اجلاس سران نم در بهترین شرایط با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس دستگاه دیپلماسی ایران در گفت و گوی ویژه خبری امشب (یکشنبه شب) شبکه دو سیما، اظهار داشت: بزرگترین دستاورد شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها این بود که بیانیه اجلاس بدون تحفظ به تصویب رسید.

وزیر امور خارجه گفت: موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این اجلاس چنان عیان بود که حتی برخی رسانه های غربی از آن به عنوان پیروزی ایران در مقابل غرب یاد کردند.

وی به شرکت بیش از ۱۲۰ کشور در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: به فضل الهی این اجلاس در بهترین شرایط و با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد.

صالحی در پاسخ به سووالی مبنی بر مهم ترین دغدغه در مورد مسایل امنیتی و تشریفاتی اجلاس سران در تهران اظهار داشت: ما موفقیت خود را در این نشست اثبات و ثابت کردیم

که جمعی عمل می کنیم که یک اصل جمهوری اسلامی ایران آرا خود و اصل دیگر آرای کشورهای عضو عدم تعهد است و ما به خوبی این مسیر را مدیریت کرده و بدون سمت گیری به موضعی خاص این جنبش را هدایت کردیم.

وی با بیان اینکه ایران غیر متعهد ترین کشور دنیاست، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران غیر متعهد ترین کشور دنیاست و این غیر متعهد بودن فضای آزاد را برای عمده کشورها به وجود آورده است.

صالحی افزود: در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد ۶۳ دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای غیر متعهد داشتم که مقام معظم رهبری ۱۸ دیدار و رییس جمهوری ۱۵ دیدار داشتند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین از وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، نهاد ریاست جمهوری و نیروهای دریایی، زمینی و هوایی به صورت ویژه قدردانی کرد.

*دستگاه دیپلماسی ایران مقتدرترین دستگاه دیپلماسی دنیا

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه سیاست های آمریکا علیه ایران در منزوی کردن اجلاس عدم تعهد با شکست مواجه شده است، افزود: دستگاه دیپلماسی ایران مقتدرترین دستگاه دیپلماسی دنیا بوده و اینکه همیشه نام ایران مطرح است، نشان از حضور کشورمان در تعاملات بین المللی است.

صالحی ادامه داد: ما باید با ایجاد دبیرخانه ای رسمی سخنرانی ها را جمع آوری و ابتکاراتی در این نهضت ایجاد کنیم چرا که جهان با وضعیت بحرانی جدی روبه رو است و باید این مسایل حل شود و ما برای دبیرخانه موقت جنبش عدم تعهد یک هزار نفر از بین جوانان پرشور و انقلابی و متعهد را استخدام کرده ایم.

وی همچنین افزود: برای آینده جنبش عدم تعهد، این دبیرخانه در خارج از وزارت امور خارجه تشکیل خواهد شد.

صالحی با اشاره به تهیه ساختمان دبیرخانه اجلاس در خارج از ساختمان وزارت امور خارجه تصریح کرد: با هماهنگی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران تلاش داریم کارشناسان بین المللی را از خارج از کشور به ایران دعوت کنیم تا دبیر خانه را به صورت بین المللی اداره و مدیریت کنیم.

صالحی اظهار اشت:با توجه به دیدارهای انجام شده با کشورهای عضو اجلاس نم با خیلی از این کشورها مسائل مهمی از قبیل لغو روادید،همکاری های اقتصادی، تجاری مطرح و سوءتفاهماتی که گاها پیش آمده بود مطرح و زودوده شد که در نوع خود بی بدیل بود.

شبد**۱۵۳۶**۱۹۸۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۶۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.