ابقا ایران برای ریاست کمیته فرهنگی اجتماعی مجمع مجالس آسیایی

در نشست کمیته دائمی امور فرهنگی اجتماعی مجمع مجالس آسیا صورت گرفت؛

معاون دبیر کل مجمع مجالس آسیایی از ابقای جمهوری اسلامی ایران برای ریاست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی این مجمع تا یکسال آینده خبر داد.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در تشریح نشست اجلاس کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجالس آسیایی که پیش از ظهر امروز (سه شنبه) با حضور نمایندگان پارلمانی کشورهای عضو و حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد در محل تالار خلیج فارس هتل اسپیناس برگزار شد، گفت: این نشست در راستای نشست‌های سالانه کمیته‌های سه‌گانه  مجمع مجالس آسیایی بوده و برنامه‌های مورد نظر را در دستورکار خود قرار می‌دهد.

وی در ادامه از ابقا جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس کمیته دائمی امور فرهنگی اجتماعی مجالس آسیایی برای یک سال آتی خبر داد و افزود:‌ در نشست امروز این اجلاس حجت‌الاسلام ابوترابی فرد از جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس،‌ دکتر “تن بان جنگ” از تایلند به عنوان معاون رئیس و “احمد محلوف” از مالدیو به عنوان گزارشگر کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی انتخاب شدند.

زمانی‌نیا در ادامه با اشاره به ماهیت مجمع مجالس آسیایی خاطرنشان کرد: مجمع مجالس آسیا با ابتکار مجلس شورای اسلامی ایران و فیلیپین از سال ۲۰۰۷ و با ۴۱ عضو دائم و ۱۷ عضو ناظر تشکیل شده و دارای سه کمیته فرهنگی و اجتماعی با ریاست ایران،‌ کمیته اقتصادی با ریاست روسیه و کمیته سیاسی با ریاست کره شمالی در حال فعالیت است.

وی همچنین تصریح کرد:‌ در حال حاضر کشور سوریه  رئیس مجمع مجالس آسیایی بوده و “محمد جهاد الحام” رئیس پارلمان این کشور ریاست مجمع مجالس آسیایی را بر عهده دارد.

معاون دبیر کل مجمع مجالس آسیایی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ دبیرخانه دائمی این مجمع در تهران مستقر بوده و هادی نژادحسینینان به عنوان دبیر کل مجمع مجالس آسیایی است که هر چهار سال یکبار تعیین می‌شود.

زمانی نیا گفت:‌ ریاست مجمع مجالس آسیایی هر دو سال یکبار تعیین شده و اواخر سال میلادی جاری نیز این مجمع از سوریه به کشور روسیه منتقل خواهد شد.

وی همچنین به سه محور اساسی نشست قبل از ظهر امروز (سه‌شنبه) کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی اشاره کرد و افزود:‌ موضوعات قاچاق مواد مخدر،‌ صیانت و ارتقا حقوق کارگران مهاجر در آسیا و هماهنگی جهت نشست نمایندگان زن مجالس آسیایی سه محور مورد بحث در نشست امروز بود که تصمیماتی نیز درباره آنها اتخاذ شد.

معاون دبیر کل مجمع مجالس آسیایی خاطرنشان کرد:‌ در نشست بعدازظهر امروز کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی این مجمع نیز قطعنامه‌هایی که پیش‌تر صادر شده بود مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران نشست سالانه کمیته دائمی فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی با ۷ عضو رسمیت می‌یابد که در نشست امسال این کمیته ۱۰  هیات پارلمانی از ۱۰ کشور عضو مجمع مجالس آسیایی حضور داشت.

اسامی نماینده‌‌ها به شرح زیر است:

۱-“نرزی چن هوون” و “هوک دانلی” از کامبوج
۲-“احمد محلوف”‌و “احمد امیر” از مالدیو
۳- “حسن فضل‌الله” و “آنتونی سعد” از لبنان
۴-“کنستانین کارماش” ، “ذهیر صندوق” و “صالح الزاواوی” از فلسطین
۵-“تن بان جنگ”، “بارویت بارو” و “روسدی خانتانیت” از تایلند
۶-“عبدالستار عفت” و “حسین صدیق پروین” از افغانستان
۷-“عبدالاتی مشلب” و “عبدالرزاق کاتاینی” از سوریه
۸-“محمد هیزب‌الله” و “محمود عدیله” از سریلانکا
۹-“عماد هموری” از عراق و هیات همراه
۱۰-“سید محمد حسن ابوترابی‌فرد”‌،‌ “حسین امیری خامکانی”‌و “مهدی سنایی”‌از جمهوری اسلامی ایران.

/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.