احتمال به تاخیر افتادن عضویت هند در گروه تامین‌کنندگان هسته‌یی

۲۹خردادماه،

دیپلمات‌ها اعلام کردند که به نظر می‌رسد بعضی کشورهای جهان هنوز نسبت به پیوستن هند به گروه بانفوذی که وظیفه نظارت بر تجارت‌های هسته‌یی حساس جهان را بر عهده دارند، شک و تردید دارند و این می‌تواند عضویت هند در این نهاد را به تاخیر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمریکا، انگلیس و فرانسه از کشورهایی می باشند که مایلند هند اجازه پیوستن به گروه تامین کنندگان هسته‌یی (ان‌اس‌جی) را پیدا کند، اقدامی که می‌تواند جایگاه هند به عنوان یک کشور هسته‌یی را ارتقاء دهد. ولی بعضی کشورها نگران پیامدهای این کار برای تلاش‌های گسترده‌تر در راستای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌یی می باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هند کشوری است که از امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان. پی. تی) اجتناب کرده است و اکنون می‌خواهد به گروهی بپیوندد که نقش کلیدی در مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌یی دارد.

اگر هند به گروه ان‌.اس.جی بپیوندد تنها عضوی خواهد بود که معاهده ان‌.پی‌.تی را امضا نکرده است.

یک دیپلمات در وین که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که باید رفع شود.

یک دیپلمات غربی که کشورش هنوز رویکرد مشخصی در قبال این مساله اتخاذ نکرده است نیز گفت: این مساله هنوز نهایی نشده است. ما باید به مذاکرات ادامه دهیم.

در نشست سالانه گروه ان‌.اس‌.جی که اخیرا برگزار شد انگلیس اعلام کرد که هند با توجه به دامنه صنعت هسته‌یی غیرنظامی‌اش و نیز تعهدش به جلوگیری از اشاعه مواد هسته‌یی شرایط عضویت در این گروه را دارد.

قدرت‌های غربی علاقه بسیاری به صنعت هسته‌یی هند پیدا کرده‌اند، به ویژه جاه‌طلبی این کشور برای گسترش ظرفیت هسته‌یی‌اش در بیست سال آینده با ساخت ۳۰ راکتور هسته‌یی تازه، اقدامی که هند را به بازار جذابی برای صادرکنندگان فن‌آوری هسته‌یی تبدیل می‌کند.

حامیان عضویت هند در گروه ان‌.اس‌.جی معتقدند بهتر است دهلی‌نو داخل گروه باشد تا خارج آن، زیرا در این صورت پیروی‌اش از ضوابط این گروه در زمینه فروش مواد هسته‌یی تضمین می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.