اجاره‌نامه محضری «کدرهگیری» ندارد

۲۱خردادماه،

http://www.bananews.ir/بیش از یک‌ ماه از تصویب طرح تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی می‌گذرد و طی این مدت مزایا و معایب این طرح از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران مسکن مطرح شده است.
به گزارش طبیعتا مشاوران املاک که تاکنون به تنهایی وظیفه تنظیم و عقد قراردادهای اجاره خانه را برعهده داشتند، با اجرای این طرح مخالف می باشند و دفاتر اسناد رسمی را رقیبی برای خود می‌بینند و نگران کاهش درآمدشان می باشند، اما بعضی دیگر از کارشناسان این بخش معتقدند عقد قراردادهای اجاره در دفاتر اسناد رسمی قانونمندتر است.

در این باره رییس اتحادیه مشاوران‌املاک که همواره بر دریافت کد رهگیری پس از انجام معاملات مسکن تاکید دارد، دربارهٔ تنظیم قرارداد اجاره از سوی دفاتر اسناد رسمی گفت: پس از تصویب این طرح و تنظیم قرار‌داد اجاره خانه در دفاتر اسناد رسمی پیگیری شد که دفترخانه‌ها کد رهگیری صادر کنند، اما ملاحظه شد سامانه‌ای که به این منظور در دفترخانه‌ها ایجاد شده هنوز کد رهگیری صادر نمی‌کند.
به گفته وی باید وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی با اتحادیه مشاوران املاک مذاکره کنند تا دراین باره به اتفاق نظر برسند.
برخی صاحب‌نظران نیز ضمن طبیعی خواندن گلایه مشاوران املاک از کاهش معاملاتشان، معتقدند تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی راهی برای قانونمندتر شدن معاملات است اما مردم طی سال‌های اخیر با دفاتر مشاور املاک آشنایی بیشتری پیدا کرده‌اند و این دفاتر هم برای تنظیم و عقد قراردادهای اجاره‌ مسکن تجربه بیشتری دارند. از سوی دیگر بعضی دفاتر اسناد رسمی رغبت چندانی به تنظیم معاملات مسکن ندارند.
در این میان بعضی کارشناسان براین باورند که این طرح مزیت و عیب ویژه‌ای ندارد، بلکه صحت عقد قرارداد و ارائه کد رهگیری به عنوان سلامت معامله مورد نظر است و برای مردم نیز اولویت بازار مسکن وتعادل قیمت‌ها است.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.