اتفاق نظر چین و مصر بر سر موضوع سوریه

“یاسر علی” سخنگوی محمد مرسی رئیس جمهور مصر اعلام کرد روسای جمهور مصر و چین درباره بحران در سوریه گفتگو کردند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ وی به خبرنگاران گفت: دو کشور معتقدند باید برای متوقف کردن خونریزی در خیابان های سوریه همکاری کنیم.
علی افزود: نه مصر نه چین مداخله نظامی خارجی را در سوریه نمی پذیرند.
رسانه های دولتی چین تصمیم مرسی را برای انتخاب پکن به عنوان اولین مقصد سفر رسمی اش به کشوری خارج از جهان عرب برجسته کردند.
“پیتر مانداویل” کارشناس در امور مصر گفت این امر نشان دهنده تمایل مصر برای گسترش روابط دیپلماتیک فرای روابط با متحد تاریخی اش،‌آمریکا است.
مصر همچنان سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون دلار کمک مالی از آمریکا دریافت می کند اما بخش اعظم آن صرف ارتش این کشور می شود.
مانداویل که استاد دانشگاه جرج تاون آمریکاست افزود:« این اقدام با توجه به تلاش های گسترده مصر برای نشان دادن این مسئله که در حال تنوع بخشی به روابط خود است بسیار مهم است.
وی ادامه داد:من فکر می کنم با توجه به اوضاع اقتصادی مصر، این کشور در کوتاه مدت به شدت به دنبال جذب سرمایه گذاری های چین خواهد بود.
این کارشناس آمریکایی ادامه داد برخلاف حمایت اقتصادی چینی ها،‌ کمک مالی آمریکایی ها به مصر با شروطی همراه است و این مسئله باعث آزردگی خاطر مصری هاست.
سفر مرسی به مصر با برگزاری یک گردهمایی بازرگانی مشترک در پکن با حضور حدود هشتاد بازرگان مصری مقارن شد.
مرسی روز چهارشنبه با ون جیابائو نخست وزیر چین، “شی جینپینگ” معاون رئیس جمهور و “وو بانگوئو ” رایزن برجسته دولتی این کشور ملاقات می کند.
مرسی بعد از این سفر سه روزه برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد به ایران می رود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.