ابهام در افزایش اعتبارات حوزه سلامت/ کاهش بودجه پزشکان مناطق محروم

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : نگرانی وزیر بهداشت از کمبود اعتبارات حوزه سلامت در ماههای پایانی سال و بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت، دست به دست هم داده تا شرایط تقریبا دشوار و سختی را برای مدیران وزارتخانه رقم بزند. به طوریکه، بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت در سال آینده هم نتوانسته رضایت دست اندرکاران حوزه سلامت را فراهم کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به بودجه پیشنهادی این وزارتخانه برای سال ۹۳، عنوان داشته که اعتبارات حوزه سلامت برای سال آینده از وضعیت بهتری برخوردار است اما در مورد میزان بدهیهای وزارتخانه هیچ راه‌حلی به تصویب نرسیده است.

در همین حال دکتر امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس معتقد است که بودجه سال ۹۳ وزارت بهداشت دچار ابهام و اشکالاتی است و بعضی بندهای قانونی برای تخصیص اعتبارات به حوزه سلامت، رعایت نشده و در خلاف برنامه حرکت کرده است.

وی با اشاره به رقم کمک به تامین هزینه درمان که در سال جاری ۱۱ تا ۱۴ میلیارد تومان بوده و برای سال آینده به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته است، افزود: شاید این رقم افزایش یافته باشد اما برای حمایت از بیماران بی بضاعت، کافی نیست.

رضایی همچنین از کاهش بودجه خرید راهبردی خدمات بر اساس ماده ۳۲ بند ج در سال ۹۳ خبر داد و گفت: این رقم در بودجه امسال ۱۷۵ میلیارد تومان بوده اما برای سال آینده به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

وضعیت بودجه ۹۳ وزارت بهداشت

از سوی دیگر، حمیدرضا عزیزی‌ فارسانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی حوزه سلامت در لایحه ۹۳، گفت: اگر بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی را از این رقم کم کنیم متوجه می شویم که اعتبار بخش سلامت در سال آینده تنها ۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی ۸ هزار میلیارد تومان بدهی دارند، تصریح کرد: از ۲۰ هزار میلیارد تومانی که به بخش سلامت در حوزه بهداشت و درمان پیش‌بینی شده است حدود ۶ هزار میلیارد تومان سهم بیمه‌ها، ۵۰۰ میلیارد تومان به دستگاههایی مثل مسکن و شهرسازی برای ساخت بیمارستانها و ‌۱۳٫۵ میلیارد تومان نیز سهم وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

عزیزی‌ فارسانی با بیان اینکه اعتبارات بیمه‌ها در لایحه بودجه ۹۳ با رشد ۶۶ درصدی روبرو است، تاکید کرد: با توجه به نگاهی که دولت به بخش بیمه داشته است باید بتوان یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه را به صورت کارت الکترونیک با عنوان بیمه سلامت ایرانیان داشته باشیم و عدالت در سلامت را عملیاتی کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه در مجموع سهم بودجه حوزه سلامت  با سهم کل بیمه‌ها حددود ۳۲۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان است،‌ یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که این سهم بودجه برای دستگاهها مناسب نیست و برای حل این معضل لازم است دولت و مجلس به کمک بودجه سلامت بشتابد.

فرسودگی ناوگان‌ آمبولانس

عزیزی فارسانی تصریح کرد: اکنون یکی از مشکلات حوزه سلامت، فرسودگی ناوگان آمبولانس کشور است زیرا حدود ۵۰ درصد این ناوگان‌ها بالای ۷ سال قدمت دارند در حالی که زمان استفاده از آنها حدود ۵ سال است بنابراین در سطح کشور به ویژه مناطق صعب‌ العبور ۵۰ دستگاه آمبولانس نیاز است.

وی افزود: در قبل بودجه‌ای برای ماندگاری متخصصان در مناطق محروم پیش‌بینی شد که متاسفانه در سال‌ اخیر به سبب نبود حمایتهای مالی متخصصان در مناطق محروم یا جذب نمی‌شدند یا به مدت طولانی در این مناطق نمی‌ماندند که متاسفانه این موضوع نیز در بودجه امسال نادیده گرفته شد و با کاهش ۱۹ درصدی بودجه برای این مهم روبرو بوده‌ایم.

کاهش یک درصدی بودجه بیماران خاص

عزیزی‌فارسانی تاکید کرد: بودجه بیماران خاص نیز با کاهش یک درصدی مواجه شده که ما تقاضا داریم نسبت به تامین بودجه برای مشکلات ضروری در حوزه سلامت تمهیداتی اندیشیده شود.

پیش‌بینی نشدن درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در حوزه سلامت

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری افزایش ۱۴ درصدی بودجه سلامت، تاکیدکرد: به طور حتم اگر این ۱۴ درصد به طور کامل به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند باز هم با انبوهی از مشکلات روبرو هستیم. در سال قبل از جمع بودجه حوزه سلامت تنها ۵۶ درصد اختصاص یافت و اگر ما فرض را بر این بگیریم که امسال ۷۰ درصد به این بخش تخصیص یابد باز هم نمی‌توان باری از دوش بخش درمان برداشت.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به بحث مثبت بوده است،‌ تاکید کرد: البته دولت تمام تلاش خود را برای توجه به این حوزه به کار گرفته و امید است با تخصیص ۱۰۰درصدی بودجه به حوزه سلامت بتوان بخشی از معضلات آن را کاهش داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اختصاص درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت در بودجه پیش‌بینی نشده است،‌ گفت: دولت هنوز برنامه‌ روشنی برای بحث هدفمند سازی یارانه‌ها ندارد به گونه‌ای که یکی از ابهامات موجود در بودجه نیز به این بحث اختصاص دارد بنابراین لازم است دولت با برنامه‌ای مدون تکلیف اجرای این طرح و سهم سلامت از آن را مشخص کند.

اختلاف نظر بر سر رشد بودجه سلامت

رسول خضری عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به بررسی بودجه سلامت در این کمیسیون،‌ تصریح کرد: با وجود آنکه بعضی‌ بر این باورند که بودجه سلامت ۱۴ درصد رشد داشته اما با کمی بررسی متوجه خواهیم شد این مبلغ بسیار ناچیز است.

وی تاکید کرد: بخشی از ۱۴ درصدی که به بودجه سلامت اضافه شده باید به بدهیهای وزارت بهداشت اختصاص یابد زیرا این وزارتخانه به مجموعه‌های زیر پوشش خود مبالغی را بدهکار است که با احتساب آنها می‌توان گفت تنها ۶ درصد به بودجه سلامت افزوده شده است که این میزان بودجه نمی‌تواند دردی از بخش بهداشت و درمان دوا کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در بحث و بررسی لایحه بودجه ۹۳ در حوزه سلامت بعضی نیز معتقد بودند که بودجه در این بخش افزایش یافته است اما من معتقدم که این افزایش تنها بخش کوچکی از مشکلات را می‌تواند رفع کند.

در مجموع اعتبارات وزارت بهداشت در لایحه بودجه ۹۳ نسبت به بودجه ۹۲ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته، اما در مقایسه با بودجه محقق شده سال ۹۲ می‌توان گفت که اعتبارات در لایحه بودجه ۹۳ حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت که البته این رقم فعلا روی کاغذ است و باید منتظر ماند و دید که چه میزان از بودجه ۹۳ محقق خواهد شد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.