احمدی نژاد:امروز مشکلات ۱۰ درصد مردم تهران رسیدگی شد!

خبرگزاری آریا – محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه دیدار چهره به چهره با مردم شهرستان ری در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که دولت به موازات دیدارهای مردمی چه اقداماتی برای اصلاح ساختارهای اداری انجام می‌دهد، گفت: ملاقات‌های رودررو و سفرهای استانی به عنوان اقدامی ابتکاری برای برقراری ارتباط نزدیک و آشنایی با مسایل مردم آغاز شد که خود ابتکار عملی برای اصلاح روندهای پیچیده اداری نیز هست.
به گزارش خبرگزاری آریا ، رییس‌جمهور افزود: در ضمن این اقدامات تصمیم‌گیری‌های شورای عالی اداری و اقدامات دولت برای تسهیل روندهای اداری نیز جریان دارد و روندهای اداری در سال‌های اخیر بهبود خوبی یافته و گره‌های بروکراتیک در حال کاهش است.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه اقدامات دولت برای اصلاح ساختارهای اداری، گاهاً برخی تصمیمات و مصوبات اتخاذ شده خارج از اراده دولت نیز موانعی در این مسیر ایجاد می‌کند، اظهار داشت: البته جهت‌گیری کلان دولت و مجموعه زیرنظر آن بر کوچک کردن دولت و آسان کردن روندهای اداری استوار است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: خود دیدارهای چهره به چهره و رودررو با مردم نوعی پالایش و مطالبه تصمیماتی است که در عرصه‌های کلان‌تر برای کوچک‌ و تسهیل کردن سیستم اداری اتخاذ می‌شود و نوعی ارزیابی کردن سیستم از پایین به بالا است که در نتیجه این دیدارها و سفرهای استانی سرعت اصلاح ساختارها افزایش خوبی یافته است که نتیجه آن را در کاهش زمان اجرای پروژه‌های عظیم زیربنایی و خدماتی می‌توان مشاهده کرد.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: در کل، عزم دولت بر کوچک کردن بدنه اداری و چابک نمودن روندهاست تا خدمت‌رسانی به مردم افزایش یابد.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بر تصمیمات و اقداماتی که برای اصلاح نظام اداری صورت می‌گیرد، نظارتی اعمال می‌شود یا خیر؟ گفت: به طور دائم از نتیجه این تصمیمات و اقدامات گزارش گرفته می‌شود و با کسانی که کم‌کاری کرده و یا تخلفی مرتکب می‌شوند نیز برخورد می‌شود؛ اما به هر حال ایران کشور بزرگی با ۷۵ میلیون نفر جمعیت است که از صد سال پیش در آن قانونگذاری صورت گرفته و اگر بخواهیم فقط این قوانین را بازخوانی و بازنویسی کنیم کار بسیار بزرگ و زمانبری است، بویژه اینکه این قوانین براساس یک ایده اولیه جامع تنظیم نشده، بلکه براساس جزئی‌نگری و رفع اقتضائات روزمره تدوین شده که باعث ایجاد قوانین متناقض و گاه متضاد در موضوعات یکسان شده است.
احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ دولت حدود سه سال قبل تلاشی را برای تنظیم قوانین آغاز کرد که بنا به دلایلی امکان اینکه به طور متمرکز و جامع این کار انجام شود، مقدور نشد و بخش‌هایی از کار از حوزه اختیارات دولت خارج شد، اما اگر به هر ترتیبی این کار انجام شود یک اصلاح اساسی و زیربنایی بر اصلاح ساختارهای اداری و قوانین و مقررات مترصد بر آن خواهد بود.
رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: البته دولت در آن بخش‌ از قوانین که اختیارات تنبیه آنها با خود دولت است، کار را آغاز کرده و امیدوارم هر چه سریع‌تر این اقدام به نتیجه برسد، پایگاهی طراحی شده که به‌ زودی برای عموم مردم قابل استفاده خواهد بود و در آن همه قوانین مرتبط با هر موضوعی به‌طور یکجا در کنار آن گردآوری شده تا مردم به بهترین نحو از همه حق و حقوق خود مطلع شده و در روندهای اداری به دلیل ناآگاهی دچار مشکل و آسیب نشوند.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: ساختارهای اداری کشورمان نیز متأسفانه در طول زمان بر محور جزئی‌نگری و رسیدگی به نیازهای روزمره شکل گرفتند که البته گاهاً چاره‌ای هم غیر از این نبوده و این باعث شده ، نظام اداری کشور یک نظام یکپارچه نباشد و ایجاد بخش‌های جدید برای رفع مشکلات جزئی باعث مختل شدن برنامه‌های بلندمدت شده است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: البته در مجموع با وجود همه مشکلاتی که بیان شد، روند خوبی برای اصلاح ساختارهای اداری جریان دارد، چنانچه در طول دولت نهم و دهم با ادغام چهار وزارتخانه حدود ۷۵۰ هزار نفر نیرو تعدیل شد، در حالی که در مسیر خدمتگزاری به مردم نیز خلاء قابل توجهی که در زندگی مردم مشهود باشد، نیز پیش نیامد.
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که به عنوان رییس‌جمهور با توجه به حجم بالای برنامه‌های خود چه انتظاری از همکارانتان برای همراهی دارید، خاطر نشان کرد: هرکس در هر کجا که به عنوان افتخارآمیز خدمتگزاری نائل شده است، باید قدر این موقعیت را بداند و از آنجا که بخش مهمی از کارکرد سیستم اداری در گرو چگونگی عملکرد و تصمیمات فردی افراد است و از همه کارگزاران انتظار می‌رود، به بهترین نحو وظایف خود را در قبال مردم انجام دهند.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در دیدار مردمی امروز، با اهالی شهرری، اعضای هیأت دولت با ۴ هزار نفر به صورت رودررو دیدار کردند، گفت: اگر امروز مشکل چهار هزار نفر مرتفع شده باشد، با فرق اینکه مشکل هر فرد حداقل دو خانواده را درگیر می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که امروز بخشی از مشکلات حدود ده درصد از جمعیت شهر تهران رسیدگی شده که این بسیار خوب و امیدبخش است.
احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز دولت به صورت شبانه‌روزی در چند جبهه به سختی در حال تلاش و کار است و به موازات اتخاذ تصمیمات کلان برای حل مشکلات بزرگ در کشور رسیدگی به خواسته‌های کوچکتر و جزئی مردم را نیز فراموش نکرده است، چرا که به این امر واقف است که سیستم اداری کشورمان کامل و بی‌نقص نیست.
رییس‌جمهور اظهار داشت: در چنین شرایطی دولت باید وقت و تصمیمات و اقدامات خود را به دو بخش تقسیم کند و بخشی را صرف امور کلان و بخش دیگر را صرف مشکلات جزئی و فردی مردم نماید.
احمدی‌نژاد با تأکید دوباره بر اینکه امیدوارم همه کارگزاران و خدمتگزاران نظام، قدر فرصت و موقعیت خدمتگزاری را به خوبی دریابند، تصریح کرد: دولت در ملاقات‌های رودررو با مردم، در رسیدگی به درخواست‌های ایشان با مسائل گوناگونی در حوزه‌های مختلف مواجه است که ممکن است در بین آنها درخواست‌های غیرمعمولی هم وجود داشته باشد، اما مشکلاتی نیز هستند که باید به هر ترتیب به آنها رسیدگی شود و از جمله کسانی که در روندها و سیستم‌های اداری حقشان ضایع شده است، باید حتماً و به هر ترتیبی به شکایت آنها رسیدگی شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.