احتمال تغییر تعرفه واردات خودرو

گردآوری توسط مجله خودرو ممتاز نیوز

سال قبل همزمان با تغییر مبنای ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع در محاسبات گمرکی، تعرفه تمامی کالاها کاهش یافت این در حالی است که به تبع آن تعرفه واردات خودرو از ۹۰ درصد به ۴۵ درصد رسید.بر این اساس، اوایل امسال نیز همزمان با کاهش ۵ درصدی تعرفه واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت دهم، تعرفه این کالا ۴۰ درصد شد.

 651170_GIfzpIqQ

 

هر چند با تعرفه ۴۰ درصدی، واردات خودرو روند صعودی به خود گرفت، اما بسیاری از واردکنندگان نیز از واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی محروم شدند. تغییر تعرفه واردات خودرو در دولت دهم حالا گریبان وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت دولت یازدهم را گرفته به طوری‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند وزیر صنعت ومعدن را به بهانه واردات خودروهای لوکس که مقررات آن در دولت دهم با تغییراتی همراه بود، استیضاح کنند.

در هر حال ظاهرا نعمت‌زاده نیز از تغییرات تعرفه‌ای دولت دهم راضی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه وی در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو خواستار بررسی میزان تعرفه واردات خودرو برای سال آینده شده است. روز قبل «ایسنا» گزارش داد که در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهادی مبنی‌بر افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارایه شده است.

2075

در این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه بالاتری نیز بپردازند علاوه‌بر آن در این جلسه عنوان شده که هم‌اکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد به‌گونه‌ای که تعرفه واردات خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع توجیه داخلی‌سازی خودروها را کمتر می‌کند. بر این اساس در جلسه مذکور وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکیل کارگروهی خواسته موضوعات مطرح شده مربوط به تعرفه واردات خودرو را بررسی و نتایج را ارایه کنند تا دربارهٔ میزان تعرفه‌ها برای سال آینده تصمیم‌گیری شود. در خبر دیگری به روایت خبرگزاری تسنیم وزیر صنعت در حاشیه جلسه مجمع کارآفرینان برتر در پاسخ به اینکه پیشنهاد دولت یازدهم برای تعرفه واردات خودرو در سال ۹۳ چیست؟ عنوان کرده که دولت دربارهٔ تعرفه واردات خودرو هنوز هیچ نظری در افزایش یا کاهش تعرفه‌ها اعلام نکرده است. البته در حال بررسی این موضوع هستیم.

منبع: روزنامه ی دنیای اقتصاد

۰۳

دی


1888


سید علیرضا سیادتی، مترجم خبرها و اتفاقهای خودرو در پایگاه اینترنتی پدال


ایستگاه خودروهای وارداتی


فیسبوک


۱ بازدید کننده


مجله پدال
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.