اتمام واکسیناسیون سالمندان ۸۰ سال به بالا؛ فردا / اعلام زمان مراجعه سنین ۷۵ سال

معاون بهداشت وزیر بهداشت از اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تا فردا خبر داد و گفت: آخر هفته اگر واکسن به دستمان برسد، واکسیناسیون سالمندان ۷۵ سال به‌ بالا را آغاز می کنیم که تعداد آنها حدود ۹۷۰ هزار نفر است و بعد از آن به سراغ ۷۰ تا ۷۵ سال رفته که بالای دو میلیون نفر هستند.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر علیرضا رییسی در شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها، گفت: خوشبختانه روند بیماری در همه استان‌ها نزولی شده و ۵ استانی هم که قبلا به قله رسیده بودند و سیر نزولی را طی نکرده بودند، اکنون سیر نزولی‌شان شروع شده است. تهران هم سیر نزولی خوبی را شروع کرده است.

وی درباره واکسن کرونا نیز گفت: در زمینه واکسن باید کلیتی را در نظر بگیریم. اکنون دنیا به این سمت رفته که اولویت اواش وکسن است؛ این موضوع یک تهدید با خود دارد و آن این است که همه ما به سمت واکسن رویم و پروتکل‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌ها را فراموش کرده و به امید واکسن مقداری رعایت پروتکل‌ها را کم کنیم که متاسفانه در کشور خودمان هم دارد اتفاق می‌افتد و خوب نیست. علی رغم اینکه داریم سیر نزولی را طی می‌کنیم، اما در برخی استان‌ها همچنان رعایت پروتکل‌ها زیر ۶۰ تا ۵۰ درصد است.

رییسی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم از آنجایی که تعداد شهرهای قرمزمان کاهش یافته و اکثر شهرها در وضعیت نارنجی هستند، در شهرهای قرمز هم اجازه فعالیت مشاغل یک و دو را دادیم، اما با اتاق اصناف توافق کردیم که در صورتیکه تخلفی در صنفی اتفاق می‌افتد، شدید برخورد کنیم که حتما این موضوع را باید رعایت کنیم.

وی گفت: در زمینه واکسن ما برای بالای ۸۰ ساله‌ها که واکسن توزیع کردیم، به تعداد کافی واکسن در اختیار همه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای این افراد قرار دارد. در سامانه‌ای که طراحی کردیم در ۵ دانشگاه به مدت ۲۴ ساعت پایلوت را شروع کردیم و دیدیم خوب جواب داد و اکنون بیش از ۴۰ دانشگاه همه وصل شدند. البته ثبت نام برای همه شروع شده و تاکنون ۵۴ هزار و ۵۰ نفر در سامانه ثبت نام کردند که همه آنها به مراکز بهداشت ارجاع شده‌اند و همه افراد ثبت نام شده به مرکز خاص خودشان ارجاع شده و ممکن است برای یک مراقب سلامت ۵۰ نفر در سامانه آمده باشد که می‌توانید مکان و تاریخ به فرد داده و با یک کلیک برای همه آنها پیام ارسال می‌شود و به آنها نوبت می‌دهد که در تاریخ فلان به فلان مرکز مراجعه کنید.

معاون وزیر بهداشت گفت: درخواستی که از روسای دانشگاه‌ها داریم و باید این را جدی بگیرند، این است که اولا یادمان باشد که ما تا یکسال درگیر واکسیناسیون هستیم و در عین حال نمی‌توانیم مراکز بهداشتی‌مان را به واحد واکسیناسیون تبدیل کنیم؛ چراکه سایر خدمات‌مان بر روی زمین می‌ماند. یکی از افتخارات ما این بود که در دوران کرونا هیچ یک از خدمات‌مان را کم نکردیم، بلکه برخی از خدماتمان مانند مراقبت از مادران باردار ۱.۲ برابر شد. بنابراین هرچه سریع‌تر باید مراکز تجمیعی راه‌اندازی شود. بعد هم چند مرکز جامع سلامت را به مرکز تجمیعی وصل کنید. به این صورت که مراقبین سلامتی که در مراکز تجمیعی هستند، می‌توانند افراد را به این مرکز راهنمایی کنند. این خصوصیت تجمیعی مانند سالن‌های ورزشی بزرگ، مصلی‌ها و … است و چند مزیت دارد مانند اینکه باعث تجمع نمی‌شود.

رییسی گفت: مصوبه‌ای هم در ستاد ملی گرفتیم که طبق آن تمام دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و حتی نظامی موظفند که فضاهایشان را در اختیار ما قرار دهند که حتی اگر این مصوبه را نمی‌گرفتیم هم داوطلبانه حاضر بودند این اقدام را انجام دهند. مصوبه را هم به تمام دانشگاه‌ها ارسال کردیم تا دانشگاه در منطقه‌ای که چند مرکز جامع سلامت دارد و یا جمعیت بیشتری دارد، سراغ یک سالن مناسب در آن منطقه رفته و به عنوان مرکز تجمیعی داشته باشید که در این صورت می‌توانند تعداد افراد بیشتری حضور پیدا کنند؛ زیرا فضا بزرگ است و تهویه هم مناسب است. در جلسه‌ای هم که با بسیج داشتیم، اعلام آمادگی کردند که می‌توانند نیروی انسانی در اختیار قرار دهند. ما در هر مرکز تجمیعی می‌توانیم چهار تیم واکسیناسیون داشته باشیم که یک نفر ثبت کننده است و یک نفر تزریق واکسن را انجام می‌دهد. من درخواستم این است که این افراد در ثبت کمک کنند و تزریق را نیروهای خودمان انجام دهند یا اینکه دانشجوهای پزشکی و پرستاری سال شش و هفت می‌توانند با یک آموزش ساده واکسیناسیون را انجام دهند.

وی اظهار کرد: نکته‌ای که باعث آرامش مردم می‌شود این است که خیلی سریع افرادی را که در سایت ثبت نام کردند، مراقب سلامت سریعا برایش پیامک بفرستد تا بدانند که ثبت‌نامشان موفق بوده و به آنها نوبت داده شده است. درباره روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر البته نیازی به این کار نیست. زیرا در این مناطق ۱۰۰ درصد افراد در سامانه‌هایمان ثبت شدند و می‌توانند با یک نوبت‌دهی ساده افراد را برای واکسیناسیون فراخوان کنند. از آنجایی که در سطح روستا کل سالمندان یک بهورز ۵۰ نفر است یا در یک گروه سنی ۵ نفر است، می توانیم در روستاها به جای اینکه سن را از ۸۰ سال به بالا اعلام کنیم که تعدادشان کم است، از ۶۵ سال به بالاها را در روستاها اعلام کنیم که تعدادشان مشخص می‌شود و می‌توانند واکسیناسیون‌شان را انجام دهند.

رییسی تاکید کرد: باید بر اساس سند ملی اقدام کنیم. اینکه در برخی استان‌ها ناگهان می‌بینیم که یک گروه دیگری را که هنوز اعلام نشده، واکسن زدند، منجر به ابهام و سوال می‌شود. اصلا این اقدام را انجام ندهید و حتما هماهنگ با ما کار را پیش برید.   چشم‌اندازی که برای تامین واکسن داریم، باید توجه کرد که هر یک واکسنی که تامین می‌شود، ساعت‌ها و روزها کار می‌برد. بنابراین باید قدر این واکسن‌هایی که به دستمان میرسد بدانیم؛ درست توزیع کرده و دقیق تزریق کنیم. از این به بعد سامانه کاملا آماده است و می‌توانیم بر اساس آن پیش رویم. الان از ۶۴ دانشگاه و دانشکده حدود ۵۰ دانشگاه ما بسیار خوب عمل می‌کنند. البته آخر هفته اگر واکسن به دستمان برسد، اعلام می‌کنیم که ۷۵ سال به بالاها را آغاز کنید که تعداد آنها حدود ۹۷۰ هزار نفرند. بعد از آن به سراغ ۷۰ تا ۷۵ سال رفته که بالای دو میلیون هستند. بنابراین بر اساس میزان واکسنی که به دستمان می‌رسد به شما موعد واکسیناسیون را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: به شدت دنبال این هستیم که گروه سالمندان‌مان که گروه پرخطر ما است، خیلی سریع واکسینه شوند. در عین حال برای ثبت حتما دقت کنید. اگر مراکز تجمیعی را داشته باشید در بارکدخوان هم صرفه جویی می‌شود. با نیروی انتظامی هم دیروز هماهنگ کردیم که اعلام کردند در کل کشور اعلام آمادگی می‌کنیم که جلوی هر مرکز تجمیعی یک نیروی انتظامی بایستد، همچنین باید آمبولاس ۱۱۵ باشد و یک تیم پزشکی هم حضور داشته باشند. محاسبه کردیم که تقریبا هر تیم واکسیناسیون می‌تواند در هر هشت دقیقه یک نفر را واکسن بزند که با برآورد ساده در هر مرکز تجمیعی می‌توان روزانه بیش از ۱۰۰۰ واکسن تزریق کرد. اکنون ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون مشخص شدند و با این پتانسیل باید خودمان را برای آینده آماده کنیم تا بتوانیم روزانه یک میلیون واکسن را تزریق کنیم. در زمینه پرداخت حق‌الزحمه هم داریم یک دستورالعمل آماده می کنیم که آن را ارسال می‌کنیم. در عین حال تاکیدمان این است که مبادا تمام مراقبین سلامت را از مراکز خالی کنید تا به مراکز تجمیعی بیایند و حتما باید مراکزمان فعال باشند.

ریسی گفت: طی ماه‌های آینده با توجه به اینکه حجم واکسیناسیون خیلی بالاتر می‌رود، باید هر چه سریع‌تر دانشگاه‌ها مراکز تجمیعی را افزایش دهند. بسیاری از دانشگاه‌ها واکسیناسیون خودرویی راه انداختند که بسیار کار زیبایی بود. کرمان هم اقدام خوبی انجام داده بود. به طوری که اکنون ۸۰ ساله‌ها را تمام کرده و دو بنر در سطح شهر زده بود که هر کس ۸۰ سال به بالا است و واکسن نزده، با کارت ملی‌اش، به فلان مرکز تجمیعی مراجعه کند تا لکه‌گیری را انجام دهد. فشاری که در زمینه بحث بالای ۸۰ ساله ها روی ما بود، برداشته شده و تکلیف‌شان روشن شده است. ما قول دادیم که تا فردا بالای ۸۰ ساله ها تمام شود و بعد بتوانیم بالای ۷۵ ساله‌ها را اعلام کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.