اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیاز به برنامه‌ریزی دارد

wh120-248.jpg

یک استاد دانشگاه گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی این‌که یک معروف خوب در فطرت انسان‌ها وجود دارد و ما فقط باید به انسان‌ها این امر را یادآوری کنیم و نباید دستوری هم باشد زیرا تاثیرگذار نیست.

اکرم پورنهاوندی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مهم‌ترین معروفی که به آن عمل نمی‌شود خود مساله امر به معروف و نهی از منکر است که در جامعه ما به یک امر تشریفاتی تبدیل شده است و برای گسترش این امر هیچ ستادی وجود ندارد.

پورنهاوندی با اشاره به دومین مساله فراموش شده در جامعه گفت: اطاعت کردن در جامعه ما به دست فراموشی سپرده شد حتی در خانواده‌های خود شاهد این امر هستیم که فرزند‌سالاری رخ داده و احترام و اطاعت از بزرگتر وجود ندارد و حتی در مرجع تقلید گرفتن هم ما دچار این مشکل شده‌ایم و این اطاعت نکردن به ضرر جامعه ما تمام شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مراتب اطاعت کردن گفت: ما باید در اطاعت کردن خوب آموزش ببینیم، اول اطاعت کردن از پدر و مادر را یاد بگیریم، مرحله دوم از معلمان، متخصصان و همسر، سوم از مرجع تقلید، چهارم از ولی فقیه و آخرین مرحله قرآن و اهل بیت (ع). خداوند این مرحله‌بندی را برای ما قرار داده که اطاعت کردن را یاد بگیریم زیرا اگر از پایین‌ترین مراحل اطاعت را یاد نگیریم در بالاترین مرتبه هم بی‌اثر است.

وی با طرح این سوال که چرا اسلام بر اطاعت کردن تاکید دارد؟ گفت: زیرا ریشه یکسری از منکرات از همین اطاعت نکردن می‌آید و اینگونه می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش می‌شود و حتی در نحوه بدست آوردن مال و این‌که مال باید حلال باشد کسی اطاعت نمی‌کند و جامعه دچار ربا و مشکلات زیاد می‌شود.

پورنهاوندی گفت: کارهایی که برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهیم تا حدودی مفید است اما نیاز به یکسری برنامه‌ریزی‌های درازمدت و کوتاه‌مدت داریم که اثر را به طور مداوم ببینیم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «صداوسیما، هنرمندان و عالمان دینی در نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نقش زیادی دارند» تصریح کرد: حتی عالمان دینی اگر به کار ریاست مشغول هستند باید سیاست‌های خاصی را اتخاذ کنند که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جا بیفتد زیرا افراد بر اساس فطرت خود دین را دوست دارند اما باید یکسری کارهای دقیق و سیستماتیک صورت بگیرد که به سمت دین گرویده شوند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.