اجرای فاز اول طراحی سامانه لیزر پزشکی

ورود رمز به مجموع ۴۰ طرح کلان ملی

سلامت > درمان– ممتازنیوز:
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای فاز مطالعاتی سامانه لیزر الکترون آزاد برای بخش پزشکی و علوم پایه خبر داد و گفت: کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تصویب طرح رمز، مجموعه طرح‌های کلان ملی به ۴۱ طرح ارتقا داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی نژاد با اشاره به موضوعات مطرح در این جلسه افزود: در این جلسه در خصوص نقش کلیدی طرح‌های کلان در ارتقای سطح همکاری‌های میان دانشگاه و صنعت، حل معضلات اساسی کشور، ارتقای شاخص‌های علم و فناوری کشور، شکست تحریم‎‌ها، توسعه کسب و کار دانش بنیان و هدفمند شدن پژوهش‌ها تاکید شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این وزارتخانه متعهد به حمایت‌های همه جانبه از این طرح‌ها است، اظهار داشت: از دولت و مجلس تقاضا داریم که به این پروژه‌های کلان ملی نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی بررسی طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را از موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر این شبکه به صورت عملیاتی وجود دارد ولی باید با توجه به ضرورت‌ها و همه اقتضائات و دغدغه‌های کشور به صورت علمی طراحی و پیاده سازی و مورد بهره برداری قرار گیرد.

مهدی نژاد، با اشاره به اقدام برای بهره برداری ازاین شبکه، ادامه داد: دانشگاه امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری برای اجرای این پروژه انتخاب شد و دانشگاه صنعتی شریف، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان مراکز همکار معرفی شدند.

وی اضافه کرد: در مدتی که این طرح به آنها واگذار شده است پیشرفت خوبی داشتند.

مهدی نژاد به بیان محورهای این طرح پرداخت و گفت: سامانه دسترسی نوری، سامانه چند رسانه‌ای و زیر ساخت‌های آن، سامانه‌های درگاهی مانند موتور جستجو و مرکز ملی داده‌ها از محورهای این طرح کلان ملی است که طی ۳ سال از سوی دانشگاه امیرکبیر اجرایی می‌شود.

دبیر شورای عالی عتف خاطر نشان کرد: با اجرای کامل این طرح در نهایت شبکه ملی اطلاعاتی خواهیم داشت که بر اساس اقتضائات کشور و با امنیت و پیوست فرهنگی بومی و محتوای خوب طراحی و پیاده سازی شده است.

آخرین وضعیت پروژه کلان لیزر الکترون آزاد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بررسی پروژه کلان ملی لیزر الکترون آزاد را از دیگر موضوعات این جلسه نام برد و ادامه داد: سامانه لیزر الکترون آزاد یک سامانه بسیار پیشرفته و مرز دانش است که دارای زیر مجموعه‌های مختلفی است.

وی با بیان اینکه برخی از زیر مجموعه‌ها قبلا در کشور تولید شده است، اظهار داشت: دستاوردهای این پروژه در زمینه‌های متنوع پزشکی، علوم پایه و فنی و مهندسی کاربردهای وسیعی دارد.

مهدی نژاد با اشاره به میزان پیشرفت این پروژه گفت: تاکنون همکاران این پروژه شناسایی شده‌اند. این اعضا با ساماندهی این طرح فاز اول کار که استخراج مشخصات این سامانه است را ارائه خواهند داد.

اضافه شدن یک طرح به مجوعه طرح‌های کلان

مهدی نژاد از اضافه شدن یک طرح کلان ملی به مجموعه طرح‌های کلان ملی خبر داد و در این باره توضیح داد: در سال گذشته کلیت و ضرورت طرح “رمز” در شورای عالی عتف به تصویب رسید ولی چون طرح کامل نبود و به برخی از سوالات به درستی پاسخ داده نشد از این رو قرار شد این طرح کامل و به کمیسیون تخصصی ارائه شود.

وی ادامه داد: در این جلسه قرار شد در صورتی که در کمیسیون دایمی شورای عتف نظر مساعدی نسبت به آن ابراز داشتند این طرح مصوب تلقی شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطر نشان کرد: در این جلسه با ارائه‌ای که صورت گرفت این طرح تصویب شد بنابراین پروژه “رمز” به خانواده طرح‌های کلان ملی اضافه شد.

مهدی نژاد با تاکید بر اینکه با اضافه شدن این طرح، مجموعه طرح‌های کلان به ۴۱ طرح ارتقا یافت، ادامه داد: در این طرح دانشگاه محوری آن دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی اصفهان و مالک اشتر به عنوان دانشگاه‌های همکار معرفی شدند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.