احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک/ دلایل سقوط آزاد قیمت نفت

سیدمحمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر درباره احتمال تشکیل نشست فوق العاده و اضطراری اعضای اوپک به دنبال سقوط قیمت نفت خام در بازارهای جهانی گفت: در یکصد و شصت و یکمین اجلاس وزیران نفت عضو اوپک در وین اعضا درباره تشکیل نشست فوق العاده در صورت ادامه کاهش قیمت نفت به توافق رسیدند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام اینکه اگر قیمت نفت به سطحی نگران کننده کاهش یابد تشکیل نشست فوق‌العاده ضروری به نظر می‌رسد، تصریح کرد: با توافق اعضای اوپک، مسئولیت برگزاری نشست فوق‌العاده به ریاست اوپک واگذار شده است.

 

به گفته این مقام مسئول ریاست اوپک (وزیر نفت عراق) پس از بررسی وضعیت بازار نفت و با مشورت سایر اعضای اوپک نسبت به برگزاری نشست فوق‌العاده اقدام خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به این سئوال مهر که قیمت نفت تا چه محدوده‌ای کاهش یابد، اوپک نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند؟ بیان کرد: برای برگزاری نشست فوق‌العاده روی قیمت مشخص نفت خام بحث نشده است.

 

خطیبی با تاکید بر اینکه نوسان‌های چند روزه قیمت نفت ملاک برگزاری اجلاس فوق‌العاده اوپک نیست، اظهار داشت: اگر برای ریاست و سایر اعضای اوپک مسجل شود که کاهش قیمت نفت برای یک دوره طولانی مدت ادامه یابد در این صورت این نشست اضطراری برگزار خواهد شد.

 

نماینده ایران در اوپک با تاکید بر اینکه اگر قیمت جهانی نفت به سطحی نگران کننده برسد اعضای نسبت به برگزاری نشست فوق العاده اقدام می کنند، یادآور شد: تشخیص ضرورت برگزاری نشست فوق العاده اوپک با ریاست و وزیران نفت کشورهای عضو این سازمان است.

 

دلایل سقوط آزاد قیمت نفت

 

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر تلاش عربستان سعودی برای کاهش قیمت جهانی نفت به محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار، توضیح داد: در آستانه یکصد و شصت و یکمین اجلاس اوپک وزیر نفت عربستان سعودی رسما خواستار کاهش قیمت جهانی نفت به‌بهانه بهبود وضعیت اقتصاد جهانی شده بود.

 

وی با بیان اینکه تمایل عربستان برای افزایش تولید و صادرات نفت خام به منظور کاهش قیمت نفت موضوعی غیر قابل انکار است، تبیین کرد: در حال حاضر هم یکی از دلایل کاهش جهانی طلای سیاه هدم پایبندی برخی از اعضای اوپک به نظام سهمیه بندی این سازمان است.
 

خطیبی با تاکید بر اینکه هم اکنون سقف تولید نفت اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین شده است، خاطر نشان کرد: با این وجود برخی از کشورهای عضو بیش از سقف تعیین شده نفت به بازار عرضه می کنند.

 

به گفته نماینده ایران در هیئت عامل اوپک افزایش عرضه نفت خام توس برخی از کشورهای عضو اوپک منجر به کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر شده است.

 

به گزارش مهر، ادامه بحران اقتصادی در منطقه یورو، ادامه نگرانیها نسبت به بهبود وضعیت رشد اقتصاد جهانی و افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت از نظر کارشناسان بین‌المللی است.

 

در آخرین معاملات در بازار جهانی بهای نفت خام برنت دریای شمال با ۵۹ سنت کاهش به ۹۰ دلار و ۳۹ سنت در هربشکه رسید. همچنین قیمت نفت دبلیو.تی.آی آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با ۵۰ سنت کاهش به کمتر از ۷۹٫۲۶ دلار رسیده است .

 

در همین حال بهای جهانی طلای سیاه از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون با ۲۰ درصد کاشه همراه بوده است به طوریکه در سه ماه گذشته قیمت این کالای استراتژیک اقتصادی و سیاسی با افتی ۲۳ درصدی همراه بوده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.