اتحاد نامقدس آمریکا و القاعده: تکرار سناریوی افغانستان در سوریه

به گزارش ایرنا، ردپای گروه های افراطی و عملیات بمبگذاری و خرابکاری که به شهادت

کارشناسان و سازمان های امنیتی شباهت بسیاری به عملیات القاعده در عراق و افغانستان دارد، در همه نقاط سوریه به خوبی دیده می شود.

هفته گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارشی مفصل درباره افزایش نفوذ شبکه تروریستی القاعده و گروه های وهابی و سلفی مسلح در میان جنگجویانی که در سوریه علیه حکومت

‘بشار اسد’ می جنگند، منتشر کرد.

این گزارش که بازتاب گسترده ای در داخل و خارج از ایالات متحده پیدا کرد، تنها یکی از ده ها روایت رسانه ای درباره تحرکات افراطگرایان مذهبی و تروریست های القاعده در خاک سوریه است.

نکته مهم در گزارش نیویورک تایمز اشاره آن به قدرت و سازماندهی قوی القاعده و افراطگرایان مذهبی در جنگ داخلی سوریه و هشدار این روزنامه به دولت ایلات متحده درباره عناصر تشکیل دهنده مخالفان مسلح نظام سوریه است.

پس از این گزارش منابع مطلع در امریکا فاش کردند که ‘باراک اوباما’ رییس جمهوری آمریکا، با صدور فرمانی محرمانه به سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و دیگر سازمان‌های مشابه آمریکایی اجازه داده تا به گروه های تروریستی سوریه در مقابل ارتش این کشور کمک کنند.

به گفته منابع دیپلماتیک، این فرمان که در اوایل سال جاری صادر شده از حمایت روز افزون امریکا از تروریست های مسلح در سوریه حکایت دارد.

در ادامه افشای اخبار پشت پرده درباره پشتیبانی بی دریغ کاخ سفید از تروریست ها در سوریه، امروز نیز رسانه ها فاش کردند که اداره خزانه‌داری آمریکا به یک گروه حقوقی در واشنگتن اجازه داده است از آمریکایی‌ها برای مسلح کردن مخالفان سوری پول جمع آوری کنند.

این منابع از قول مدیر این عملیات می گویند، پول و سلاح از طریق افرادی از عربستان سعودی و قطر به مخالفان مسلح سوری ارسال خواهد شد.

به اعتقاد ناظران منطقه ای، حضور پررنگ القاعده و گروه های وهابی و تکفیری افراطی که اکنون نوک پیکان جنگ غرب علیه حکومت سوریه و محور ضد اسرائیلی در منطقه را تشکیل می دهند، به هیچ وجه نمی تواند اتفاقی باشد.

عربستان سعودی و قطر در کنار آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه شبکه مالی، ایدئولوژیک، نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک وسیعی برای سرنگون ساختن حکومت سوریه به وجود آورده اند که به باور ناظران بین المللی از بسیاری جهات یادآور سناریوی مشترک آمریکا-عربستان در افغانستان و ریختن بذر افراطگرایی مذهبی در آن کشور است.

همانگونه که در گزارش نیویورک تایمز و سایر منابع به ارسال مبالغ بسیار کلان از سوی عربستان، قطر و برخی ثروتمندان شیخ نشین خلیج فارس برای گروه های وهابی و تکفیری

در سوریه و جذب نیروهای به اصطلاح جهادی برای جنگ علیه بشار اسد اشاره شده است، مشابه همین سناریو در دهه ۱۳۶۰ در افغانستان پیاده شد که نتایج فاجع بار آن هنوز دامنگیر آن کشور است.

طرح مشترک آمریکا و عربستان برای سازماندهی نیروهای افراطی در افغانستان به منظور ضربه زدن به روسیه شوروی انجام شد؛ همکاری مشترکی که نتیجه آن تولد شبکه تروریستی القاعده و بعدها طالبان در افغانستان بود.

در آن سال ها پترودلارهای عربستان و رهبران مذهبی وهابی نقش عمده ای در جذب نیروهای به اصطلاح جهادی از الجزایر تا پاکستان و حتی امریکا و فرستادن آن ها به جبهه جنگ در افغانستان داشتند.

این نقش به پیشبرد استراتژی آمریکا در افغانستان کمک شایانی کرد و چندی بعد در حمایت

مشترک آمریکا، پاکستان و عربستان از افراطگرایان طالبان و نهایتا تاسیس یک خلافت اسلامی توسط این گروه در افغانستان تبلور یافت.

تحلیلگران بین المللی معتقدند که نبرد القاعده، وهابی ها و آمریکا در جبهه ای مشترک در سوریه اتفاقی نیست و در واقع تکرار سناریویی است که در افغانستان رخ داد.

به گفته این تحلیلگران، القاعده و عناصر افراطگرای مذهبی که تحت تاثیر پترودلاری های عربستان و قطر و نفوذ ایدئولوژیک رهبران مذهبی وهابی به جبهه سوریه کشیده شده اند، در حال ایفای همان نقشی هستند که در افغانستان علیه شوروی و نیروهای میانه رو افغان ایفا کردند.

‘بشار جعفری’ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل روز جمعه گذشته به دنبال رای گیری قطعنامه ضد سوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، آمریکا که به نام القاعده چندین جنگ بزرگ و کوچک به راه انداخته اکنون در حال کمک به رشد و گسترش این سازمان در خاک کشور من است.

به باور تحلیلگران این واقعیت دیگر از پرده برون افتاده که اتحاد نامقدس آمریکا و افراط گرایی مذهبی در سوریه تجلی یافته است و آمریکا برای حذف سوریه از محور مقاومت و مهار اقتدار منطقه ای ایران به هر اهرمی حتی القاعده و گروه های تروریستی وهابی متوسل می شود.

**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۴۸۳۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.