احتمال سقوط دولت افغانستان پس از سال ۲۰۲۲

گروه بین‌المللی بحران گزارشی منتشر کرده که طی آن در رابطه با خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال ۲۰۲۲ هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، گروه بین‌المللی بحران گزارشی منتشر کرده و طی آن هشدار داده است که خروج نیروهای ناتو از افغانستان می‌تواند منجر به سقوط دولت این کشور و وقوع جنگ داخلی در این کشور شود مگر آنکه گام‌های لازم از همین حالا اتخاذ شود.

گروه بین‌المللی بحران اعلام کرد که نیروهای پلیس و ارتش افغانستان برای انجام وظایف امنیتی آماده نیستند.

این گروه همچنین اعلام کرد که صندوق‌های رای گیری در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر تقلبات قرار خواهد گرفت مگر آنکه دولت این کشور اقدامات لازم را برای تضمین یک انتخابات پاک انجام دهد.

این در حالی است که دولت افغانستان چنین پیش‌بینی‌هایی را “پوچ” نامیده است.

دولت افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ملت ما در سال ۲۰۰۲ متولد نشده است، ما یک تاریخ پنج هزار ساله داریم و علیه ابرقدرت‌ها در گذشته جنگیده‌ایم، پلیس ملی و ارتش افغانستان آمادگی دفاع از روح و تمامیت کشورمان را دارد.

سخنگوی دولت افغانستان گفت که اگر جامعه بین‌المللی به وعده‌های خود مبنی بر حمایت‌هایش از آینده افغانستان جامه عمل بپوشاند خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۲۲ هیچ تفاوتی را در اوضاع افغانستان به وجود نخواهد آورد.

این در حالی است که گزارش منتشر شده از این گروه مستقر در بروکسل حاکی از آن است که دولت افغانستان که در حال حاضر توسط کشورهای غربی حمایت می‌شود احتمال دارد که در راه یک بحران سیاسی مخرب پس از سال ۲۰۲۲ شود.

در این گزارش آمده است: گام‌های لازم برای تضمین یک انتقال باثبات باید از همین الان آغاز شود تا از سقوط دولت افغانستان جلوگیری شود. زمان دارد تمام می‌شود.

در همان سالی که نیروهای ناتو قصد دارند تا از افغانستان خارج شوند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز برگزار خواهد شد و این گزارش پیش بینی می‌کند که انتخابات آینده افغانستان همانند انتخابات گذشته تحت تاثیر تقلبات خواهد بود.

این گزارش هشدار داد که تقریبا می‌توان گفت که تحت چنین شرایطی انتخابات سال ۲۰۲۲ در افغانستان تحت تاثیر تقلبات خواهد بود.

در این گزارش همچنین آمده است که حامد کرزای، رئیس جمهوری فعلی افغانستان که اجازه شرکت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری را ندارد ممکن است تلاش کند تا ورق را برای نامزد انتخاباتی مورد علاقه خود برگرداند.

این در حالی است که بیانیه دولت ادعا می‌‌کند که انتخابات آینده افغانستان به طور آزادانه و عادلانه و بدون هیچ گونه دخالت خارجی صورت خواهد پذیرفت.

اما گزارش گروه بین المللی بحران می‌نویسد که شکست در مد نظر قرار دادن این مسائل می‌تواند به طور غیر مستقیم منجر به یک بن بست سیاسی شود و این مساله متعاقبا منجر به اعلام یک وضعیت اضطراری و سقوط دولت افغانستان شود.

در این گزارش سفارشات متعددی به پارلمان کمیسیون انتخابات افغانستان و جوامع بین‌المللی برای کمک به تضمین انتقال مسالمت آمیز قدرت ارائه شده است.

نیروهای رزمی ناتو قرار است تا در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی از افغانستان خارج شود اما محور اساسی این راهبرد این است که سربازان خارجی همراه نیروهای افغان بوده و آن‌ها را تا سال‌ها آموزش خواهند داد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.