه (الا المطهرون…) علم به تاویل (غیب) به نحو استقلال، اختصاص به خدا دارد و «مطهرون‏» به دلالت این آیه، حقیقت قرآن را مس می نمایند و با ضمیمه آیه تطهیر – که به موجب روایات متواتر، در حق اهل‏بیت پیامبر(ص) فرود آمده – اهل‏بیت رسول خدا(ص) از پاک شدگان و عالم به تاویل (و غیب) می باشند. (سیدمحمدحسین طباطبائى، قرآن در اسلام،۴۶ -۴۹)


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.