ابوعمره حنظلی؛ اعجاب دشمن از نبردی باشکوه

وی به میدان شتافت و پس از نبردی پر شکوه، که حتی اعجاب دشمن را بر انگیخت، به محضر امام بازگشت و دیگر بار رزمی حماسی را آغاز کرد. سرانجام پس از کشتن تعدادی از دشمنان به دست عامر بن نهشل از تیره تیم اللات بن ثعلبه به شهادت رسید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ابو عمره همدانی صائدی بسیار بن عریب بن حنظله بن دارم بن عبدالله بن کعب، صائد بن شرحبیل بن شراحیل بن عمرو بن جشم بن حاشد بن خیرون بن عوف همدانی است. بنی صائد تیره ای از همدانیان می باشند که در اصل یمنی و قحطانی بودند. وی ساکن کوفه بود.

زمان پیوستن به اباعبدالله
در کربلا گویا روز چهارم یا پنجم به اباعبدالله پیوست.

نحوه شهادت
وی به میدان شتافت و پس از نبردی پر شکوه، که حتی اعجاب دشمن را بر انگیخت، به محضر امام بازگشت و دیگر بار رزمی حماسی را آغاز کرد. سرانجام پس از کشتن تعدادی از دشمنان به دست عامر بن نهشل از تیره تیم اللات بن ثعلبه به شهادت رسید. سن : حدود ۷۰ سال

ویژگی ها و فضایل
پارسا ، عابد، دلاور، حافظ قرآن و روایات، شجاع و رزمنده ، پدرش یار پیامبر و خود نیز محضر پیامبر را درک کرده بود. علی رغم پیری رشید و توانا و رزمنده بود فصاحت و بلاغتش زبانزد بود. او را به کثرت نمازگزاری می شناختند.

نام در زیارتنامه ها و منابع
در زیارت نامه ها به وی اشاره نشده است. اما در منبع و ماخذ مانند مثیر الاحزان: ص۵۷٫ تنقیح المقال: ج ۱ ص ۴۵۶٫ ابصار العین: ص۱۳۴و ۱۳۵، وسیله الدارین: ص ۱۴۵٫ اعیان الشیعه: ج ۱ ص ۶۱۱ و ج ۷ ص ۷۷ به وی اشاره شده است.

رجز
ابشر هدیت الرّشد یابن احمدا               فی جنه الفردوس تعلو صعدا

اطلاعات دیگر
مهران کاهلی می گوید: من همراه امام حسین بودم. مردی را دیدم که به هر سو هجوم می برد و سپاه دشمن را می گسست. پرسیدم نامش چیست؟ گفتند ابو عمره حنظلی.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.