احتمال توانایی انتقال انسان به انسان ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان

یک بررسی جدید نشان می‌دهد:

سلامت > بیماری– ممتازنیوز:
پژوهشگران دانشگاه هنگ کنگ می‌گویند ویروس H7N9 آنفلوانزای پرندگان ممکن است قابلیت انتقال انسان به انسان پیدا کرده باشد و می‌تواند نه تنها از طریق تماس مستقیم بلکه از طریق انتقال هوابرد نیز سرایت کند.

به گزارش رویترز این پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که سه موش خرما – حیوان اصلی مورد استفاده در پژوهش درباره آنفلوآنزا- هنگامی که در تماس نزدیک با موش‌‌خرماهایی قرار گرفتند که ویروس H7N9 به آنها تزریق شده بود، به این ویروس مبتلا شدند.

هر سه این موش خرماها که در قفس‌های متفاوت قرار داده شده بودند، از طریق انتقال هوابرد به ویروس مبتلا شده بودند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) که پیش از گفته بود که شاهدی درباره “انتقال مداوم انسان به انسان” این ویروس که تا به حال ۳۶ نفر را در چین کشته است، وجود ندارد.

این گروه پژوهشی که کارشناس آنفلوآنزا و میکروب‌شناس، یی گوآن، سرپرست آن بود می‌گوید: “با توجه به این یافته‌ها نمی‌توان این احتمال را رد کرد که این ویروس در آینده با تحول بیشتر اساس یک همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای پرندگان شود.”

این گروه همچنین دریافتند که برخی از حیوان مبتلا به ویروس دچار تب و سایر نشانه‌های بالینی نمی‌شوند، و بنابراین احتمال عفونت‌های بی‌علامت در میان‌ انسان‌ها هم وجود دارد. این وضعیت شناسایی و کنترل ویروس را مشکل‌تر می‌کند.

این بررسی همچنین نشان داد که این ویروس  می‌تواند به خوک‌ها سرایت کند، اما نمی‌تواند از خوکی به خوک دیگر و از خوک‌ها به سایر حیوانات منتقل شود. این پژوهشگران مقامات بهداشتی را ترغیب کردند تا نظارت خود را بر این ویروس ادامه دهند تا مطمئن شوند که آن به گونه‌ای وخیم‌تر جهش پیدا نمی‌کند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، گریگوری هارتل، این بررسی را مناسب خواند و گفت:”ما نیز چند مورد محدود انتقال انسان به انسان این ویروس را در محدوده بستگان نزدیک که تماس نزدیک با هم داشته‌اند، مشاهده کرده‌ایم.”

این یافته‌ها چند روز پس از آن اعلام می‌شود که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ویروس H7N9 ظاهرا در نتیجه محدود کردن بازارهای طیور در چین تحت کنترل در آمده است.

به گفته این پژوهشگران ویروس H7N9 نشانه‌های بالینی نسبتا ملایمی در موش‌خرماها ایجاد می‌کند.همه این حیوانات که در این تجربیات به این ویروس آلوده شدند، بیش از هفت روز علامت‌دار نبودند و از بیماری بهبود پیدا کردند.

این پژوهشگران میگویند مرگ یا بیماری بسیار وخیم انسان‌هایی که به این ویروس مبتلا شده بودند، ناشی از علل و بیماری‌های دیگری بوده است که این افراد دچار آن بوده‌‌اند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.