اجاره‌نشینانی که دیگر خوش نیستند

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش نوساز به نقل از ایسنا، طی سال‌های قبل و با افزایش‌ قیمت‌ها در بعضی اقلام به ویژه مسکن، عده‌ای از متقاضیان پس از فروش واحد مسکونی خود دیگر قدرت خرید نداشته و مجبور به اجاره‌نشینی شده‌اند. عده‌ای دیگر نیز به مرور زمان قدرت خریدشان کمتر شده و همچنان مستاجر باقی مانده‌اند.

عوامل مختلفی در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار بوده که از جمله می‌توان به تاثیر پذیری از بازار ارز، مصالح ساختمانی، افزایش قیمت دیگر محصولات مصرفی جامعه که از نظر روانی بر قیمت مسکن نیز تاثیر می‌گذارد و افزایش تقاضا اشاره کرد.

دولت که مسئول اتخاذ سیاست‌های مناسب برای تامین تقاضا و برطرف کردن نیازهای اولیه مردم از جمله مسکن است، جهت صاحب‌خانه شدن مردم اقداماتی از جمله اجرای پروژه‌های مسکن مهر و مسکن ویژه را در دستور کار دارد؛ هدف از ساخت مسکن مهر رفع نیاز دسته‌ای از متقاضیان و اقشار کم درآمد است که توان پرداخت یکجای یک واحد مسکونی را ندارند اما با گذشت چهار سال از اجرای این پروژه و تکمیل و تحویل نیمی از این واحدها به مردم، همچنان خانوارهای بسیاری اجاره‌نشین‌ می باشند و طبق آمارهای موجود طی سال قبل بیش از ۵۶ درصد بر تعداد این خانوارها افزوده شده است.

جای سوال است که چرا با وجود افزایش ساخت و سازها، پرداخت تسهیلات برای ساخت و خرید خانه و … چرا هنوز تعداد مستاجران بالاست و هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود؟

که سکاندار بخش مسکن کشور همچنان تاکید دارد با توجه به وجود خانه‌های خالی در کشور، عرضه و ساخت مسکن مهر و … نه تنها هیچ‌گونه کمبودی در بخش مسکن نداریم بلکه تعداد خانه‌های ساخته شده از تعداد خانوارهای کشور بیشتر است که طی ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

درحالیکه در این شرایط شاهد روند افزایشی قیمت‌ها در بخش مسکن هستیم و قراردادهای خرید و فروش و اجاره خانه به بیشترین میزان خود رسیده است که در این میان سهم تهران بیش از هر شهر دیگری به چشم می‌خورد و این نشان‌دهنده نیاز روز افزون کشور به خانه است.

طی سا‌ل‌های ۸۸ تا ۹۱، سال قبل شاهد ثبت بیشترین قرارداد اجاره‌نشینی بوده که دلایل متعددی برای این افزایش تعداد قراردادها از جمله رشد جمعیت،‌ افزایش ازدواج‌ها، افزایش مهاجرت به کلان‌شهرها و عواملی از این دست عنوان می‌شود.

که رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک معتقد است: ابتدا باید صنعت اجاره در کشور فعال شود و سپس پروژه مسکن مهر در سال‌های آینده ادامه یابد و در جهت نوسازی و بهسازی هر چه بیشتر بافت‌های فرسوده شهری نیز قدم برداریم چراکه با ساخت و سازهای تازه به طور طبیعی قیمت‌ها بیشتر می‌شود.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.