ابلاغ سند ملی واکسن به دانشگاه‌ها/ ایمن سازی واکسیناسیون به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود

۸ م دیماه ،
ممتاز نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت از اتمام تدوین سند ملی واکسن و ابلاغ آن به دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

محمدمهدی گویا در گفت و گو با پانا، اظهار کرد: کار تدوین سند ملی واکسن به پایان رسیده  و به سازمان های مرتبط و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی ادامه داد:  این سند با هدف توسعه علم و فناوری در زمینه تولید واکسن و مشخص شدن وظایف دستگاه ها در این زمینه به تدوین رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تصریح کرد: طبق این سند، شرکت های دانش بنیان تنها با کسب مجوز از سازمان های دولتی حق تحقیق و تولید واکسن را دارند و فعالیت آن ها تحت نظارت وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی باید صورت گیرد. این تصمیم در راستای حفاظت از سلامت عمومی جامعه که در اختیار دولت و سازمان های دولتی است، صورت گرفته است.

دو موسسه تولید و تحقیق واکسن رازی و پاستور در اولویت حمایت دولت قرار دارند

گویا ابراز کرد: براساس این سند، دو موسسه تولید و تحقیق واکسن رازی و پاستور در اولویت حمایت دولت قرار دارند و نهایت تلاش برای تقویت زیرساختارها، تامین نیروی انسانی و مدرنیزاسیون تجهیزات و امکانات آنها باید صورت گیرد.

وی با اشاره به سیاستگذاری های وزارت بهداشت در برنامه های ایمن سازی واکسیناسیون، گفت: این گونه طرح ها و برنامه ها فقط در انحصار دولت است و به بخش خصوصی واگذار نمی شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت یادآور شد: طرح های مقابله با بیماری های قابل پیشگیری با واکسن با پنج هدف آموزش عمومی، پوشش واکسیناسیون بیشتر از ۹۵ درصد، افزایش و ارتقای کیفیت سلامت ، تلاش به منظور ریشه کنی ، حذف و کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و حمایت جدی سیاست گذاران از برنامه های واکسیناسیون ، تهیه و تنظیم می گردد.

امید به زندگی و طول عمر یک سال افزایش پیدا می کند

بنا به نقل از گویا، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون پس از تامین آب آشامیدنی ، اساسی ترین و موثرترین اقدام بهداشت شناخته شده در تامین سلامت مردم است.

وی اظهار کرد: اگر به ازای هر فرد برای واکسیناسیون، ۱۴ تا ۲۰ دلار سرمایه گذاری شود امید به زندگی و طول عمر حداقل یک سال افزایش پیدا می کند.

 

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.