احتمال سقوط نظام بانکی افغانستان طی ۶ ماه آینده

سازمان ملل هشدار داد: با ادامه این روند، نظام بانکی افغانستان تا شش ماه دیگر سقوط می‌کند.

احتمال سقوط نظام بانکی افغانستان طی ۶ ماه آینده

به گزارش ممتاز نیوز، یک گزارش جدید سازمان ملل بر اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان تاکید کرده و هشدار داده است که سیستم بانکی و مالی افغانستان ممکن است تا شش ماه آینده سقوط می‌کند.

رویترز گزارشی سه صفحه‌ای از برنامه عمران سازمان ملل متحد «یواندی‌پی» (UNDP) در مورد سیستم مالی و بانکی افغانستان را مشاهده کرده که در آن آمده است هزینه اقتصادی فروپاشی سیستم بانکی در افغانستان بسیار وسیع و تاثیرات منفی آن بر جامعه افغانستان نیز ناگوار خواهد بود.

در گزارش یوان‌دی‌پی ذکر شده است که مشکل بانک‌‌های افغانستان باید به‌سرعت حل شود تا بتوان از فروپاشی سیستم بانکی در افغانستان جلوگیری کرد. این سازمان تذکر داده که با تحریم‌های بین‌المللی علیه رهبران طالبان، یافتن راهی برای جلوگیری از فروپاشی پیچیده است.

عبدالله الدرداری، رئیس بخش افغانستان در برنامه عمران سازمان ملل، به رویترز گفته است: «ما باید راهی پیدا کنیم تا مطمئن شویم اگر از بخش بانکداری حمایت می‌کنیم، از طالبان حمایت نمی‌کنیم.» او می‌افزاید: «ما در چنین وضعیت وخیمی قرار داریم که باید به گزینه‌های ممکن فکر کنیم و باید خارج از چارچوب فکر کنیم. آنچه سه ماه پیش قابل تصور نبود، حالا باید به آن فکر شود.»

در گزارش برنامه عمران سازمان ملل، با اشاره به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول آمده است: «هماهنگی با نهادهای مالی بین‌المللی و استفاده از تجربه گسترده آن‌ها در کار با سیستم مالی افغانستان برای این روند حیاتی خواهد بود.»

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.