احداث مجتمع بزرگ حوزوی در جوار حرم مطهر رضوی

دوشنبه ۵ تیر – ۱۱:۰۱:۳۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان از احداث مجتمع بزرگ حوزوی در آینده نزدیک در جوار حرم مطهر رضوی خبرداد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ حجت الاسلام و المسلمین فرجام طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی اساتید و ممتحنین خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان که پیش از آغاز امتحانات شفاهی این مقطع، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، ضمن تبریک ایام نورانی شعبان، به فرارسیدن روزهای امتحان سطح و خارج حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و گفت: آزمون ورودی این حوزه روز جمعه با حضور بیش از ۹ هزار نفر برگزار شد که این میزان نسبت به سال گذشته، افزایش داشته است.
وی افزود: ثبت نام بیش از یازده هزار نفر متقاضی ورود به حوزه علمیه خراسان، خبر از افزایش رویکرد به حوزه علمیه دارد؛ در حالی که این حوزه تنها ظرفیت دو هزار نفر در سال را داراست.
حجت الاسلام و المسلمین فرجام، با اشاره به این که همه ساله آمار متقاضیان با مدرک بالاتر از دیپلم در این حوزه رو به افزایش است، ابراز داشت: سال گذشته ۸۰۰ نفر با مدرک دانشگاهی متقاضی ورود به حوزه علمیه خراسان بوده‌اند؛ در حالی که امسال ۱۲۰۰ نفر در این مقطع ثبت نام کردند.
وی افزود: کسانی که با مدرک دانشگاهی به حوزه علمیه خراسان ورود پیدا می‌کنند، در دو مدرسه علمیه عباسقلی خان و شهید شفیعی به تحصیل خواهند پرداخت.
مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان، با بیان این که با توجه به آمار یادشده، وظیفه سنگین ظرفیت‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همچون تأمین امکانات و تربیت استاد، بر عهده مسئولین این حوزه می‌باشد، از پیگیری اجرای طرح مجتمع بزرگ حوزوی در جوار حرم مطهر رضوی خبر داد و اظهار داشت: جزئیات این خبر در آینده اعلام خواهد شد.
وی در ادامه به طرح ساماندهی طلاب سطح ۲ و ۳ و دغدغه اساتید مبنی بر انتخاب آزادانه استاد توسط طلبه، اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به اظهار نگرانی اساتید معزز درباره ساماندهی و کنترل دروس سطح ۲ و ۳، طرح مدارس تحت برنامه راه‌اندازی شد که امروز نتایج خوبی از اجرای این طرح را شاهد هستیم.
دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، بابیان این که در مقایسه انجام شده، شاهد رشد شاخص‌های درسی و تحصیلی در طرح تحت برنامه هستیم، تصریح کرد: اساتید محترم می‌بایست به عنوان یک مطالبه از مسئولین حوزه علمیه خراسان بخواهند که بر ساماندهی سطح ۲ و ۳ اهتمام بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین فرجام با اشاره به این که در هر یک از مدارس تحت برنامه، چند درس همانند، ارائه می‌شود و بر همین اساس، طلبه به مدت یک ماه فرصت انتخاب استاد را دارد، گفت: با توجه به این که در هر سال تحصیلی، حدود ۴۰۰ نفر از طلاب، وارد مقطع سطح ۲ و ۳ تحت برنامه می‌شوند، به حضور بیشتر اساتید در این طرح نیاز است که هر یک از اساتید می‌توانند در هر مکانی که می‌خواهند به تدریس بپردازند؛ البته کافی است که اطلاع دهند که طلبه تحت برنامه، کجا و در کرسی تدریس کدام یک از اساتید محترم به تحصیل مشغول است.
وی اضافه کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تنها بر کنترل طلبه تحت برنامه خود، اهتمام و تأکید دارد و از درس اساتید در هر مکانی حمایت می‌کند.
دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در ادامه بابیان این که تقریرات، پس از امتحانات خارج، ارزیابی دقیق می‌شود، گفت: امسال، گروه های امتحان شفاهی خارج عمدتاً از دو نفر ممتحن تشکیل شده است.
وی با اشاره به شرکت ۹۰۰ نفر در این دوره از امتحانات خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: در این دوره از امتحانات، برای هر طلبه، مدت نیم ساعت وقت در نظر گرفته شده که حدود نیمی از آن به سؤالات فقهی و قسمت دیگر آن به پرسش‌های اصولی اختصاص می‌یابد.
مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان همچنین گفت: در سال گذشته، سه رشته تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با مجوز شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، راه اندازی شده است.
وی به مدارس عمومی جعفریه و امام صادق (علیه السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: تنها یک مدرسه علمیه در مشهد، تحت برنامه سطح ۲ و ۳ عمومی حوزه علمیه خراسان قرار نگرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین فرجام در خاتمه با بیان این که زمان تحصیل در مدارس تحت برنامه از ۴ سال به ۵ سال، افزایش یافته و سر فصل‌ها با توجه به نظر و تجربیات اساتید و کارشناسان، تعیین شده است، تأکید کرد: دیدگاه‌های اساتید به عنوان سرمایه‌های حوزه علمیه خراسان، در برنامه‌ریزی‌های مرکز مدیریت این حوزه در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۲۵۱۱۰۱۳۳۸۲۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.