اتفاقات ناخوشایندی در انتظار اقتصاد اروپا و آمریکاست؛ ایران جای نگرانی ندارد

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه قدرت اقتصادی در پساکرونا از کشورهای غربی به کشورهای شرقی منتقل می شود، نقش ایران را ممتاز دانست و گفت: دنیا به تولید چین احتیاج پیدا می‌کند و چین به سوخت ایران نیازمند می شود؛ اقتصاد مسکن هم راه می افتد و ممکن است نرخ ها بالا برود اما با توجه به افزایش تولید ناخالص داخلی، نگران کننده نیست.

بیت الله ستاریان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برای اقتصاد دولتی ایران، گسترش ویروس کرونا خیلی هم بد نیست؛ چرا که روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود و همچنین هزینه های بخش دولتی به طور محسوسی کاهش یافته است.

وی افزود: برعکس بعد از کرونا، اتفاقات ناخوشایندی برای اقتصاد اروپا و آمریکا خواهد افتاد. همین حالا بورس وال استریت و بورس لندن دچار سقوط تاریخی شده و سوپرمارکت ها خالی شده اند.

اقتصاد دولتی در بحرانها مقاوم تر از اقتصاد آزاد است

این کارشناس اقتصاد مسکن بیان کرد: اقتصادهای دولتی با همه مضراتی که دارند در شرایط بحرانی می توانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. مثلاً بازار ایران را عملاً دولت پر می کند و حتی برای شیر هم یارانه می دهد اما اقتصاد کشورهای اروپایی و آمریکایی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و دولت قادر نیست کنترلی بر کمبودها داشته باشد.

ستاریان ادامه داد: حتی اگر بگویم اقتصاد ایران بعد از کرونا بسیار قدرتمند خواهد شد اغراق نکرده ام. به نظر می‌رسد در پسا کرونا قدرت اقتصادی از غرب به شرق چرخش می کند؛ جهان به تولید چین نیازمند می‌شود و چین به سوخت ایران احتیاج پیدا می‌کند.

وی در تشریح این استنباط خود اظهار کرد: زنجیره اقتصاد اروپا کاملاً وابسته به زمان و تولید است. شرکتهای بزرگ خودروسازی اگر یک روز تولید نکنند دچار بحران می شوند؛ چه برسد به این که چند ماه تولید نداشته باشند؛ در آن صورت نابود می شوند زیرا مبتنی بر ذخایر و منابع نیستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ممکن است آمریکا بعد از کرونا تا حدودی بتواند خود را بازیابی کند اما اروپا قطعاً نمی تواند قد علم کند؛ بنابراین مجبور می‌شود سرمایه‌های خود را به کشورهای سرمایه‌داری مثل چین منتقل کند.

زیان ۲۳ هزار میلیارد دلاری بورس های غربی

ستاریان با بیان اینکه طی یک ماه اخیر بورس های اروپایی و آمریکایی ۲۳ هزار میلیارد دلار ضرر کرده اند گفت: این عدد معادل ۱۰ درصد سرمایه های جهان است. اگر این رقم به ۱۵ یا ۲۰ درصد برسد تاپ مارکت ها به طور کلی نابود می شوند. شرکت‌ها که وضعیت‌شان بدتر از تاب مارکتها می شود و بیکاری شدیدی اتفاق می‌افتد.

نقش ایران در اقتصاد یک تا دو سال آینده جهان ممتاز است

وی اظهار کرد: ایران به منابع داخلی و چین به قدرت تولید قوی متکی است؛ بنابراین می‌توان نقش ایران را در اقتصاد یک تا دو سال آینده جهان پیش بینی کرد که ممتاز خواهد بود.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: اعداد و ارقامی را برای اقتصاد ایران ۱۴۰۰ پیش بینی می کنم که شاید قابل گفتن نباشد اما به نظر می رسد خبرهای خوبی در راه است.

به گفته ستاریان، اقتصاد مسکن نیز به عنوان یک بخش پیشرو راه می‌افتد و البته قیمت ها بالا می رود اما با توجه به رشد قطعی تولید ناخالص داخلی، رشد بازار مسکن نگران کننده نیست.

انتهای پیام

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ممد:

    آقای کارشناس !!!طوری فرمایش کرده انگار فقط ایرانه که نفت داره…وانگهی آن فدر از مرحله پرت تشریف داره که نمیدونه ایران تحریمه و بزحمت حدود ۱۵۰ هزار بشکه در ماه داره نفت میفروشه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.