احمدی نژاد در مجلس چه خواهد گفت؟ / آیا دولت آماده اجرای فاز دوم یارانه ها است؟

۲۶م دیماه ،

رئیس جمهور احمدی نژاد قرار است، صبح فردا به مجلس برود و دربارهٔ موضوعی ظاهراً نامشخص در صحن علنی صحبت کند.

موضوع سخنرانی رئیس جمهور رسمی اعلام نشده اما احمدی نژاد، بر طبق آنچه که در آخرین گفت وگوی تلویزیونی خود بر آن تأکید ورزید و وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست روسای سازمان‌های امور مالیاتی کشورهای به آن اشاره کرد؛ قصد دارد دربارهٔ مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها و ضرورت اجرای صحبت کند.

طرحی که گام اول آن با وجود اجرایی شدن دچار حاشیه‌های فراوانی شد. حاشیه‌هایی که البته منتقدین، دولت را مقصّر بروز اصلی تمام آنها معرفی می‌کنند و اینطور می‌گویند که در کنار تمام این مقولات، دولت دچار تخلفاتی نیز در اجرای این قانون شده است.

منتقدین دربارهٔ این تخلفات نیز به ماجراهای کشداری از قبیل تأمین مقادیری از یارانه پرداختی به مردم از محل‌هایی غیر از درآمد‌های کسب شده توسط دولت اشاره می‌کردند.

به هر روی حاشیه‌ها و انتقادات آنقدرها شدید بود که مجلس شورای اسلامی چندی قبل قانونی را به تصویب برساند که بر طبق آن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال ۹۱ ممنوع شد.

با این وجود اما هیچکس نمی‌داند که عزم دولت مبنی بر ورود به گمانه‌زنی‌ها پیرامون اجرای یک طرح غیر قانونی چیست؟

روزنامه ایران به عنوان ارگان رسانه‌ای نزدیک به دولت چندی قبل در تیتر اول خود با اشاره به ماجرای درخواست احمدی نژاد برای حضور در مجلس اینطور در تیتر اول خود نوشت که رئیس جمهور برای اعلام تصمیمات گرفته شده! به مجلس می‌رود.

از سوی دیگر خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها اینطور گزارش می‌دهند که احمدی نژاد و تنی چند از وزرایش مدتی است که جلساتی سلسله‌وار را پیرامون اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز کرده‌اند.

عمده‌ای از تحلیلگران سیاسی، سبب اصلی عزم و تأکیدات فراوان این روزهای دولتی‌ها برای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها یا به قول رسانه‌های حامی دولت “دست به جیبی احمدی نژاد” را گام‌هایی انتخاباتی ارزیابی می‌کنند.

گام‌هایی که البته با ماجرای چندین هزار استخدام دولتی و اعطای وام ضروری به بازنشستگان نیز در هم‌افزایی قرار گرفته و باورپذیری بیشتر گمانه‌های سیاسیون و قشرهایی از مردم را سبب شده است.

دولت و حامیان دولتی احمدی نژاد هم در مقابل این انتقادات از خود بی‌حسّی نشان می‌دهند. بی‌حسّی‌هایی که البته گاهی با جمله مشهور “مردم کار را یکسره می‌کنند” به آن پاسخ‌هایی گنگ و مبهم داده می‌شود.

کسی دقیقاً نمی‌داند منظور دولت و حامیانش از این تک جمله چیست؟ هواداران گفتمان احمدی نژاد حتی در رسانه‌های وابسته به دولت گفته‌اند که مردم ممکن است حتی پس از انتخابات هم کار را یکسره کنند و صحنه بیایند!

باید منتظر پایان رمان دولت دهم در ماجرای هدفمندی یارانه‌ها بود. ماجرایی که بعید نیست با توجه به حساسیت‌هایی که در حوزه اقتصاد و معیشت مردم ایجاد می‌کند اپیزود ورود مقامات ارشد نظام را نیز به پرونده خود شاهد باشد.

در عین حال نباید این نکته اساسی را به فراموشی سپرد که اجرای طرح هایی چون مرحله دوم هدفمندی یارانه ها فراتر از تصمیمات یک قوه است و در فضای وحدت نظر ملی و تعامل قوای سه گانه و دستگاه های ذیربط قرین موفقیت خواهد شد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.