احتمال رشد منفی جمعیت ایران پیش‌از سال ۱۴۲۰

۰۷م آذر ،
ممتاز نیوز : سرپرست پژوهشکده آمار گفت: پیش‌بینی‌های جمعیتی نشان می‌دهد احتمال این‌که جمعیت ایران قبل از سال۱۴۲۰ با نرخ رشد منفی مواجه شود، بسیار بالا است.  به گزارش ایرنا، علیرضا زاهدیان افزود: اگر روند کاهش رشد جمعیت همچنان ادامه یابد از چند جنبه با مشکل مواجه خواهیم شد. وی یادآور شد: جمعیت جوانی که هم‌اکنون اکثریت جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند تا ۳۰ سال آینده وارد دوره سالمندی می‌شوند و هزینه‌های تامین اجتماعی و مراقبت این جمعیت سالمند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ملت ؛ به نقل از زاهدیان، در سال‌های ۶۰ الی ۶۵ که رشد اوج تولدها بود سالانه حدود ۲/۲ تا ۳/۲ میلیون نفر موالید داشتیم. هم‌اکنون این میزان سالانه به ۳/۱ میلیون نفر موالید رسیده است در حالی که سالانه حدود ۴۰۰ هزار فوت در کشور رخ می‌دهد.  زاهدیان تاکید کرد: شکی نیست در سال‌های آتی به سبب سالخوردگی، مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد. پیش‌از ۱۴۲۰ تعداد سالخوردگان به ۱۸ تا۲۰ میلیون نفر می‌رسد.   وی ادامه داد: در صورتی که در آن زمان (سال ۱۴۲۰) نسبت جمعیت جوان به جمعیت سالمند کافی نباشد کشور در تامین هزینه‌های لازم با مشکل مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی جمعیت به سن سالخوردگی برسد باید به اندازه کافی جمعیت جوان باشد تا از پرداخت مالیات و بیمه آنان، سالمندان بتوانند در شرایط متعارف زندگی کنند.  وی اظهار داشت: در شرایطی که ذکر شد، نیروی کار باید بتواند پاسخگوی سالمندان و کودکان باشند و این در حالی است که جمعیت جوان روبه کاهش خواهد رفت.  وی تاکید کرد: زمانی که سن به سالخوردگی می‌رسد مشکلات اصلی خانوارها سالمندان می باشند.  به نقل از زاهدیان، نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰ نشان داد در حال حاضر متوسط اندازه خانوارهای کشور به کمتر از چهار نفر کاهش یافته به‌طوری که اکثریت با خانوارهای سه نفره است.

بر این اساس با ادامه روند فعلی خانوارهای تک فرزند سهم قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد که در این صورت روابط فامیلی با اقوامی نظیر برادر، خواهر و بعدها عمو، دایی و… تاثیر خود را از دست خواهد داد که این امر تبعات اجتماعی خاص خود را دربرخواهد داشت. وی گفت: هم‌اکنون در استان‌هایی نظیر گیلان اندازه متوسط خانوار به سه نفر نزدیک شده است. وی گفت:

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۱۳۹۵ روند تقاضای کار نزولی خواهد شد و بدیهی است برای رشد اقتصادی مناسب، کشور نیازمند نیروی کار جوان و کارآمد است.  به نقل از زاهدیان، بدیهی است در صورت ادامه روند فعلی، کشور در آینده با مشکل تامین نیروی کار مواجه خواهد شد. وی گفت: هم‌اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی که با نرخ رشد منفی جمعیت مواجه شده‌اند، مجبورند برای جبران آن از مهاجران سایر کشورها استفاده کنند که تبعات اجتماعی خاص خود را در پی دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های کنترل جمعیت در اواخر دهه ۶۰ گفت: کشور در زمانی که به سیاست‌های کنترل موالید نیاز بود موفق عمل کرد اما افزایش رشد جمعیت بسیار مشکل و زمانبر است و برای آن باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کرد.  زاهدیان تاکید کرد: هم‌اکنون باید سیاست‌های جمعیتی را در پیش گرفت که شالوده آن براساس ارتقای کیفیت جمعیت باشد.
 

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.