ابوالفضل نسایی با مجموعه عکس بابا اسید ریخت برنده جایزه شید شد

۳۰م دیماه ،

ابوالفضل نسایی عکاس مستند اجتماعی با مجموعه عکس ˝بابا اسید ریخت˝ برگزیده سومین دوره جایزه عکس مستند اجتماعی شید شد.

ابوالفضل نسایی برگزیده سومین دوره جشنواره عکس مستند اجتماعی شید درگفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت:جشنواره عکس مستند شید تنها جایزه عکاسی مستند ایران است و در سه سالی که از برگزار می گردد پر بار تر از قبل بوده و این جشنواره برخلاف بسیاری از جشنواره ها که در نیمه راه می مانند مسیرخوبی را پیش گرفته است.

به گفته این عکاس مستند اجتماعی؛ متاسفانه عکس مستند اجتماعی در مطبوعات ایران جایی ندارد و عملا عکس مستند اجتماعی جایی برای ارئه ندارد.

نسایی با بیان این مطلب که عکاسی مستند اجتماعی در ایران با خط قرمزهای بسیاری روبرو است؛ گفت: اما با این همه عکاسان اجتماعی به سبب علاقه ای که نسبت به ثبت ماجرا دارند و معتقدند که این وقایع اجتماعی تاریخی باید ثبت شوند، عکس می گیرند هر چند که نتوانند آن را ارئه دهند و برگزاری جشنواره های چون عکس شید سنگ محکی است که ما عکاسان می توانیم با بهره گیری از این امکان عکس هایمان را در فضایی حرفه ای بی غرض در معرض دید و انتقاد بگذاریم .

وی افزود: جشنواره عکس شید با توجه به این که در سه دوره اخیر داوران خوبی را با این حرکت همراه کرده است؛ عملا تبدیل به یک آکادمی تجربی عکس مستند اجتماعی شده است و داوران و استادان کارگاه اطلاعات شان را بی دریغ در اختیار شرکت کنندگان در کارگاه ها می گذارند.

نسایی ادامه داد: متاسفانه ما در حوزه عکاسی مستند اجتماعی از دنیا بسیار عقب هستیم و باید از هرامکانی استفاده کنیم که قابلیت هایمان را به سطح جهان نزدیک کنیم.

وی که با مجموعه عکس “بابا اسید ریخت” نفر برگزیده سومین دوره جشنواره عکس شید شده است و همچنین برگزیده بخش استعدادهای جوان این جایزه شده است دربارهٔ مجموعه عکسی که در این جشنواره شرکت داده گفت: این مجموعه شامل ۲۲ عکس از زندگی دختر سه ساله و مادرش است که قربانی اسید پاشی شده اند.

نسایی که سالهاست از آمنه بهرامی دیگر قربانی اسید پاشی عکاسی می کند؛ دربارهٔ انتخاب موضوع اسید پاشی برای عکاسی گفت: متاسفانه سال هاست که در کشور ما اسید پاشی اپیدمی شده است و اگر صفحه حوادث روزنامه ها را جستجو کنید به موارد متعددی بر می خوردید که در حد یک خبر کوتاه به آنها اشاره شده است و عکسی هم در کنار این خبر منتشر نشده، اگر هم عکسی باشد آن قدر کوچک است که قابل ملاحظه نیست.

وی دربارهٔ نحوه آشنایی اش با دختر سه ساله به همراه مادرش توسط پدرش رویشان اسید پاشیده شده؛ گفت: در صفحه حوادث روزنامه ایران اردی بهشت ازاین جنایت دهشتناک که در روستای در بم رخ داده ، مطلع شدم و از آن زمان تاکنون از زندگی این دخترکوچولو و مادرش که درهنگام خواب اسید بر روی صورت آنها پاشیده شده است؛ عکاسی می کنم.

به گفته نسایی؛ رسانه ها در مواجهه با اسید پاشی تنها به یک خبر کوتاه اکتفا می کنند اما من با عکس های مستندی که از قربیان اسید پاشی گرفتم سعی کرده ام که زندگی این اشخاص را از زوایای متفاوتی نشان بدهم. قربانیان اسید پاشی تنها زیبایی شان را از دست نمی دهند و اسید پاشی تمام زندگی آنها را مختل می کند.

وی که مجموعه مستند بابا اسید پاشید را سیاه و سفید عکاسی کرده است؛ دربارهٔ حذف رنگ از عکس هایش گفت: اسید پاشی جراحت بسیاری بر روی پوست به جا می گذارد و زمانی که از چنین اتفاق ای عکس رنگی گرفته شود حتی بینده سه ثانیه هم توان دیدن این عکس ها را ندارد من برای این که ببینده توان تماشای این عکس ها را داشته باشد، عکس هایم را سیاه و سفید گرفتم.

سومین دوره جایزه شید با دبیری نیوشا توکلیان و حضورپاتریک ویتی، آلفرد یعقوب‌زاده، محسن شاندیز، عباس کوثری و بهروز مهری ابوالفضل نسایی را به عنوان برگزیده این دوره انتخاب کرد.

ابوالفضل نسایی تاکنون جوایزه متعددی در زمینه عکاسی مستند اجتماعی دریافت کرده است.

انتهای پیام/۳۱/۳۲


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. خرید ملک در آلانیا:

    شرکت بست هوم پیشرو در توسعه ساخت مستغلات در منطقه آنالیا از سال ۲۰۰۴ میباشد.شروع کار شرکت بصورت آژانس املاک بود که در سال ۲۰۰۸ هدف شرکت بر ساخت و فروش املاک آماده تحویل در بهترین مناطق آنالیا قرار گرفت. رزومه شرکت ات به امروز شامل ۱۵ پروژه به متراژ ۲۹۰۰۰ متر مربع میباشد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.