اتمام بخش هایی از راه آهن چابهار- زاهدان – مشهد تا پایان فعالیت دولت دهم/ راه اندازی قطار های جدید در مسیر ریلی زاهدان – تهران

۲۸ آبان ،

با توجه به ضریب اشغال۹۰ درصدی قطار زاهدان – تهران و براساس تقاضای مردم منطقه، راه اندازی دومین رام قطار مسافری در مسیر مذکور مراحل پیگیری را می گذراندکه در صورت تأمین واگن امیدواریم در سال آینده محقق شود.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مصطفی داودی مدیرکل راه آهن جنوبشرق (منطقه زاهدان) با اعلام این مطلب افزود: درحال حاضر روزانه یک رام قطار در ساعت ۷:۵۰ صبح از ایستگاه زاهدان به سمت تهران و یک رام قطار دیگر ساعت ۱۸:۲۰ عصر از تهران به سمت زاهدان حرکت می کند.
 
داودی با اشاره به پیگیری راه اندازی واگن توشه همراه قطار مسافری در مسیر زاهدان – تهران گفت: با انجام رایزنی های لازم و اخذ موافقت اولیه، واگن های مذکور انشاا.. تا اواخر سال جاری سیر خود را آغاز خواهند کرد.
 
داودی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان آخرین استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل شده است تصریح کرد: با عنایت به ظرفیت و تقاضای موجود درمنطقه، حرکت روبه رشد جابه جایی مسافر در مسیر مذکور  قابل توجه است.
 
وی افزود: ضمناً در حال حاضر طی ۵ روز در هفته، واگن های ۲ طبقه با ظرفیت حمل ۱۰ خودرو خدمات به متقاضیان ارائه می کنند.
 
مدیرکل راه آهن جنوبشرق از درخواست واگذاری ۳۷ میلیارد ریال اعتبار پروژه ریلی با استفاده از اعتبارات طرح های عمرانی، برای توسعه  فعالیت های راه آهن زاهدان در سالجاری خبر داد و افزود: این طرح ها شامل توسعه ایستگاه مسافری زاهدان، احداث مسجد و ساختمان ترافیک درایستگاه زاهدان، تکمیل محوطه سازی ایستگاه زاهدان و سنگ فرش سکوی می باشد.
 
داودی گفت: موضوع رفع نواقص محور ریلی زاهدان – کرمان نیز توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل کشوردر حال انجام است که متأسفانه روند کندی را دارد.
 
وی با اشاره به پیگیری در احداث پروژه راه آهن چابهار –زاهدان –مشهد که در سال ۸۹ توسط رییس جمهور کلنگ زنی شده بود  افزود:پروژه مذکور با کارفرمایی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل، از سمت چابهار عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است.
 
مدیرکل راه آهن جنوبشرق با اشاره به اینکه هزینه اجرایی پروژه مذکور بالغ بر ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می شود گفت: طول کل پروژه بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر است که حدود ۹۰۰ کیلومتر از آن در محدوده استحفاظی راه آهن جنوبشرق قرار دارد.
 
داودی تصریح کرد:با توجه به عزم دولت دهم مبنی بر توسعه ریلی در منا طق محروم و کمتر توسعه یافته،به نظرمی اید درسال اینده عملیات بخش هایی از راهن چابهار- زاهدان –مشهد به اتمام برسد.
 
این مقام مسئول از واگذاری تمام فعالیت های غیر حاکمیتی راه آهن جنوبشرق به بخش خصوصی خبر داد و افزود: در حال حاضر برای مواردی نظیر حوزه بهره برداری، امور بخش مسافری، تعمیر ونگهداری خط، ترافیک ایستگاههای بین راهی و بازدید قطارها بیش از ۳۰ قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است.
 
وی با اشاره به عدم اتصال زاهدان به شبکه گاز گفت: اگرچه چندی پیش با راه اندازی خط لوله هفتم منطقه جنوب سیستان و بلوچستان به شبکه گاز متصل شد، اما در شرایط کنونی ساخت  ایستگاه ریلی اختصاصی گاز براساس درخواست شرکت پرسی ایران گاز در راه آهن زاهدان، مد نظر قرار دارد.
 
داودی تصریح کرد: پیرو این موضوع، شرکت پرسی ایران گاز تقاضای ساخت ایستگاه مذکور را ارایه کرد  که ظرف یک ماه آینده این پروژه کلنگ زنی می شود.
 
وی در جهتی تسریع روند افزایش گاز رسانی به شهر زاهدان گفت: حداکثر ظرف ۶ ماه آینده ایستگاه اختصاصی شرکت پرسی ایران گاز با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال در قالب مشارکت بخش خصوصی و شرکت راه آهن به بهره برداری خواهد رسید.
 
مدیر کل راه آهن جنوبشرق اظهار داشت: تا پیش از این، عمده مصارف خانگی و صنعتی گاز توسط بونکر های ناوگان جاده ای حمل می شد.
 
داودی افزود: البته از سال ۸۹ به بعد با اتصال زاهدان به شبکه سراسری راه آهن، اعزام بونکرهای گاز شرکت پرسی ایران گاز توسط مخازن ریلی به استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت که بر این اساس از دو سال قبل بخشی از مشکلات تامین گاز شهر زاهدان حل شده است./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.