اتحادیه اروپا مستحق جایزه صلح نوبل نبود

جام جم آنلاین: انتخاب پرسش برانگیز اتحادیه اروپا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۲ از سوی کمیته گزینش این جایزه، با واکنش های شدیدی از سوی برخی نمایندگان احزاب سیاسی آلمان از جمله چپ ها و همچنین رسانه های همفکر با این جریان سیاسی در این کشور مواجه شده و به باد انتقاد گرفته شد.

به اعتقاد منتقدان اعطای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا،این اتحادیه به خاطر سیاست های جنگ طلبانه اش در عرصه بین المللی به هیچ عنوان مستحق و لایق دریافت جایزه نوبل نبوده است و بسیاری از اعضای این اتحادیه که عضویت درسازمان نظامی ناتو را یدک می کشند به طور طبیعی نمی توانند و نباید صلح طلب تلقی شده و بخاطر آنچه فعالیت های صلح طلبانه خوانده شده،جایزه جهانی بگیرند.

خانم«اینگه هوگر» یک نماینده حزب چپ ها در پارلمان آلمان با انتقاد شدید از این انتخاب،اتحادیه اروپا را مروج فقر، بدبختی و جنگ در جهان معرفی کرد و گفت: اعطای جایزه نوبل به این اتحادیه تعجب آور بود.

هوگر که سخنگویی امور کاهش تسلیحاتی حزب چپ ها در پارلمان آلمان را برعهده دارد،افزود: بعد از اینکه جایزه صلح نوبل به باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اعطا شد،وی کشور خود را بیشتر و بیشتر در جنگ افغانستان و همچنین حملات ویرانگر با هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان دخیل کرد،امروز هم در کمال تعجب اتحادیه اروپا جایزه صلح نوبل گرفته و شاید کمیته نوبل در تصمیم بعدی این جایزه را به ناتو تقدیم کند.

در همین رابطه،«وولفگانگ گرگه» دیگر هم حزبی خانم هوگر و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور ضمن تایید سخنان وی به دخالت های نظامی اتحادیه اروپا در مناقشات بین المللی اشاره کرده و گفت: درست است که شاید اتحادیه اروپا در سیاست داخلی خود به دنبال برقراری صلح باشد اما درمورد سیاست خارجی، عملکرد آنها در رابطه با مناقشات بین المللی با این انتخاب در تناقض آشکار است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا علاوه بر مداخله های نظامی بین المللی،مسوولیت بسیار بزرگی درقبال چپاول گرایی اقتصادی در جهان نیز برعهده دارد و تصمیم کمیته نوبل برای اعطای جایزه صلح به اتحادیه اروپا هم راستا با تصمیم سوال برانگیز اعطای این جایزه به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا بود که هیچ موفقیتی در پیشبرد صلح خاورمیانه نداشت و سیاست های جنگی اش وضعیت خاورمیانه را با بحران مواجه کرد.

وولفگانگ در ادامه خاطرنشان کرد: برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزدهای مستحق تر و شایسته تری از اتحادیه اروپا وجود داشت که کمیته نوبل می بایست برای اعطای این جایزه آنها را بیشتر مورد توجه قرار می داد.

«کاتیا کیپینگ» رییس حزب چپ های آلمان نیز در همین رابطه، اعظای جایزه نوبل به اتحادیه اروپا را خنده دار خواند و گفت: این واقعا مسخره است که یکی از بزرگترین کارخانه های تولیدکننده تسلیحات جهان جایزه صلح نوبل دریافت کند.

وی در عین حال از اتحادیه اروپا خواست حال که به دریافت این جایزه مفتخر شده،این جایزه بین المللی را بهانه قرار دهد تا به واسطه آن ممنوعیت صادارت تسلیحاتی به کشورهای مختلف جهان را به مرحله اجرا گذارد.(ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.