اجرای طرح حرم تا حرم امامزاده روح الله و امام زاده نورالله

درهای بقعه امامزاده روح الله بعد از ۳۰ سال گشوده می‌شود

به تازگی اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران با موافقت مسئولان اداره مخابرات و همکاری اداره میراث فرهنگی استان تهران بنای این بقعه را تخریب و نوسازی کنند.

بقعه امامزاده روح الله که در حیاط ساختمان مخابرات میدان امام خمینی قرار داشت و زائران تنها یک ساعت در هفته امکان بازدید از آن را داشتند، بازسازی و درب آن بعد از ۳۰سال گشوده می شود.

به گزارش مهر، بقعه امامزاده روح الله که بنا به گفته مسئولان اداره اوقاف استان تهران نسب ایشان با ۲۷ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسد، دارای مقبره ای به قدمت ۴۰۰ سال و ساختمانی به اندازه چهار در پنج متر بود که پس از انقلاب اسلامی ساخته شد اما درجریان انقلاب به دلیل درگیریهای رخ داده در میدان امام خمینی فعلی، اداره مخابرات وقت، دور تا دور ساختمان مخابرات را محصور کرد به این ترتیب بقعه امامزاده نیز که در نزدیکی ساختمان مخابرات قرار داشت داخل این حصار قرار گرفت. پس از آن مسئولان این اداره تنها یک ساعت در هفته اجازه می دادند تا زائران به این محوطه رفت و آمد کنند.

تا اینکه به تازگی اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران با موافقت مسئولان اداره مخابرات و همکاری اداره میراث فرهنگی استان تهران بنای این بقعه را تخریب و نوسازی کنند.

در این باره، عبدالمهدی هاشمی، مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شرق تهران به خبرنگار مهر گفت: عید غدیر سال گذشته فاز نخست نوسازی این مقبره را با اعتبار اولیه ۲۵۰ میلین تومان آغاز کردیم که پیش بی نی می شود برای تکمیل این فاز دو میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم باشد.

وی افزود: قرار است در طرح عمرانی بقعه امامزاده روح الله (ع) دو شبستان با ۸۰۰ مترمربع زمین و یک هزار و ۳۵۰ مترمربع زیربنا در دو طبقه ساخته و در ورودی آن نیز از خیابان باب همایون برای همیشه به روی زائران گشوده شود.

هاشمی با اشاره به مخالفت اداره میراث فرهنگی استان تهران نسبت به نوسازی این بقعه گفت: پیش از این اداره میراث فرهنگی با هشت متر ارتفاع اضافی ساختمان بقعه مخالفت می کرد اما اکنون موافقت کرده اند به نحوی که از کف تا گنبد بقعه ۱۹ متر و نیم ارتفاع دارد.

وی گفت:‌ این آستان همه فضاهای مرتبط با بقعه را داشته و تا نیمه دوم سال به بهره برداری می رسد.

در فاصله چند متری از بنای بقعه امامزاده روح الله(ع)، بقعه امامزاده نورالله(ع) بازدید کننده ندارد و تا کنون اداره اوقاف نیز موفق به گشودن در این امامزاده و نوسازی آن نشده است اما مسئولان این اداره قصد دارند در آینده با موافقت اداره مخابرات طرح حرم تا حرم این محدوده را نیز اجرا کنند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.