ابهامات آزمون دکتری ادامه دارد؛تجمع در مقابل سازمان سنجش

به گزارش خبرآنلاین،سال گذشته با برگزاری اولین دوره آزمون نیمه متمرکز دکتری، اعتراضات زیادی به نحوه برگزاری، نوبت امتحان، طولانی بودن فرآیند امتحان از سوی داوطلبان اعلام شد .در برگزاری آزمون دوم سعی شد تا حد زیادی مشکلات سال قبل را برطرف کنند هرچند که عده ای از داوطلبان به فرآیند برگزاری آزمون و سخت بودن سئوالات طرح شده در بخش زبان انگلیسی معترض شدند.
پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان،اینبار داوطلبان دکتری به شفاف نبودن فرآیند گزینش اولیه و گزینش بعدی،‌ چگونگی اعلام به عنوان مجاز به انتخاب رشته و ظرفیت دانشگاهها در دوره دکتری تاکید کردند.
انطور که اعلام می شود‌ بسیاری از داوطلبان که نام آنها در فهرست مجازین بوده است در مرحله مصاحبه به هیچ دانشگاهی معرفی نشده اند و یا تنها به دانشگاههای غیرانتفاعی و شبانه معرفی شده اند این در حالی است که برخی با رتبه های بالا پذیرفته شده اند.
چه راهی برای گزینش داوطلبان دکتری مناسب است؟
‌ برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری ۲ سال گذشته به دنبال اعتراضات داوطلبان به گزینش های بعضا سلیقه ای در برخی دانشگاهها و مشکلاتی که به دنبال عدم تمرکز برگزاری مراحل گزینش از سوی دانشگاهها انجام می شد،‌ مطرح و به سازمان سنجش واگذار شد.
با واگذاری برگزاری مراحله اولیه و یا غربالگری اولیه این آزمون به سازمان سنجش،‌ نه تنها اعتراضات کاهش نیافت بلکه به شکل دیگر و در طیف دیگری چه در سال گذشته و چه امسال ابراز شد. دامنه اعتراضات نه تنها از دانشگاهها کاسته نشد،‌ بلکه گریبان سازمان سنجش را نیز گرفت.
بدین ترتیب با وجود تأکیدات مسئولان آموزش عالی مبنی برای افزایش ظرفیت و توسعه رشته های دکتری،‌ گویا پس از گذشت اینهمه سال از پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای کشور،‌ مسئولان هنوز نتوانسته اند نحوه درست و مناسبی را برای گزینش این مرحله انتخاب و طراحی کنند و برای داوطلبان، مراحل گزینش را شفاف سازی کنند تا شبهه ای به وجود نیاید.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.