ابعادی تازه‌ از بحران اخیر مرغ

۲۷م آذر ،

چکیده: وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح ابعاد تازهی از بحران اخیر کمبود مرغ در بازار داخلی گفت: به سبب نبود یک سیستم لجستیکی کارآمد کمبود مرغ در بازار به بحرانی بزرگ در ابتدای ماه رمضان امسال تبدیل شد.

مهدی غضنفری با اشاره به این‌که از دو ماه قبل از آغاز بحران مرغی در کشور گزارش‌های نگران‌کننده‌ای به دست ما می‌رسید افزود: این گزارش‌ها بسیار ما را نگران و عصبی کرده بود اما مردم اطلاعی از آن نداشتند.

او با اشاره به این‌که هر کس برای حل بحران مرغ یک راه به ما نشان می‌داد گفت: ما نیاز داشتیم که روزی ۲۰۰۰ کامیون از بندر امام خمینی (ره) به سراسر کشور منتقل تا نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها به موقع تامین شود اما این اتفاق رخ نداد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: تحریم‌ها در زمستان پارسال سبب شد موجودی نهاده‌های دامی در بازار به حداقل برسد و قیمت آن‌ نیز به شدت افزایش پیدا کند.

غضنفری گفت: بندر امام خمینی (ره) دارای امکانات بسیاری از جمله انبارها، مخازن نفتی، مخازن ذخیره سازی روغن خوراکی، سیلو، اسکله و ترمینال است، اما با این وجود به سبب فقدان یک سیستم لجستیکی مناسب بحران مرغی بوجود آمد و ظرفیت‌های بندر امام خمینی (ره) نیز نتوانست جلوی این بحران را بگیرد.

وی با بیان این‌که در جریان بحران کمبود مرغ در بازار هر کس مشکل را به دوش کس دیگری می انداخت اظهار کرد: در بخش ترانزیت بار از کشورهای آسیای میانه به سمت ایران نیز به سبب نبود یک سیستم لجستیکی دارای معضل پیچیده‌ای هستیم.

غضنفری با اشاره به این‌که کشتیرانی ایران زود تحریم شد، افزود: شرکت کشتیرانی هم اکنون سهمی معادل کمتر از پنج درصد در حمل و نقل کالاهای اساسی به کشور دارد. ۴۰ درصد از حمل و نقل کانتینری نیز توسط کشتیرانی انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که در نهایت با وجود همه کارهای انجام شده بحران مرغ در کشور بوجود آمد، گفت: از متخصصان لجستیک انتظار دارم تا کاری کنند که ماه رمضان سال بعد این اشتباه تکرار نشود.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.