اجازه نمی دهند پرستاران بازنشسته شوند

۰۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از مخالفت دانشگاههای علوم پزشکی با بازنشستگی پرستاران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور، گفت: بیمارستانهای دولتی اجازه نمی دهند پرستاران با ۲۵ سال سابقه کار از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر اظهارداشت: بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان آور که در سال ۶۸ تصویب شد، شغل پرستاری مشمول این قانون قرار گرفت. از همین رو، پرستاران می توانند با ۲۵ سال سابقه خدمت، از ۵ سال بخشودگی شغلی استفاده کنند و با ۳۰ روز حقوق، بازنشسته شوند.

دبیرکل خانه پرستار به آسیبهای شغلی حرفه پرستاری اشاره کرد و افزود: خدمت در چند شیفت، قرار گرفتن در معرض انواع بیماریهای شغلی، بی خوابی و… سبب شده تا ۷۵ درصد پرستاران با ۱۲ سال سابقه کار، دچار بیماریهای ناشی از شغل پرستاری شوند.

وی با بیان این مطلب که پرستاران انتظار دارند با ۲۵ سال سابقه کار بازنشسته شوند تا بتوانند از مزایای دوران بازنشستگی استفاده کنند، گفت: متاسفانه دانشگاههای علوم پزشکی به دو سبب با درخواست بازنشستگی پرستاران مخالفت کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به متقاضیان بازنشستگی با ۲۸ و ۲۹ سال خدمت در بیمارستانهای دولتی که همچنان مشغول کار می باشند، افزود: اولین سبب مخالفت دانشگاهها با بازنشستگی پرستاران، نداشتن پول برای پرداخت مزایای بازنشستگی با ۲۵ سال خدمت است. دومین سبب مخالفت نیز مربوط به کمبود نیروی پرستاری است.

شرفی مقدم اظهارداشت: این مشکل مربوط به بیمارستانهای دولتی است و در حال حاضر موجی از نارضایتی در بین پرستاران بخش دولتی به وجود آمده و سبب شده این قبیل پرستاران، انگیزه ای برای ادامه خدمت نداشته باشند.

دبیرکل خانه پرستار همچنین به وضعیت پرستاران مرد اشاره کرد و گفت: با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری که سن بازنشستگی را ۵ سال بالا برده است، دیگر هیچ پرستار مردی نمی تواند از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده کند. زیرا می بایست با ۲۵ سال خدمت، ۵۵ سال سن داشته باشد که اگر یک پرستار مرد در سن ۲۵ سالگی هم مشغول کار شده باشد، نمی تواند در ۵۰ سالگی بازنشسته شود و عملا از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور محروم می گردد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ندا سعادتی:

    salam torokhoda be man begid akharin khabar raje be parastarane bazneshasteh chiye man dige angizeh vase kar nadaram 23 sal sabegheye kar dar bimarestane dolati daram moteshakeram.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.