احمدی‌نژاد: مسئله بازار طلا و ارز، توطئه بود

رییس‌جمهور گفت: سفرهای استانی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است و به عنوان راه و رسم خدمتگزاری ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در صحن جامع رضوی در جمع مردم مشهد و زائران امام رضا (ع) اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که در آستانه‌ میلاد حضرت زهرا (س) و به بهانه صدمین سفر استانی دولت و در راستای دور چهارم سفرهای استانی توفیق پیدا کردیم بار دیگر به استان خراسان رضوی سفر کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «اولین جلسه هیات دولت در دولت نهم و دهم برای تبرک در مشهد‌ مقدس برگزار شد» ادامه داد: مردم خراسان صدها سال راه و یاد امام رضا (ع) را به بشریت معرفی کردند، مردم خراسان با استعانت از امام رضا (ع) هزاران عالم و مجاهد بزرگ را تربیت کردند و در راه استقرار حاکمیت ولایت از جان و موجودیت خود ایثار کردند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «خراسان و مشهد مرکز ایران و مرکز اندیشه‌های علوی است» گفت: ان‌شاءالله از همین جا اندیشه‌ مهدویت به تمام عالم منتشر خواهد شد.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود به مجاهدت‌ها و ایستادگی‌های مردم خراسان در راه دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها و ولایت اشاره کرد.

وی بخش دیگر صحبت‌های خود را به اهمیت سفرهای استانی اختصاص داد و گفت: اکنون صدمین سفر استانی در حال برگزاری است. سفرهای استانی را مرحوم شهید بزرگوار و عزیز شهید رجایی که چهره‌ای درخشان و ماندگار در عرصه‌ مدیریت مردمی هستند پایه گذاری کردند و در دوران کوتاه دولت خود با هیات دولت به استان‌های گوناگون سر کشیدند و در کنار مردم و همراه مردم بودند و بعد از شهادت این بزرگوار این سنت حسنه مغفول ماند.

احمدی‌نژاد افزود: دولت نهم و دهم به تاسی از فرهنگ انقلاب و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) و امام بزرگوار و رهبری عزیز انقلاب این سنت را دوباره احیاء کرد و در واقع سفرهای استانی در راستای تحقق اهداف دولت‌های دهم و نهم و یا همان اهداف انقلاب اسلامی است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که «در ابتدای آ‌غاز سفرهای استانی خیلی‌ها باور نمی‌کردند که این سفرها شکل بگیرد یا آغاز شود و ادامه پیدا کند» گفت: در ابتدای شکل گیری دولت نهم برخی از همکاران در دولت که بعدها به دلایلی دولت را همراهی نکردند در جلسه‌ اول دولت با این موضوع یعنی سفرهای استانی مخالفت می‌کردند و می‌گفتند این امری نشدنی است و این نگاه، نگاه خیالی است، می‌گفتند مگر می‌شود دولت با تمام طول و عرض خود حرکت کند و به شهرهای مختلف سفر کند، ولی وقتی اصرار بنده و برخی از دوستان را مشاهده کردند گفتند اشکالی ندارد. دو سه سفر اول و دوم را که برویم خسته می‌شوید و می‌بینید که نشدنی است و حرف ما را قبول می‌کنید.

احمدی‌نژاد گفت: امروز به لطف خداوند در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)، صدمین سفر استانی هیات دولت در حال برگزاری است و اعلام می‌کنیم که سفرهای استانی نهادینه شده و ان‌شاءالله به عنوان یک راه و رسم خدمتگزاری ادامه پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد در ادامه به اهداف سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: اولین هدف از سفرهای استانی برپایی عدالت است، عدالت لازمه‌ حیات طیبه و شکوفایی انسان است و اگر عدالت نباشد ارزش‌ها، احکام و آرمان‌های الهی فرصت تحقق پیدا نمی‌کند.

احمدی‌‌نژاد افزود:‌ دولتی که فقط در مرکز بنشیند و با نگاه به اطراف خود و تحت فشار برخی از زیاده‌خواهان نزدیک به دولت بخواهد تصمیم بگیرد نمی‌تواند عدالت را برپا کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: عدالت زمانی محقق می‌شود که فرصت‌ها و امکانات و منابع عادلانه در سرتاسر زمین توزیع شود. عدالت زمانی محقق می‌شود که هر وقت مدیری بخواهد تصمیمی بگیرد تمام نقاط کشور را در نظر بگیریم و نیشابور و تایباد و دیگر نقاط تفاوتی برای آن نداشته باشد و هر لحظه در مورد هر موضوعی می‌خواهد تصمیم‌گیری کند تمام نقاط ایران و مردم ایران بخصوص کسانی که دارای محرومیت هستند و بعضا از دایره نگاه و رسیدگی دولت طی سال‌ها خارج بوده‌اند، مورد توجه قرار گرفته و آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرند.

احمدی‌نژاد گفت: اگر عدالت نباشد، همبستگی ملی و عزتی نیز نخواهد بود. وی با تاکید بر این‌که «اساس جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدالت است» اظهار کرد: سفرهای استانی ما را گام‌هایی به مقوله‌ عدالت نزدیک کرده است، اما تا تحقق کامل عدالت فاصله‌ فراوانی است و همچنان فاصله بین فقرا و برخوردارها و مناطق محروم و برخوردار بسیار عمیق است.

احمدی‌نژاد هدف دوم از سفرهای استانی را خدمتگزاری نزدیک به مردم از سوی مسوولان عنوان کرد و افزود: وقتی یک وزیر و یا معاون رییس‌جمهور و یا یک مسوول از نزدیک مردم را ببیند حرف‌های آن‌ها را بشنود وضعیت منابع گوناگون را مشاهده کند و این مشکلات را لمس کند نگاهش به خدمتگزاری تغییر می‌کند، شنیدن کی بود مانند دیدن، مسوولی که امور را از نزدیک رصد می‌کند و می‌بینید کمتر تحت تاثیر جو سازی‌ها و اطلاعات نادرست قرار می‌گیرد.

احمدی‌‌نژاد افزود: اساس حاکمیت اسلام در ارتباط صمیمانه و تنگاتنگ حاکمان با مردم است، مسوولی که در کنار مردم نباشد، مردمی نیست و متعلق به انقلاب نیست و قطعا در انجام ماموریت‌هایش موفق نخواهد بود.

وی گفت: سفرهای استانی کمک می‌کند تا نگاه و اندیشه‌ مردم بلافاصله به مسوولان منتقل شود و کسانی که فقط از روی کاغذ با مشکلات مردم آشنا می‌شوند نهایت کارشان نقل و انتقال به شمال شهر و حساب‌های میلیاردی شخصی خواهد بود.

رییس دولت دهم و نهم هدف دیگر سفرهای استانی را تقویت محبت و مهرورزی عنوان کرد و گفت: اگر مردم یک ملت با هم مهربان نباشند و دوستدار یکدیگر نباشند نمی‌توانند به سعادت واقعی برسند. مهرورزی راه و رسم پیامبران و اهل بیت (ع) است.

تا قطع تمام دست‌های اجحاف‌گر به ملت خواهم ایستاد

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در جمع زائران حرم رضوی تصریح کرد: اگر مسوولی دلش از عشق به مردم سرشار نباشد نمی‌تواند خدمتگزار خوبی باشد؛ زیرا عشق به مردم نشانه و تجلی عشق به خداست.

وی افزود: اگر مسوول یا فرد مدعی اعلام کند مومن و خداپرست است، اما در دل او عشق به مردم نباشد باید بر ایمان و توحید او تردید کرد؛ زیرا عشق به خلق خدا نشانه عشق به خداست. یک مسوول، خادم و حاکم باید عاشق مردم باشد و زمانی این اتفاق می‌افتد که ارتباط میان آن‌ها برقرار شود و از درد دل‌های یکدیگر خبر داشته باشند.

رییس‌جمهور پیشرفت، تعالی و آبادی کشور را یکی از هدف‌های سفرهای استانی عنوان کرد و گفت: باید همه جای ایران آباد شده، همه‌ استعدادها شکوفا شود و ۷۵ میلیون انسان مومن، شجاع و آزاده با یکدیگر حرکت کنند.

احمدی‌نژاد بازیابی رابطه‌ دولت و مردم را هدف دیگر سفرهای استانی ذکر کرد و ادامه داد: ایجاد رابطه حقیقی میان دولت و ملت و جلوگیری از فاصله مردم و حکومت یکی دیگر از اهداف سفرهای استانی است و همه می‌دانیم که بالاترین آفت حکومت، ایجاد فاصله میان مردم و حاکمان است. در حقیقت بالاترین آفت برای یک حکومت، ایجاد طبقه ثروتمندان و حاکمان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده در کشوری طبقه ممتازه‌ای با فاصله از مردم شکل بگیرد دیگر نباید به صلاح و پیشرفت آن کشور امید داشت. در طول تاریخ و امروز نیز همواره قدرتمندان و ثروتمندان تمایل داشته و دارند که ممتاز باشند، نسبت به دیگران فخر بفروشند و خود را از همه برتر بدانند. این یک میل شدید خودبرتربینی و اشرافیت برآمده از قدرت و ثروت نامحدود است. میل به ممتاز شدن همواره وجود دارد و از آن مواردی است که شیطان در آن خیمه می‌زند و دائما وسوسه می‌کند.

رییس‌جمهور گفت: عده‌ای خود را برتر می‌شناسند و خارج از قانون و موازین برای خود امتیاز بیشتری قائل می‌شوند. کسانی که خود هیچ مشکلی نداشته باشند و تمام نیازهای خود را تامین کرده و مشکلات خود را با یک تلفن حل کنند. اگر خدای نکرده در یک کشور و ملتی چنین طبقات ممتازه‌ای شکل بگیرد باید فاتحه آن ملت را خواند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که «باور همیشگی من این بوده که حاکمیت متعلق به مردم است» اظهار کرد: دولت باید به ملت برگشته و مردم به درون دولت برگردند و می‌توان یکی دیگر از اهداف اساسی سفرهای استانی را برگرداندن دولت به دامن ملت عنوان کرد.

وی برگرداندن دولت به دامن ملت و باز کردن درهای بسته دولت به روی مردم را یکی از اهداف اساسی سفرهای استانی ذکر کرد و ادامه داد: اگر ملت وجود نداشته باشد دولت، مسوولیت، اختیار و حکومت معنا ندارد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور تاکید کرد: در طول سفرهای گذشته تلاش کردیم فرهنگ خدمتگزاری نهادینه شده و فاصله‌ها برداشته شود. البته این حرکت سرآغاز راه است. میل به ممتاز شدن همواره وجود دارد و اگر لحظه‌‌ای دولت و ملت غفلت کنند شرایط به سرعت تغییر می‌کند و طبقه ممتازه شکل می‌گیرد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: در گوشه و کنار هنوز هم عادت و خوی طاغوتی، غیرمردمی، خودمالک‌بینی، دست‌اندازی به بیت‌المال و هیچ انگاشتن بیت‌المال وجود دارد اما به خواست خدا باید این‌ها از این سرزمین نورانی به طور کامل زدوده شود.

وی با بیان این‌که «شأن مدیران و مسوولان جز خدمتگزاری و نوکری ملت نیست» تاکید کرد: می‌گویم تا تاریخ آن را ثبت کند. هرکس غیر از این بیندیشد غاصب است و متعلق به ملت و انقلاب نخواهد بود.

رییس‌جمهور یکی دیگر از اهداف سفرهای استانی را نظارت بر عملکرد مسوولان محلی عنوان کرد و گفت: کارهایی صورت گرفته اما هنوز کامل نشده است. هنوز در گوشه و کنار، گزارشاتی می‌رسد که در دستگاه دولتی، به جای خدمتگزاری، در اندیشه‌های دیگر هستند و کسانی در گوشه و کنار وجود دارند که فرصت خدمتگزاری را قدر نمی‌شناسند. البته این موارد بسیار اندک هستند. ان‌شاءالله گزارشات نظارتی از مسوولان برای اطلاع مردم منتشر خواهد شد تا مردم در جریان عملکرد مسوولان خود قرار بگیرند.

احمدی‌نژاد در محضر امام رضا (ع) خطاب به مردم اظهار کرد: بدانید به فضل الهی تا جان در بدن دارم این اهداف را پی‌گیری می‌کنم و تحت هیچ فشاری، ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات در بازار و گرانی‌ها و فشارهایی که از جوانب گوناگون به ملت وارد می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه ملت ما هوشمند هستند. حدود یک سال و نیم قبل در یک برنامه‌ تلویزیونی درباره‌ طرح هدفمندی یارانه‌ها صحبت کردم. این طرح بزرگ‌ترین طرح تحول اقتصادی بعد از انقلاب است و می‌توان آن را طرحی اساسی، انقلابی و در جهت منافع ملت عنوان کرد. به لطف خدا با هوشمندی ملت عزیز، این طرح با موفقیت اجرا شد و موجب درخشش ملت ایران در عرصه‌های جهانی گردید.

وی ادامه داد: از همان روزی که این طرح اجرایی شد نگران بودم؛ چون بدخواهان و دشمنان ملت، این عزت و پیروزی را نمی‌پسندند، به دنبال ضربه وارد کردن هستند و می‌خواستند از ملت ایران به خاطر هوشمندی و همبستگی انتقام بگیرند. آن‌ها می‌خواستند کاری کنند که در بازار نابسامانی ایجاد شود و هم‌چنین کار بزرگ ملت در این مسیر را زیر سوال ببرند و دائما شایعه‌پراکنی می‌کردند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: بیگانگان و بعضی عناصر داخلی در اقدامی غیرمردمی در بازار ارز و طلا که ارتباطی هم به هدفمندی یارانه‌ها ندارد اختلال ایجاد کردند. آن‌ها با یک شیطنت و اقدامی از پیش طراحی شده، بازار سکه و ارز را به هم ریختند تا بگویند که این به علت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است.

رییس‌جمهور گفت: مساله‌ای که در بازار ارز و طلا مشاهده کردید حاصل یک توطئه‌ مشترک داخلی و خارجی بود. دولت قاطعانه با آن برخورد می‌کند و نمی‌گذارد این شیوه ادامه یابد. البته برخورد با این توطئه‌ها نیازمند اطلاعات دقیق و اجرا در زمان مناسب است.

وی تصریح کرد: ما عناصر اطلاعاتی هوشمند فراوانی داریم، اما آن‌ها به عنوان مقدمه‌ توطئه، با طرح موضوعات دروغین و کاذب، ذهن و اندیشه عناصر اطلاعاتی ما را به حوزه‌های غیرواقعی معطوف کردند تا بتوانند توطئه خود را اجرا کنند. آن‌ها آمده و ضربه‌ای زدند و خیال کردند که از ملت و دولت انتقام گرفته‌اند.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که «امروز دولت به شرایط بازار و این توطئه مسلط شده است» اظهار کرد: دولت با تمام توان در تلاش است که این توطئه را خنثی کند و به لطف خدا دولت به پشتوانه ملت خواهد رفت و شرایط بازار را به قبل از این توطئه بازخواهد گرداند.

رییس‌جمهور در ادامه، دولت را مدافع حقوق ملت و همراه آن‌ها عنوان کرد و افزود: بنده تا قطع تمام دست‌های اجحاف‌گر به ملت، تا پایان خواهم ایستاد. از ملت نیز می‌خواهم یکی دو ماه مراجعه به بازار را کمتر کنند تا توطئه‌ عده‌ای نامرد و غیرمردمی که می‌خواهند حرف دشمن مبنی بر تاثیر تحریم‌ها را به کرسی بنشنانند به گور برود.

ملت ایران نشان داده که دشمنان خود را پشیمان می‌کند

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طراحی‌ها و بداخلاقی‌های دشمنان علیه ملت ایران گفت: علت اقدامات آن‌ها این است که مردم ایران را نمی‌شناسند و تصور می‌کنند با بداخلاقی و بی‌ادبی، تهدید و اخم کردن می‌توانند ملت ایران را بشکنند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «رفتار آن‌ها نادرست است» اظهار کرد: آن‌ها با بی‌ادبی صحبت می‌کنند، می‌خواهند زورگویی کنند، ولی من از زبان شما به نمایندگی از ملت ایران آن‌ها را نصیحت می‌کنم که دست از این رفتارها بردارید و فکر نکنید که شما با چند سیاستمدار و مدیر مواجه هستید. شما با ملت ایران مواجه هستید و هر اتفاقی بیفتد دست آخر کار شما با ملت ایران است و این ملت نشان داده که دست آخر دشمنان خود را پشیمان می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تولید، عمران و آبادانی و با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، اظهار کرد: امسال سال تولید ملی نامگذاری شده است. البته همه سال‌ها تولید ملی است اما امسال تاکید ویژه‌ای شده و ما همه در هر کجای ایران که هستیم باید برای ارتقای سطح تولید و کیفیت آن و در راستای پیشرفت و آبادانی کشور همه باید دست به دست هم بدهیم و ایران را بسازیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: باید ایران با همت ایرانی و با اندیشه‌ ایرانی ساخته شود و لازمه‌ این کار همبستگی عمومی و کار شبانه‌روزی است. هرکسی در هر نقطه‌ای از ایران در این زمینه مسوولیت دارد و نباید در این ارتباط درنگ و تاخیر وجود داشته باشد. امروز همه‌ ما در برابر انقلاب، نسل‌های آینده و در برابر اسلام ناب محمدی و خداوند مسوول هستیم.

رییس‌جمهور به برنامه‌های دولت برای گسترش و ارتقای تولید اشاره کرد و گفت: امسال دولت برای گسترش تولید برنامه‌های گسترده‌ای دارد و برای اولین بار در تاریخ کشور با صرفه‌جویی صورت گرفته با کمک مردم در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها ۳۵ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی ذخیره شده و این صرفه‌جویی در راستای حمایت از تولید و پشتیبانی از آن و هم‌چنین کشاورزی صرف خواهد شد و در اختیار تولیدکنندگان و اهالی اقتصاد قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به عزم دولت در راستای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: برنامه دوم دولت اشتغال است که آن نیز به نحوی به موضوع تولید و سرمایه‌گذاری برمی‌گردد.

احمدی‌نژاد با اشاره به توانمندی و کارآمدی جوانان ایرانی گفت: ایجاد اشتغال برای آن‌ها یک وظیفه عمومی است و باید همه در این ارتباط همت کنیم. همه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تک تک ملت ایران در این زمینه باید همت کنند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «همه باید برای تحقق این موضوع بسیج شوند» تصریح کرد: دولت مصمم است تحت هر شرایطی برنامه‌ ایجاد اشتغال برای جوانان را با قوت ادامه دهد و از تمام توان کشور در این ارتباط استفاده کند.

وی بخش دیگری از صحبت‌های خود را به مصوبات دولت در طی سه سفر قبلی به استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در طی سه سفر استانی قبلی به این استان ۵۵۰ مصوبه برای این استان تصویب شده که شامل ۲ هزار و ۱۲۰ پروژه و اقدام می‌شود که ۴۱۸ پروژه آن تقریبا اجرا شده است.

احمدی‌نژاد گفت: در مورد ۵۳ مصوبه که شامل ۱۱۳ پروژه می‌شود اقدام چندانی انجام نشده و بقیه پروژه‌ها و مصوبه‌ها نیز در دست اقدام است.

رییس‌جمهور به برگزاری چهارمین جلسه استانی هیات دولت در استان خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: در طی این جلسه مصوبات قبلی و روند پیشرفت آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مانعی در راستای اجرای آن باشد تلاش می‌شود این مانع برطرف شود.

وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که به فضل الهی تا پایان دولت دهم، تمام مصوبات و قول‌هایی که دولت داده عملیاتی شود و امیدواریم که شما اخبار خوبی از جلسه‌ استانی هیات دولت بشنوید.

دولت می‌خواهد ریشه‌ گرانی را بخشکاند

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اخلال‌گری برخی افراد با کمک بیگانگان گفت: آن‌ها در پی آن بودند که ملت ایران را در ارتباط با نیازهای اولیه تحت فشار قرار دهند و در این ارتباط تلاش می‌کنند ولی به بیراهه می‌روند.

احمدی‌نژاد در ادامه بار دیگر به اهمیت هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره و اظهار کرد: دولت درصدد اجرای طرح تحول اقتصادی است که بخشی از آن هدفمند کردن یارانه‌هاست، بخش دیگر آن موضوع گمرک است و بخش دیگر آن بعد مالیاتی و بانکی است که امسال آغاز می‌شود و اصلاح پول ملی نیز ان‌شاءالله آغاز می‌شود و طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از مهم‌ترین قسمت‌های اجرای طرح تحول اقتصادی و در واقع مقدمه‌ تحولات اقتصادی است.

وی با بیان این‌که «اقتصاد ما می‌تواند جزو چندین اقتصاد بزرگ دنیا باشد، چرا که ما امکانات و استعدادهای لازم را داریم» تصریح کرد: اما در این ارتباط ضرورت دارد که ساختارهای اقتصادی اصلاح شود.

رییس‌جمهور با اشاره به اجرای فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها با کمک مردم یادآور شد: اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تا امروز دستاوردهای عظیمی برای ملت ایران داشته است.

احمدی‌نژاد با اشاره به کاهش مصرف انرژی در کشور با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: قبل از هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۸۹ روزانه به طور متوسط نزدیک به ۶۲ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شد، اما از زمان هدفمند کردن یارانه‌ها تا امروز نزدیک به ۲ میلیون خودروی جدید اضافه شده، بیش از یک میلیون موتورسیکلت اضافه شده اما مصرف بنزین در کشور از ۶۲ میلیون لیتر به ۵۹ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است و اگر هدفمند کردن یارانه‌ها نبود باید روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف می‌کردیم که بیش از ۷۵ میلیون لیتر آن را باید از خارج وارد می‌کردیم.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال و چند ماه اخیر که از اجرای این قانون می‌گذرد، ۳۱ میلیارد دلار صرفه‌جویی شده که این صرفه‌جویی برای تولید، عمران و آبادانی کشور مصرف می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به اجرای عدالت در کشور کمک کرده است» افزود: اجرای این قانون کمک کرد که برخی فاصله‌ها کم شود. البته این فاصله‌ها برداشته نشده، ولی مختصری کاهش پیدا کرده است و باید ۱۵ الی ۲۰ سال این قانون بدون مانع اجرا شود تا فاصله‌ها کم شود و این کاهش قابل قبول باشد.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: درآمد ۲۰ درصد از پردرآمدترین افراد جامعه نسبت به درآمد ۲۰ درصد از افرادی که کمترین درآمد را کسب می‌کنند با اجرای این قانون از ۱۲ برابر به ۸ برابر رسیده است که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید این میزان به ۲ تا ۳ برابر برسد و فاصله‌ها هم‌چنان زیاد است. درآمد ۱۰ درصد از افرادی که بالاترین درآمد را دارند نسبت به ۱۰ درصدی که پایین‌ترین درآمد را دارند ۳۰ برابر است. البته با اجرای این قانون ۵ تا ۶ برابر پایین آمده است.

وی با بیان این‌که «اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دستاورد فراوانی برای کشور داشته است و صادرات غیرنفتی نیز افزایش پیدا کرده است» گفت: این طرح به عنوان یک طرح تحول اقتصادی نمونه در سطح جهان شناخته و معرفی شده است و مراکز جهانی از سایر کشورها خواسته‌اند که بیایند و از ایران در این ارتباط تجربه کسب کنند، آموزش ببینند و از متخصصان ایرانی برای انجام این موضوع راهنمایی بخواهند و این امر موجب عزت ملت ایران شده است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که «در اجرای این قانون ما با دو گروه مواجه هستیم و دو گروه در برابر این طرح هستند» تصریح کرد: گروه اول کسانی هستند که با هر طرح تحولی مخالف هستند و با هر برنامه‌ای که دولت در این راستا ارایه می‌دهد بدون بررسی‌های لازم مخالفت می‌کنند.

وی تاکید کرد: موقعی که می‌خواستیم هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم گفتند قانون جدید در این زمینه ارایه کنید و وقتی که لایحه ارایه شد، زیر و رو شد، تمام اختیارات دولت گرفته شد و حداقل اختیار به دولت برای اجرای این قانون داده شد؛ در حالی که در دنیا و حتی در کشور خودمان نیز معمول بود که برای اجرای کارهای بزرگ به دولت اختیار داده شود. وقتی می‌خواهند باری بر عهده‌ی دولت بگذارند به دولت اختیارات می‌دهند. حال ما می‌خواستیم قانونی را اجرا کنیم می‌گفتند نمی‌شود، نباید انجام دهید و بعضا اختیارات دولت را محدود کردند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: گروه‌هایی که مخالف بودند شایعه‌پراکنی می‌کردند و می‌گفتند با اجرای این قانون اقتصاد کشور خواهد خوابید، ورشکسته می‌شویم و گفته‌اند که قیمت بنزین به لیتری ۲ هزار تومان می‌رسد. آن‌ها با این سخنان بهانه دست اخلال‌گران می‌دهند. این مسائل از اساس دروغ است و در واقع با این سخنان بازار به هم می‌ریزد. در پایان برنامه، حداکثر قیمت بنزین ممکن است به نصف مقدار برسد. می‌گویند توفان تورم در راه است و اقتصاد فلج می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «تورم مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تا تیرماه ۹۰ خود را نشان داد، برخی می‌گویند میزان تورم ۴ درصد و برخی می‌گویند ۶ درصد بوده است» گفت: بقیه این مسائل مال چیزهای دیگری است، طراحی‌های دیگری است. ما با حداقل اختیار کار را شروع کردیم و گفتیم که این قانون درازمدت است. نباید هر روز عوض شود. دولت برنامه‌ ۱۰ ساله تنظیم کرده ولی می‌بینیم که در طی یک سال بیش از پنج بار این قانون تغییر پیدا کرده یا اصلاح شده است و این تغییرات در جهت بستن دست دولت و در جهت کاهش اختیارات دولت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: می‌گویند که دولت می‌خواهد اجناس را گران کند و ما می‌خواهیم جلوی گرانی را بگیریم. کجا دولت می‌خواهد اجناس را گران کند؟ دولت می‌خواهد ریشه‌ گرانی را بخشکاند و اصلاح اقتصاد نیز در این راستا است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «هنوز سناریوی مرحله‌ دوم هدفمندی یارانه‌ها را نهایی نکرده‌ایم تیتر می‌زنند» افزود: تیترهای خلاف واقع و این اقدامات در این راستاست که عده‌ای از پیشرفت کشور ناخوشایند هستند و می‌خواهند کاری کنند که شرایط مختل شود و برنامه‌ها اجرا نشود.

احمدی‌نژاد در ادامه به توصیف گروه دوم اشاره کرد و گفت: گروه دوم کسانی هستند که مسوولیت اجرایی ندارند، اما می‌خواهند از موضع اجرا وارد شوند، دخالت کنند و جزییات را تغییر دهند، بدون این‌که مسوولیتی را بپذیرند و هرچه فریاد می‌زنیم این تصمیمات به ضرر است و اقتصاد را مختل می‌کند توجهی نمی‌کنند. آن‌ها تصمیمات غلط می‌گیرند و دولت باید پاسخگوی تصمیمات غلط آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: مثلا می‌گویند اگر قیمت بنزین ۱۰۰ تومان بالا رفت ۵۰ تومان آن را به مردم بدهید و ۵۰ تومان آن را به افراد خاص. می‌گوییم وقتی ۱۰۰ تومان بنزین گران شود و ۵۰ تومان به مردم بدهیم، مردم ۵۰ تومان دیگر را از کجا جبران کنند؟ می‌گویند ۵۰ درصد را مردم صرفه‌جویی کنند. ما به آن‌ها می‌گوییم این کار نشدنی است. در کدام اقتصاد یکباره مردم ۵۰ درصد می‌توانند صرفه‌جویی کنند؟ ما می‌گوییم اگر ۱۰۰ تومان اضافه شد ۸۰ تومان آن را به مردم بدهیم و ۲۰ درصد را مردم صرفه‌جویی کنند. همان اتفاقی که در مرحله‌ اول هدفمندی رخ داد ولی آن‌ها می‌گویند ۵۰ تومان را به عده‌ای خاص بدهید. ما می‌گوییم این کار ایجاد رانت می‌کند و آن‌ها می‌خواهند با این کار پول درشت در یک حساب بگذارند و فشار بیاورند. مثلا به مدیرعامل فلان بانک بگویند به فلانی این مقدار وام بده و وقتی مدیرعامل بانک بگوید این فرد استحقاق این مقدار وام را ندارد، اقدام به تهدید بکنند. در حالی که این پول ملت است، مال ملت است و باید عادلانه و بر روی عدالت بین مردم توزیع شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که این طرح را جلو ببریم و ان‌شاءالله این طرح به صورت کامل و دقیق و با کمک مردم اجرا خواهد شد.

رییس‌جمهور با اشاره به حمایت دولت از بحث تولید و حمایت تولیدگران از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: اجرای این قانون باعث رشد شاخص بورس ما شد، صادرات غیرنفتی ما را افزایش داد. البته در گوشه و کنار مشکلاتی هست ولی عده‌ای پیش‌بینی می‌کردند که تولید کشور در پی اجرای این قانون صفر می‌شود ولی صفر نشد. البته مشکلات هست و باید آن را از راهی درست حل کنیم و ان‌شاءالله این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: آن‌هایی که با خباثت بهانه دست برخی می‌دهند که برنامه‌های ملت را مختل کنند و در واقع به ملت ایران ضربه بزنند، ملت ایران آرزوی آن‌ها را مبنی بر ضربه زدن به ملت ایران به گور می‌فرستد.

احمدی‌نژاد صحبت‌های پایانی خود را در صحن جامع رضوی حرم مطهر با خواندن چندین دعا و تشکر از مردم به پایان رساند.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.