احتمال بازگشت کوپن به اقتصاد خانوارها

۱۹اردیبهشت،

بار دیگر سال تازه نیز زمزمه‌های بازگشت کوپن به اقتصاد کشور قوت گرفته است اما اکنون باید دید ورود کوپن‌های الکترونیکی می‌تواند گره کور گرانی‌های اخیر را بگشاید و از بار فشار اقتصادی بکاهد.

ممتازنیوز: بار دیگر سال تازه نیز زمزمه‌های بازگشت کوپن به اقتصاد کشور قوت گرفته است اما اکنون باید دید ورود کوپن‌های الکترونیکی می‌تواند گره کور گرانی‌های اخیر را بگشاید و از بار فشار اقتصادی بکاهد.

 نیمه اول سال قبل بود که زمزمه بازگشت کوپن در قالب «کارت الکترونیک» در پس بحران مرغ و کالاهای اساسی از بهارستان نهم شنیده می شد و حتی اعلام شد بازگشت کالاهای کوپنی در قالب طرح ۹ ماده‌ای در مجلس بررسی خواهد شد.

رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور نیز با بیان اینکه توزیع کالابرگی بهترین روش پوشش فاصله بین نرخ ارز آزاد و مرجع است، درآن روزها اعلام کرد: ۱۰۰ عامل صنفی شبکه توزیع کالاهای اساسی اعلام آمادگی کرده اند.

درهمان روزها اما اقتصادی های دولت قاطعانه اعلام کردند که نیازی به توزیع کالای کوپنی نیست و کالاهای اساسی به اندازه کافی موجود است.

بعد از گذشت سه ماه از این ماجرا یعنی در آبان ماه سال ۹۱ و حل شدن بحران مرغ، این بار بحران ارزی اقتصادی های مجلس را بر ان داشت تا بار دیگر از کوپنی کردن کالاهای اساسی و بازگشت به دهه ۶۰ سخن بگویند.

احمد توکلی در این باره گفته بود: با توجه به دو برابر شدن ارزش ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی باید دولت تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تضمین کند و این امر نیز راهی جز ارائه کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و شیر، روغن به صورت کوپنی ندارد.

حالا اما در سال تازه نیز زمزمه های بازگشت کوپن به اقتصاد کشور قوت گرفته است.

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی روز قبل مجلس، گفته: احمد توکلی در سخنرانی خود با ارائه پیشنهادی از دولت خواست تا توزیع کالاهای اساسی که با نرخ ارز مرجع وارد کشور می‌شوند را به دلالان نسپارد.

قاسم عزیزی اضافه کرده: توزیع کالاهای اساسی با کارت هوشمند پیشنهادی بود که آقای توکلی در نشست غیر علنی مجلس به مسئولان دولتی پیشنهاد کرد تا از این به بعد شاهد دلال بازی و رانت خواری بعضی از این منبع نباشیم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز نسبت به مدیریت نامناسب دولت در بخش واردات و تاخیر بانک مرکزی در تزریق ارز انتقاد کرد.

به گفته این نماینده مجلس در این نشست همچنین نمایندگان به توزیع کالاهای اساسی وارداتی توسط دولت از سوی دلالان به جای شرکت بازرگانی دولتی انتقاد کردند.

گفتنی است جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی علل افزایش نرخ کالاهای اساسی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیران جهاد کشاورزی و صنایع و معادن برگزار شد.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید ورود کوپن های الکترونیکی می تواند گره کور گرانی های اخیر را بگشاید و از بار فشار اقتصادی بکاهد یا باز هم همچنان تورم بالا می رود و قدرت خرید پایین می آید؟

جوان آنلاین


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.