اجرای طرح حذف باقیمانده سموم از مواد غذایی در ۱۵ استان آغاز شد

به گزارش لقمه، سید محسن دستور در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار داشت: طرح پایش باقیمانده‌های دارویی مواد غذایی نظیر شیر خام ، گوشت قرمز، تخم مرغ ، عسل و گوشت قرمز و همچنین از برخی فرآورده‌های آبزیان نظیر ماهی قزل‌آلا و ماهیان گرمابی امسال در کشور آغاز شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این پایش از نظر آلودگی‌های عوامل بیولوژیک و نیز عوامل غیربیولوژیک نظیر باقیمانده‌های دارویی، آلاینده‌های سموم، داروها و فلزات سنگین است.

دستور گفت: بر اساس نتایج این پایش برنامه‌های کنترلی برای تنظیم مواد زیان‌آور در مواد غذایی انجام می‌شود.

وی افزود: بر این اساس ۴ هزار نمونه‌برداری و ۷۰ هزار آزمایش صورت گرفته است و در این راستا به دنبال ساماندهی امکانات آزمایشگاهی هستیم که حداقل این آزمایشات در استان‌ها به صورت غربالگری انجام شود.

دستور گفت: همچنین به دنبال طرح نصب کد رهگیری برای فرآورده‌های غذایی و دامی هستیم تا از این طریق محصولات در هر مرحله‌ای از تولید قابل ردیابی باشند و اگر مشکل احتمالی به وجود بیاید، قابل برطرف کردن خواهد بود.

وی همچنین گفت: توسعه عملیات نظارتی در واحدهای تولیدی عرضه و توزیع را در دستور کار داریم.

ذستوز یادآور شد: طی سال گذشته دو هزار و ۶۰۰ بازدید انجام گرفت و ۹ هزار پرونده در زمینه عرضه غیرمجاز و غیربهداشتی تشکیل شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از طرح حذف کشتارگاه‌های سنتی در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ تا ۴۵ درصد کشتارگاه‌های سنتی کشور حذف شده و طبق برنامه انجام شده سالانه ۲۰ کشتارگاه صنعتی در حوزه دام و طیور در کشور راه‌اندازی می‌شود.

دستور همچنین افزود: قطعه‌بندی و بسته‌بندی طیور در مراکز تحت نظارت دامپزشکی کشور انجام می‌شود و با نصب کد بهداشتی قابل ردیابی است.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان دامپزشکی کشور اجرای سامانه نصب کد بهداشتی و شناسنامه‌دار کردن اغلب فرآورده‌های غذایی و دامی در کشور است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ واحد بسته‌بندی در کل کشور وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به رغم گذشت ۵۰ روز از زلزله اخیر آذربایجان هنوز محل نگهداری دام‌ها در این منطقه ساماندهی نشده‌اند، گفت: تأمین جایگاه‌های نگهداری دام به عهده این سازمان نیست و وزارت جهاد کشاورزی مسئول آن است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزیفنس‌کشی و تأمین اعتبار برای احداث جایگاه های دام را انجام داده است.

نقل از :فارس


آخرین اخبار
منبع: نوساز
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.