احتمال حذف ممیزی قبل از ساخت

سینما و تلویزیون > سینمای‌ایران– گروه ادب و هنر:
رئیس سازمان سینمایی کشور از احتمال حذف ممیزی قبل از ساخت خبر داد.

هفته گذشته شورای صدور پروانه برای چهار پروژه «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «خسته نباشید» به کارگردانی سیدافشین هاشمی/ محسن قرائی، «حوض نقاشی» به کارگردانی سیدمازیار میری و «خواهران نازنین» (حرمان) به کارگردانی محمدرضا هنرمند در حالی پروانه ساخت صادر کرد که فیلمنامه هیچ کدام از این پروژه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته بودند. این چهارپروژه سینمایی قرار است توسط حوزه هنری ساخته شوند. از آنجا که مرحله اول صدور پروانه ساخت توسط اتحادیه تهیه‌کنندگان صورت می‌گیرد و حوزه، اتحادیه را به رسمیت نمی‌شناسد، با تصمیم جواد شمقدری پروانه ساخت این‌ چهار پروژه صادر شده است. اینکه حوزه هنری بدون بررسی فیلمنامه برای آثارش پروانه ساخت بگیرد مسبوق به سابقه است.

تا سال‌ها حوزه، تولیداتش را بدون نیاز به خوانده شدن فیلمنامه توسط ارشاد، جلوی دوربین می‌برد. نکته جالب توجه، احتمال تعمیم این نحوه صدور پروانه برای تهیه‌کنندگان دیگر است؛ اتفاقی که می‌تواند از بار مسئولیت مسئولان سازمان سینمایی بکاهد. به این ترتیب اگر فیلمی دچار مشکل شد ارشاد می‌تواند بگوید تهیه‌کننده خود باید پاسخگوی فیلمی باشد که بدون نظارت بر فیلمنامه آن را جلوی دوربین برده است. جواد شمقدری در آخرین اظهارنظر‌ش درباره ابهام‌های موجود برای تحریم اسکار، وضعیت اصلاح اساسنامه‌ خانه‌ سینما‌، حضور اهالی خانه‌ سینما در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور‌، صدور پروانه‌ ساخت چهار اثر برای حوزه‌ هنری و … توضیح داد.

معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رابطه‌ حوزه‌ هنری و سازمان سینمایی کشور تأکید کرد که در این‌باره فعلا صحبتی نمی‌کند ولی او در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود چهار پروانه‌ ساخت متعلق به حوزه‌ هنری بدون خواندن یک برگ از فیلمنامه‌ آنها و بدون نظر شورای پروانه‌ ساخت اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان صادر شده است، گفت: صدور این پروانه ساخت‌ها مطابق قانون است اما براساس آنچه نظر شماست باید بگویم انگار دوستان راجع به اتحادیه بد متوجه شده‌اند. اتحادیه تهیه‌کنندگان درواقع یار کمکی ماست که فیلم‌ها را از نظر بحث امنیت شغلی،‌ ظرفیت‌های هنری و حتی سرمایه‌گذاری اثر بررسی می‌کند. حال حوزه هنری می‌گوید من در این سه زمینه، خودم صاحب اثر هستم و می‌خواهم در این فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کنم. در واقع حرفش این است که نظر اتحادیه را قبول ندارد. ما هم گفتیم حال که اینطور است با مسئولیت خودتان این فیلم‌ها را بسازید و به آنها پروانه ساخت داده شد.

شمقدری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فیلمنامه‌های متعلق به این چهار اثر اصلا خوانده نشده‌اند‌، بیان کرد: بله فیلمنامه‌ها اصلا خوانده نشده‌اند و قرار بود دوستان اتحادیه در جزئیات وارد نشوند، چراکه حوزه هنری حاضر به انجام کارشناسی اولیه توسط اتحادیه نشد.

وی ادامه داد: اکنون ما طبق قانون عمل کرده و پروانه‌ ساخت‌شان را صادر کرده‌ایم اما مسئولیت این فیلم‌ها برعهده‌ آنهاست. وقتی نتیجه‌ نهایی فیلم‌ها مشخص می‌شود، اگر در ابعاد مختلف اشکال‌هایی داشته باشد، حوزه هنری باید پاسخگو باشد. اگر تهیه‌کننده‌ دیگری حاضر باشد چنین مسئولیتی را بپذیرد، شاید اینگونه به او هم پروانه ساخت بدهیم.
میانبر زدیم!

جواد شمقدری در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ وضعیت خانه سینما و دیدار سینماگران با رئیس‌جمهور، اظهار کرد: به نظرم کمی در اینجا میانبر زده شد. قرار شد اساسنامه‌ای توسط هیأتی برای تشکل صنوف تدوین شود. آن دوستان به دیدار رئیس‌جمهور رفتند و گفتند که اجازه دهید این اساسنامه را ما بنویسیم و رئیس‌جمهور هم پذیرفت، یعنی آنها کار ما را یک مرحله جلو بردند، چون قرار بود ما این کار را انجام دهیم.

معاون وزیر ارشاد درباره اینکه آیا نماینده‌ ریاست جمهوری و وزارت ارشاد برای تدوین اساسنامه توسط اهالی خانه‌ سینما مشخص شده است؟ بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور به من فرمودند که من و آقای وزیر شاید دو نماینده به این هیأتی که می‌خواهد اساسنامه را بنویسد بفرستیم ولی این گفته‌ ایشان با تردید بود. ممکن است اگر این دو نفر برای نگارش اساسنامه به دوستان ملحق شوند، کار در مرحله‌ بعدی آسان‌تر شود. شمقدری در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت، آیا ممکن است انحلال خانه‌ سینما یا تعطیلی دائم آن منتفی شود؟ تأکید کرد: خیر. آن مسئله تمام شده است و این یک مورد جدید است، در اساسنامه هم می‌تواند نام تشکل خانه‌ سینما یا هر چیز دیگر باشد که قطعا نظر دوستان ، خانه‌ سینماست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.