اثرات مضر رنگ مو را این گونه کاهش دهید

۱۵خردادماه،

اثرات مضر رنگ مو را این گونه کاهش دهید

عموما سبب اصلی رنگ کردن مو پوشاندن موهای سفید است که به طور معمول از ۳۰ سالگی به بعد ظاهر می شوند.

خانم های باردار باید در دوران بارداری از رنگ کردن موها اجتناب کنند چراکه مواد شیمیایی موجود در رنگ موها اثرات جبران ناپذیری بر جنین خواهد داشت.

کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان این مطلب اظهار داشت: امروزه تعداد بسیاری از اشخاص جامعه به سمت استفاده از رنگ مو سوق پیدا کرده اند و علی رغم الگوی سال های قبل که هدف از رنگ کردن مو پوشاندن موهای سفید بوده است متاسفانه امروزه نوجوانان و جوانان به جهت تنوع و زیباتر به نظر رسیدن از رنگ مو استفاده می کنند و به این نکته که استفاده بیش از حد رنگ مو عوارض جبران ناپذیری را، خصوصا در نوجوانان  به دنبال دارد بی توجه می باشند.

دکتر سمیرا صدیقی افزود: رنگ های مو به طور کلی به ۲ دسته گیاهی و شیمیایی تقسیم می شوند و با توجه به این که میزان استفاده از رنگ های شیمیایی در جامعه بسیار بسیار است، باید به این نکته توجه کرد که استفاده مکرر از این مواد شیمیایی تاثیرات منفی بسیاری بر فرد دارد.

وی تصریح کرد: عموما سبب اصلی رنگ کردن مو پوشاندن موهای سفید است که به طور معمول از ۳۰ سالگی به بعد ظاهر می شوند، اما در بعضی اشخاص این سفیدشدن به طور ژنتیکی از سنین کمتری نمایان می گردد. همچنین در مواردی مانند کم خونی شدید یا بیماری های تیروئید ممکن است شاهد سفیدشدن زودهنگام مو باشیم.

صدیقی ادامه داد: در اشخاص دارای موهای تیره که قصد روشن کردن رنگ موهای خود را دارند نیاز به از بین بردن رنگدانه های طبیعی مو می باشد بنابراین از ترکیبات اکسید کننده با درصدهای مختلف به این منظور استفاده می گردد. نکته مهم در خصوص این ترکیبات ضرر شدیدی است که این مواد به پوست و مو می رسانند و برای اجتناب از این عوارض که شامل تحریک، خارش و سوزش پوست سر، شکنندگی مو، موخوره، خشک شدن و خشن شدن مو می باشند بایستی سعی شود کمترین درصد اکسیدان استفاده شود.

توصیه هایی برای کاهش اثرات مضر رنگ مو

وی پیشنهاد کرد: اجتناب از مصرف رنگ موهای شیمیایی و استفاده از رنگهای گیاهی جایگزین مثل حنا، به عنوان اولین پیشنهاد مطرح است اما در صورت اصرار  برای مصرف رنگ های شیمیایی جهت کاهش اثرات سوء بهتر است اشخاص از رنگ موهای استاندارد و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند و بیشتر از زمان مورد نیاز، رنگ را بر روی سر باقی نگذارند.

کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور همچنین اضافه کرد: بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشویید.هنگام استعمال رنگ مو از دستکش استفاده کنید. قبل از رنگ کردن مو با یک شامپوی مناسب، موها را شستشو دهید.هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف‌کننده یا فرکننده استفاده نکنید. پس از رنگ کردن، از مواد تقویت‌کننده مو استفاده کنید. از تعویض مکرر رنگ مو و رنگ کردن مداوم و با فاصله کوتاه اجتناب کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چیزی که سبب شود ساختار طبیعی مو از حالت عادی خارج شود، برای مو مضر محسوب می گردد. به همین سبب باید تا حد امکان از مواد شیمیایی مخصوص فرکردن و رنگ کردن کمتر استفاده شود.

منبع : webda

/۱۱۷/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.