اجرای سامانه هوشمند «امید» و اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده ظرف ۱۰ روز آتی

استاندار تهران جزئیات اجرای سامانه هوشمند امید را تشریح کرد و از اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده خبر داد.

اجرای سامانه هوشمند «امید» و اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده ظرف ۱۰ روز آتی

به گزارش ممتاز نیوز، محسن منصوری در پایان هفتاد و هشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان تهران گفت: خوشبختانه همچون هفته‌های گذشته آمار ابتلا، بستری و فوت ناشی از کروناویروس در استان تهران رو به کاهش است به شکلی که در حال حاضر آمار فوت در استان تهران ناشی از کرونا ویروس به زیر ۲۰ نفر رسیده، هر چند که فوت حتی یک نفر هم زیاد است. یکی از علل تحقق این مهم سطح وسیع واکسیناسیون در تهران بوده که کمی کمتر از ۹۰ درصد است و خوشبختانه تزریق واکسن در این استان مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته است. در سطح کشور نیز متوسط تزریق واکسن تقریبا دو برابر متوسط واکسیناسیون در دنیاست.

وی افزود: دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در خصوص تزریق دُز سوم به این شکل است که افراد بالای ۴۰ سال که بیش از سه ماه است دز دوم را تزریق کرده‌اند باید برای تزریق دز سوم به مراکز مراجعه کنند و مراکز نیز برای تزریق دز یادآور در حالت آماده باش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در خصوص کنترل ابتلا به کرونا ویروس در مدارس با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد مدارس استان شاخص‌های بازگشایی را کسب کرده‌اند اما تنها ۳۰ درصد متوسط دانش آموزان حضوری در مدارس هستند.

استاندار تهران در خصوص آمار ابتلای دانش آموزان به کرونا ویروس در سطح مدارس استان تهران گفت: در آمار تجمیعی دانش آموزان در حقیقت ۲۰۰۰ نفر در طی دو هفته به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند که در مقابل جمعیت دو میلیون نفری دانش آموزان این جمعیت معنادار نیست و به نوعی روزانه ۱۵۰ نفر از دانش آموزان به این بیماری مبتلا شده‌اند و متوسط جمعیت ابتلای دانش آموزان از متوسط ابتلا عمومی مردم پایین تر است. این موضوع به صورت دقیق رصد می‌شود و اگر مشکلی در این حوزه وجود داشته باشد تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد.

استاندار تهران در تشریح اجرای سامانه هوشمند مدیریت کرونا ویروس، گفت: سامانه هوشمند تحت عنوان «امید» در حقیقت سامانه رصد هوشمند، پیگیری و اعمال محدودیت‌ها است که مقرر است از امروز اجرایی شود. اعمال برخی محدودیت‌ها برای برخی خدمات برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در این سامانه انجام خواهد شد. یک هفته تا ۱۰ روز آینده این سامانه به صورت کامل در استان تهران اجرای عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: سامانه امید مبتنی بر فضای مجازی است و کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند در فرآیند آن از برخی خدمات همچون دریافت بلیت هواپیما محروم خواهند شد.

به گفته منصوری، در این سامانه برای دستگاه‌های مختلف در جهت ضمانت اجرایی طرح موضوعاتی همچون تذکر، جریمه و … در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در حوزه صنعت، معدن و تجارت و فرودگاه‌ها، صدور بلیت‌ها براساس سامانه است و در مرحله بعد خدمات شهرداری‌ها و احتمالا بانک‌ها برای افرادی که واکسن نزده‌اند محدود خواهد شد. در خصوص کارمندان دستورالعمل ابلاغی کاملا شفاف است. ضمن اینکه تقاضا بر این بوده که همه کارمندان واکسن را تزریق کنند اما کسانی که این کار را نکرده‌اند باید هر دو هفته یکبار تست منفی PCR خود را ارائه دهند. این طرح در ابتدا در سه استان کشور به صورت پایلوت اجرایی شد و اجرای آن نیز مبتنی بر کد ملی اشخاص است. در بسیاری از جاها این طرح قابلیت اجرا دارد.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص آلودگی هوای تهران نیز گفت: مسئله آلودگی هوا مسئله تکراری و تاریخی تهران شده، در آخرین جلسه مرتبط با این موضوع در روز شنبه با حضور شش وزیر و مسئولین مرتبط با حضور معاون اول رئیس جمهور تصمیماتی اتخاذ شد. در این حوزه دو جنس کار بخشی کوتاه مدت همچون جلسات کمیته اضطرار وجود دارد که واقعیت این است که تصمیمات این کمیته تنها تصمیمات مسکنی است.

وی ادامه داد: بخشی از این تصمیمات قابل اجراست و بخشی دیگر قابلیت اجرا ندارد و همه آنها نیز بر اساس شاخص آلایندگی هوا اتخاذ می‌شود.

وی تاکید کرد: بی تردید یک نظام اجرایی قوی نیاز داریم. در جلسه روز شنبه با محوریت وزیر کشور مقرر شد وزارتخانه‌های نیرو و صمت، استانداری و شهرداری تهران ظرف مدت ۱۰ روز برنامه‌ای عملیاتی و اجرایی را مبتنی بر قانون هوای پاک به معاون اول رئیس جمهور ارائه کند.

منصوری ادامه داد: تاکید شده که در بودجه سال آینده برای موضوع آلودگی هوا رقم قابل توجهی اختصاص پیدا کند. البته بخشی از کار تامین بودجه است و بخشی دیگر موضوعات مدیریتی است. البته این اقدامات برای کوتاه مدت نخواهد بود و باید با اتخاذ تصمیمات مناسب این کار را به پیش ببریم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.