اجرای فاز دوم با هدایت نقدینگی به سمت تولید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

کنترل نقدینگی موجود در جامعه و هدایت آن به سمت تولید از اقدامات لازم برای اجرای موفقیت آمیز فاز دوم هدفمندی یارانه ها است.

بیژن عبدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، پیش بینی اثرات تورمی این اقدام وجود داشت، اظهار کرد: به طور قطع با اجرای فاز دوم این قانون نیز شاهد اثرات تورمی خواهیم بود، زیرا ابزارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید چندان اثرگذار نبوده است.

وی افزایش نرخ سود بانکی و فروش اوراق قرضه را از ابزارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید دانست و افزود: نرخ سود بانکی شمشیر دو لبه است، اگر برای حفظ نقدینگی مردم، نرخ سود بانکی افزایش یابد، تولید با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

عبدی ادامه داد: در قبل نرخ سود بانکی با هدفی که نقدینگی به سمت تولید برود، کاهش داده شد اما این اقدام موفقیت آمیز نبود، به طوریکه این نقدینگی وارد بازارهای غیر مولد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک ها رغبتی برای ارائه تسهیلات به تولید ندارند، بنابراین تولید همیشه با مشکل نقدینگی مواجه است و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز تنها با یک تاخیر افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: باید فاز دوم هدفمندی یارانه ها، نقدینگی موجود در جامعه کنترل شود و به تولید برسد، زیرا با افزایش قیمت حامل های انرژی، هزینه تمام شده تولید نیز افزایش خواهد یافت.

عبدی خاطرنشان کرد: هم اکنون تولید با کالا و ماشین آلاتی سرو کار دارد که انرژی بالایی مصرف می‌کند به طوریکه این امر نیاز به حمایت بیشتر از تولید در فاز دوم را بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.