اجرای کنسرت ارکستر یخی در سوئد

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

موسیقی > جهان– ممتازنیوز:
سازهای این گروه ارکستر از جمله نادرترین انواع ساز در جهان می باشند که البته عمر آنها تنها تا بهار دوام خواهد داشت، سازهایی به شدت شکننده که خود نوازندگان نیز در هنگام نواختن آنها،‌از ترس خرد شدنشان نفس نمی‌کشند.

  1. کنسرت یخی

    ۱۷۰ نفر در این خانه اسکیمویی برای تماشای کنسرت حضور دارند

  2. به شفافیت یخ

    باور عمومی این است که سازهای یخی توانایی ساخت موسیقی که ارزش شنیدن داشته باشد را ندارند اما صدای شفاف این سازها نظر همه را تغییر می‌دهد

  3. گیتارهای مقاوم

    گیتارها بادوام‌ترین سازهای یخی می باشند زیرا قدرت آنها دربرابر ضربات دست نوازنده بسیار بالا است

  4. زیلوفون یخی

    زیلوفون یخی از ارتعاشات آوایی بسیار بالایی برخوردار است

  5. تیم لینهارت

    لینهارت هر زمستان را در پشت خانه‌اش به تراش سازهای مختلف می‌گذراند

  6. سازهای فوری

    لینهارت می‌گوید سازهای یخی را بسیار سریعتر از سازهای چوبی می‌توان ساخت

  7. آوای یخی

    لینهارت صدای سازهای یخی را بسیار شفاف‌تر و ظریف‌تر از دیگر سازها توصیف می‌کند

  8. ساز واقعی

    به گفته لینهارت تا زمانی که صدای سازهای یخی را نشنوید،‌مفهوم واقعی شفافیت صوت را درک نخواهید کرد

  9. کلوپی در بهشت

    لینهارت کنسرت یخی در خانه‌های اسکیمویی را به کلوپی در بهشت توصیف می‌کند

  10. قطعات غیر یخی

    به جز سیم‌ها و بعضی قطعات، فلزی و چوبی‌، تمامی بدنه سازها از جنس یخ می باشند

براساس گزارش CNN، کافی است در این کنسرت موسیقی زیبا یک منبع حرارتی را روشن کنید تا به جای شنیدن آوای سازهای مختلفی از قبیل فلوت،‌ویولون یا کنگا تنها یک لیوان آب آشامیدنی بسیار خنکبرای نوشیدن نصیبتان شود.

تیم لینهارت سازنده سازهای یخی برای ارکستر غیرمتعارفی است که در یکی از شهرهای دورافتاده سوئد در نزدیکی قطب شمال به نام لولئا کنسرت‌های واقعا زمستانی برگزار می‌کنند.

تمامی قطعات این سازها به‌جز زه‌ها و بعضی از دیگر قطعات آن که از جنس فلز و چوب می باشند، از یخ تراشیده شده‌اند. لینهارت اجرای کنسرت‌های یخی‌اش را تنها به سوئد محدود نکرده و طی ۱۵ سال قبل در مکان‌های دورافتاده دیگری از قبیل کوهستان آلپ در ایتالیا و همچنین در کلرادو نیز اجرا داشته‌است.

سازهایی که در این کنسرت به دست نوازندگان سپرده شده شامل سازهای کلاسیک و محلی از قبیل ویولن،‌ ویولا، ویولن‌سل، باس، بانجو،‌گیتار ۶ و ۱۲ زهی و زیلوفون بوده‌اند.

ساخت این سازهای زیبا و شگفت‌انگیز که صدای نواختن آنها با سازهای عادی بسیار متفاوت است، ۶ هفته به طول می‌انجامد. سپس سازها به خانه‌های اسکیمویی ویژه‌ای که محل برگزاری کنسرت است منتقل شده و کنسرت اجرا می‌شود. گنجایش این خانه ۱۷۰ نفر است. این سازها با ابزارهایی ساخته می‌شوند که در همه‌جا از آنها برای ساخت ساز استفاده می‌شود.

این سازها به شدت شکننده می باشند و با تغییر دما به سرعت ذوب می‌شوند از این رو نیازمند کنترل شدید شرایط دمایی محیط می باشند. برای مثال ویلون‌ها در زمان نواخته شدن با استفاده از ریسمان‌هایی از سقف آویزان می‌شوند تا دمای بدن نوازنده آن را ذوب نکند. همچنین تنفس نوازنده و حاضران در کنسرت به تنهایی منجر می‌شود تا ساز از کوک خارج شود و با اتمام هر آهنگ، سازها باید از اول کوک شوند.

به گفته سازنده این سازها،‌سازهای یخی نسبت به سازهای چوبی از صدای واضح‌تری برخوردارند و شفافیت این صدا با صدای سازهای چوبی قابل مقایسه نیست.


RSS
منبع: همشهری
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.