احتمال کمبود ریز مغذی ها در کودکان چاق افزایش می یابد

۰۲م آذر ،

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد احتمال کمبود ریز مغذیها از جمله آهن ، کلسیم و فسفر در کودکان چاق افزایش می یابد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که توسط دکتر نصرت قائمی دانشیار غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شد، آمده است: شیوع چاقی در کشورهای مختلف رو به افزایش است و با عوارض مهمی چون بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. کودکان چاق به سبب عادات غذایی ناصحیح و مصرف مواد غذایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم، ممکن است در معرض کمبودهای تغذیه‌ای مختلف قرار گیرند.

براساس این مطالعه که به صورت مورد شاهدی در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا(ع)  انجام شد، پرونده‌های ۲۸۰ کودک چاق در محدوده سنی ۲ تا ۱۶ سال با ۲۸۰ کودک با وزن طبیعی در همین محدوده سنی مورد بررسی قرار گرفت و در این مطالعه، BMI بالاتر یا مساوی ۸۵ درصد به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شد.

در این تحقیق سطح آهن سرم، فریتین، TIBC، MCV،MCHC، هموگلوبین، هماتوکریت، کلسیم و فسفر در هر دو گروه مورد  ارزیابی قرار گرفت و سپس نتایج به دست آمده با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با آزمون‌های کای اسکوئر، تی و دقیق فیشر مقایسه شدند.

یافته‌ها حاکی از آن است که در کودکان چاق در ۹۴٫۳ درصد هموگلوبین در محدوده کم خونی بود که در کودکان با وزن طبیعی۶۰درصد بود. سطح آهن سرم در ۵۶٫۱ درصد کودکان چاق پایین‌تر از حد طبیعی بود که در کودکان با وزن طبیعی۱۰٫۴ درصد بود. میزان MCV و MCHC کاهش یافته در گروه شاهد به ترتیب ۷۳٫۶ درصد و ۷۲٫۵ درصد بود که در بچه‌های چاق به ترتیب در ۹۹٫۶ درصد و ۹۶٫۴ درصد کاهش نشان داد.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، سطح کلسیم و فسفر خون نیز در بچه‌های چاق به طرز قابل توجهی پایین‌تر از گروه کنترل بود که این یافته‌ها مؤید ارتباط چاقی با کم خونی، فقر آهن و کمبود کلسیم و فسفر بود.

نتایج این پژوهش نقش مهم و مؤثر تغذیه صحیح در سلامتی را نشان داده و نیز اثر آن را در پیشگیری از عوارض چاقی روشن می‌کند.

گفتنی است: این مطالعه در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتشار یافته است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.