اجرای فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین آغاز شد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از آغاز فعالیت‌های اجرایی فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، نادر قربانی با بیان این که قرارداد توسعه فاز سوم میدان دارخوین سال گذشته میان شرکت متن و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وابسته به بانک سپه)، ایتوک ایران، پترو امید آسیا و توسعه توان انرژی پویا امضا ‌شده است، به خبرنگار شانا گفت: پس از انجام فعالیت‌های مهندسی، از اردیبهشت ماه سال‌جاری توسعه فاز سوم این میدان وارد فاز اجرایی شده است.

وی به پیشرفت مطلوب این طرح از زمان آغاز عملیات اجرایی تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: در میان طرح‌هایی که توسط پیمانکار ایرانی در حال اجراست، پیشرفت فاز سوم دارخوین رضایت‌بخش بوده است.

**۶۰ هزار بشکه به تولید دارخوین افزوده می‌شود

قربانی هدف از توسعه این میدان در فاز سوم را تولید ۶۰ هزار بشکه نفت در روز اعلام کرد و افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده در مرحله نخست روزانه ۱۴ هزار بشکه نفت سبک و در مرحله دوم روزانه ۴۶ هزار بشکه نفت سنگین از لایه‌های ایلام و سروک از این میدان تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: هم‌اکنون در فاز یک و دو میدان دارخوین که توسط شرکت متن اجرا شده است، روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود که با بهره‌برداری از فاز سوم این رقم به ۲۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی ساخت ۵ سلر (محوطه‌هایی که عملیات حفاری با استقرار دکل در آن‌ها انجام می‌شود) و حفاری پنج حلقه چاه را از الزامات اولیه تولید نفت در این میدان دانست و یادآور شد: هم اکنون فعالیت‌های ساخت دو سلر به پایان رسیده و انتظار داریم عملیات ساخت سلرهای باقی مانده نیز به زودی تکمیل شود.

قربانی درباره انجام عملیات حفاری ۵ حلقه چاه نیز اظهار داشت: قراراست عملیات حفاری به صورت E.P.D انجام شود که برای این کار ظرف دو هفته آینده پیمانکار مربوطه را با برگزاری مناقصه انتخاب می‌کنیم.

**ساخت یک واحد بهره‌برداری برای فرآورش نفت سنگین دارخوین

قربانی با بیان اینکه تولید ۱۴ هزار بشکه‌ای از این میدان طی ۲۰ ماه برنامه‌ریزی شده است، گفت: برای فرآورش نفت تولید شده در مرحله نخست از تاسیسات ۵۰ هزار بشکه‌ای در مجاورت کارخانه موجود، استفاده می‌شود و این نفت سبک پس از فرآورش به همراه نفت تولیدی از فازهای یک و دو به پالایشگاه آبادان ارسال می‌شود.

 مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: ولی از آنجایی که برای فرآورش نفت سنگین در منطقه تاسیسات خاصی وجود ندارد، قرار شده است که یک واحد بهره‌برداری مستقل برای این منظور ساخته شود.

به گفته او نفت سنگین دارخوین پس از فرآورش به سمت تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود.

قربانی با تاکید براینکه به دلیل ایرانی بودن پیمانکار طرح؛ تلاش می شود که به صورت حداکثری از امکانات داخلی استفاده شود، اضافه کرد: استفاده از نیروهای بومی نیز در سرلوحه کار توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین قرار دارد.

**برگزاری مناقصه برای تولید از چاه شماره ۳۳

قربانی به چاه شماره ۳۳ دارخوین که در گذشته به عنوان یک چاه توصیفی در محل میدان حفاری شده بود، اشاره کرد و گفت: در کنار پنج حلقه چاه پیش‌بینی شده، تولید از این چاه نیز در برنامه‌های شرکت متن قرار گرفته است.

وی افزود: برای این منظور مناقصه دیگری برگزار شده است و ظرف چند روز آینده پیمانکار آن نیز اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تولید از چاه ۳۳ را افزون بر تولید ۱۴ هزار بشکه‌ای در مرحله نخست طرح اعلام و پیش‌بینی کرد که این حلقه چاه زودتر از سایر چاه‌ها به تولید برسد.

قربانی در انتها تاکید کرد که امسال علاوه‌بر تعیین تکلیف و امضا قراردادهای نهایی شده طرح‌های توسعه‌، فعالیت‌ اجرایی این طرح‌ها نیز آغاز می‌شود.

میدان دارخوین در ۳۰ کیلومتری شمال خرمشهر و ۱۰۰ کیلومتری جنوب اهواز واقع شده ‌است.

این میدان با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در سال ۱۳۴۳ خورشیدی کشف و نفت درجای آن افزون بر ۵ میلیارد بشکه برآورد و نزدیک به ۱٫۲ تا ۱٫۳ میلیارد بشکه از آن قابل استحصال پیش‌بینی شد.

فاز اول طرح توسعه دارخوین خرداد ماه سال ۱۳۸۴ و فاز دوم در بهمن ماه ۱۳۸۹راه‌اندازی شده‌ است و هم‌اکنون تولید نفت از فازهای یک و دو این میدان صددرصد به روش‌های صیانتی انجام می‌شود، ضمن اینکه برای نخستین بار طرح تزریق امتزاجی گاز در این میدان نفتی انجام شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.