ابهام در ضوابط تازه گشایش ال‌سی ریالی

۱۴م آذر ،

1-870.jpg

رئیس شبکه انجمنهای صنعتی و معدنی با غیرشفاف دانستن پیشنهاد مطرح شده دربارهٔ تعلق نگرفتن ال‌سی ریالی به واحدهای تولیدی بدهکار گفت: بانک مرکزی باید بین تولیدکنندگان بدهکار و تولیدکنندگان دارای معوقات غیرقابل وصول تفکیک قائل شود.

بیژن پناهی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده ناشی از تحریم و نبود دسترسی به منابع مالی توسط تولیدکنندگان بازگشایی مجدد ال‌سی ریالی می‌تواند بعضی از مشکلات تولیدکنندگان را در شرایط کنونی حل کند.

وی افزود: در دوره‌ای که ال‌سی ریالی قطع شده بود بسیاری از واحدهای تولیدی متضرر شدند و نباید این ابزار صرفا به سبب یک تخلف به طور کلی محدود و متوقف می‌شد.

او دربارهٔ مطرح شدن پیشنهاد تعلق نگرفتن ال‌سی ریالی به واحدهای تولیدی بدهکار توضیح داد: باید بین بدهکار و معوقات غیرقابل وصول تفکیک قائل شویم. باید بدانیم که اغلب واحدهای تولیدی بدهکار می باشند و این موضوعی طبیعی است و تعلق نگرفتن ال‌سی ریالی به آنها می‌تواند مشکلات تولیدکنندگان را بیشتر کند.

او در عین حال با بیان این‌که تعلق نگرفتن ال‌سی ریالی به واحدهای تولیدی دارای معوقات غیرقابل وصول منطقی است، افزود: بانک مرکزی باید دربارهٔ ضوابط تازه گشایش ال‌سی ریالی شفاف‌سازی کند.

پناهی‌زاده همچنین با اشاره به این‌که بانک مرکزی نمی‌تواند به خاطر گشایش مجدد ال‌سی ریالی بر سر تولیدکنندگان منتی بگذارد، اضافه کرد: سودی که در ایران بابت گشایش ال‌سی ریالی گرفته می‌شود چندین برابر کشورهای دیگر است و تازه برای همین گشایش ال‌سی هم شرط و شروط متعددی گذاشته می‌شود.

رئیس شبکه انجمنهای صنعتی و معدنی دربارهٔ بازپرداخت تسهیلات ارزی تولیدکنندگان با نرخ مبادله‌ای اظهار کرد: مصوبه شورای پول و اعتبار در این مورد کاملا غیرمنطقی است، چرا تولیدکنندگان باید تاوان سقوط ارزش پول ملی را بدهند.

وی افزود: واحدهای تولیدی همین الان در بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ ۹۰۰ تومان مشکل دارند، چه برسد به این‌که قرار باشد این تسهیلات را با نرخ مبادله‌ای بازپرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، همزمان با گشایش مجدد ال‌سی ریالی، رئیس کل بانک مرکزی با تشریح ضوابط تازه گشایش ال‌سی ریالی، نبود چک برگشتی، بدهی غیرجاری اعم از معوق و سررسید قبل را به عنوان بعضی از الزامات دستورالعمل تازه شورای پول و اعتبار اعلام کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.