ابلاغ پروتکل استفاده از کیت‌های تشخیص سریع HIV تا پایان سال جاری

190.jpeg

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ پروتکل استفاده از کیت‌های تشخیص سریع HIV به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، دکتر عباس صداقت، اظهار داشت: طبق پروتکل کشوری استفاده از کیت‌های تشخیص سریع، نتایج حاصله این کیت‌ها نشان دهنده مثبت یا منفی بودن آزمایشات HIV نیست بلکه نشان دهنده ایجاد واکنش مثبت یا منفی توسط آنتی ژن تولید شده توسط ویروس بوده و نتایج مثبت و منفی قطعی باید از طریق آزمایشات تخصصی‌تر و آزمایشات تأییدی صورت پذیرد.

وی افزود: ارائه این کیت‌های تشخیص سریع در داروخانه‌های دولتی و خصوصی و استفاده از آن در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به جای روش‌های روتین تشخیص HIV اکیدا ممنوع اعلام شده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تأکید کرد: توزیع و استفاده از این کیت‌ها صرفا از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و بر اساس پروتکل کشوری صورت خواهد پذیرفت و حتما باید از کیت‌هایی که از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت دارای تأییدیه هستند، استفاده شود.

وی بیان کرد: کیت‌های تشخیص سریع HIV چندین سال است که از طرف سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است ولی عمدتا این کیت های تشخیص سریع، بیشترین کاربرد را در کشورهایی که اپیدمی HIV در جمعیت عمومی در سطح بالاتری قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر صداقت با بیان این که از اواخر سال گذشته تصمیم گرفتیم این کیت‌های تشخیص سریع HIV را به چند شرط وارد نظام تشخیص کنیم، ‌ابراز داشت: هدف اصلی افزایش دسترسی گروه‌های پرخطر HIV و همین طور افراد در معرض ابتلا به HIV به روش‌های تشخیصی بود ولی نگران بودیم که این کیت‌های تشخیص سریع در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و یک استفاده خودآزمونی از آن صورت بگیرد.

وی در تشریح استفاده خودآزمونی از این کیت‌های تشخیص سریع گفت: یعنی این که فرد با مراجعه به داروخانه‌ها این کیت‌ها را تهیه کند و در صورتی که در مواجهه با رفتار پرخطر قرار گرفته و یا این که در آینده می‌خواهد قرار بگیرد، از این کیت‌ها استفاده کند و با تفسیر نادرست، تصمیم‌گیری نادرست را اتخاذ کند در نتیجه تصمیم گرفته شد این کیت‌ها با شرایط خاصی وارد نظام تشخیص HIV کشور شود.

دکتر صداقت ادامه داد: با هماهنگی آزمایشگاه مرجع سلامت تصمیم گیری شد از اواخر نیمه دوم سال گذشته در ۵ دانشگاه علوم پزشکی کیت های تشخیص سریع HIV وارد فاز اول آزمایشی شود. در این فاز اول آزمایشی کیت‌هایی که تأییدیه سازمان جهانی بهداشت و همین طور آزمایشگاه مرجع سلامت را داشتند از طریق دانشگاه های مجری بین مراکز مشاوره و همین طور مراکز گذری و مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر توزیع شد.

وی اضافه کرد: در فاز یک پایلوت،‌ دانشگاه های مجری، این کیت ها را انحصارا بین مراکز توزیع می کردند و هدف اصلی این فاز مهارت سنجی کارکنان بهداشی در استفاده از این کیت های بود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت خاطرنشان ساخت:‌ از اوایل سال جاری مرحله دوم فاز پایلوت آغاز شد با همکاری ۹ دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد که علاوه بر مراکز شرکت کننده در فاز یک، مراکز مراقبت مادران، مراکز درمانی متادون، برخی از مطب های خصوصی داوطلب و برخی از مراکز بیمارستانی نیز وارد این فاز آزمایشی شدند.

وی افزود:‌ در این فاز، دانشگاه های علوم پزشکی کیت های تشخیص سریع ایدز را بین مراکز منتخب به تعداد مشخص توزیع می کردند و در نهایت گزارش و نتیجه آن را از مراکز جمع آوری می کردند.

دکتر صداقت ابراز داشت: در هر دو مرحله این فاز استفاده از این کیت ها نیاز به یک مهارت ویژه دارد و کارکنان بهداشتی که از این کیت‌ها استفاده می‌کنند در یک دوره آموزشی مربوطه شرکت کرده و گواهی لازم را برای هر مرکز دریافت می کنند.

وی گفت:‌ در نظر داریم با بهره گیری از نتایج فاز اول و دوم پایلوت تا پایان سال جاری پروتکل استفاده از این کیت‌ها را به سراسر کشور ابلاغ کنیم.

به گفته رییس ادار ایدز وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی که هنوز وارد فاز پایلوت نشده‌اند و تا هنگامی که پروتکل کاربردی آن به دست آنها برسد باید از استفاده از این کیت ها در مراکز تابعه خصوصی و دولتی ممانعت کنند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.