ابعاد تازه پرونده رسوایی بانکی در انگلیس/ “باب دایموند” هم استعفا داد

سازمان خدمات مالی انگلیس در۲۷ ژوئن بانک بارکلیز را به «دستکاری و دروغ‌ گویی» درباره هزینه دریافت وام و نرخ بهره استقراض متقابل بین بانکی محکوم کرد.

 

بر اساس این حکم بانک بارکلیز در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ با غرض‌ کردن پول از دیگر بانک‌ها و موسسات مالی به گونه‌ ای وانمود کرده که از نظر مالی دارای ثبات بالایی است و بر این اساس میزان سود خالص بانک را بیشتر از مقدار واقعی آن به سرمایه ‌گذاران نشان داده است. به همین منظور بانک بارکلیز را به پرداخت ۲۹۰ میلیون پوند جریمه محکوم کرد.

 

بانک بارکلیز بانک و موسسه مالی معتبر بین‌الملی است که در سال ۱۶۹۰ میلادی تأسیس شد. شاخه سرمایه‌ گذاری بانک بارکلیز در بازارهای بین ‌الملی سهام، «بانک سرمایه‌ گذاری بارکلیز» نام دارد اما جنجالهایی مرتبط با این بانک وجود دارد.

 

ارتباط با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی

بانک بارکلیز در دهه ۱۹۸۰ میلادی به انجام خدمات بانکی و اعتباری به رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی می ‌پرداخت. این تصمیم بانک بارکلیز باعث شده بود تا برخی از منتقدان این بانک از آن با عنوان تمسخرآمیز «بانک بوئرکلیز» یاد کنند.

نقض تحریم‌های ایران

در سال ۲۰۱۰ میلادی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا دو بانک بریتانیایی لویدز و بارکلیز را متهم کرد که برای گشایش اعتبار در قبال دریافت مبالغ هنگفتی به عنوان «کارمزد»، به نقل و انتقال پول برای موسسات وابسته به ایران می ‌پرداخته‌ و به این ترتیب تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده‌ اند.

“باب دایموند”

در پی استعفای روز گذشته “مارکوس آگیوس” رئیس هئیت مدیره بانک “بارکلیز” به دلیل افشای پرونده رسوایی بانکی و دستکاری نرخ بهره بین بانکی، مقامات این بانک امروز سه شنبه از استعفای “باب دایموند” مدیر اجرایی این بانک از سمت خود خبر دادند.

دایموند در بیانیه ای که توسط بانک بارکلیز منتشر شد، اعلام کرد: انگیزه من همیشه در راستای منافع بانک بارکلیز بوده است. فشارهای خارجی علیه این بانک به میزانی رسیده است که می تواند اعتبار بانک را زیر سوال ببرد و نمی توانم اجازه دهم که این اتفاق روی دهد.

بارکلیز که متهم به دستکاری نرخ بهره بانکی با هدف افزایش درآمد و سواستفاده مالی است، از سوی مراجع انگلیس به پرداخت جریمه نیم میلیارد دلاری محکوم شده است.

باب دایموند افزود: افشای این رسوایی مرا ناامید کرد، می دانم که هر کدام از کارمندان بانک بارکلیز خالصانه برای مشتریان خدمت می کردند، حامی رشد اقتصادی بوده و بدین ترتیب هنوز پابرجا هستیم و کار می کنیم.

وی گفت: مطمئنم که مارکوس آگیوس یکی از رهبران مهم در صنعت بانکداری جهانی بوده و بانک بارکلیز با هدف کمک به رشد و تجارت تاسیس شد و پس از استعفای تیم مدیریتی که مستعد و فوق العاده بوده از سمت خود کناره گیری می کنم.

خبر استعفای مارکوس آگیوس درحالی منتشر شد که بانک بارکلیز امروز سه شنبه اعلام کرد آگیوس در سمت خود باقی می ماند و به دنبال جایگزین برای مدیر اجرایی جدید این بانک هستیم.

مارکوس آگیوس نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دایموند کمک های قابل توجهی را به این بانک طی ۱۶ سال گذشته کرده و این بانک را به یکی از بانک های اصلی در جهان تبدیل کرده است.

وی افزود: دایموند به عنوان مدیر اجرایی باعث پیشرفت چشمگیر این بانک شده و در پی همکاری نزدیک با مدیران اجرایی خود و دیگر اعضای کمیته اجرایی بانک بارکلیز هستم که در پی خدمت به مشتریان بوده و به سهامداران ارزش قائل اند.

همچنین همزمان با انتقادها از سیستم بانکداری در انگلیس و رسوایی بانکی اخیر در این کشور، “دیوید کامرون” نخست وزیر انگلیس روز گذشته در یک سخنرانی در مجلس عوام اعلام کرد که کمیته پارلمانی به سرپرستی “اندرو تایری” مدیر کمیته خزانه داری، به تحقیق درباره استانداردهای بانکداری این کشور می پردازد.

این درحالیست که “اد میلیبند” رهبر حزب کارگر انگلیس این تحقیقات را ناکافی دانسته و خواستار انجام تحقیقات مستقل بدون حضور بانکداران و سیاسیون شد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در این رابطه نوشت: این رسوایی جایگاه مقامات ارشد بانک بارکلیز را متزلزل کرده است. دو نفر در ارتباط با مقامات این بانک اعلام کردند که امروز سه شنبه نیز “جری دلمیسیر” رئیس عملیاتی این بانک احتمالا استعفا می دهد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.