احمد شاکری : اهدای کتاب باید به فرهنگ کتابخوانی منجر شود

شنبه ۲۰م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

احمد شاکری، ( نویسنده) در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛  با اشاره به این که اهدای کتاب باید به فرهنگ کتابخانی منجر شود، افزود: مقوله اهدای کتاب به عنوان یک برنامه خاص و نام گذاری یک روز با عنوان “هدیه کتاب به آن ها که دوستشان داریم” در رشد فرهنگ کتابخوانی، عرضه کتاب و نشر می تواند نقش داشته باشد.
وی گفت: هدف از اهدای کتاب، خوانش و ترویج کتاب است و اگر روزی به توجه هر چه بیشتر به مبحث اهدای کتاب، اختصاص بیابد، توان تاثیرگذرای خوب در متن جامعه را خواهد داشت .
این نوسنده با اشاره به این که سنت اهدای کتاب به کتابخانه های از قبل تا به حال در نزد بزرگان ما ارج نهاده شده، اظهار داشت: ما هم سنت اهدای کتاب را حفظ کرده و آن را عملی پسندیده می دانیم.
شاکری توجه به شیوه های درست انتخاب در ترویج فرهنگ کتاب خوانی از طریق اهدای کتاب را مفید دانست و تصریح کرد: نکته این است که چگونه کتاب باید انتخاب شود و امور زیادی چون نویسنده، مراکز نشر و تبلیغ در این میان موثر است.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سیر مطالعاتی اشاره کرد و گفت: کتاب باید با توجه به شرایط مخاطبان انتخاب شود و انتخاب کتاب برای دیگران توسط یک نفر کار درستی به نظر نمی رسد.
این نویسنده افزود: اهدای کتاب به معنای تجویز دارو برای درمان درد های روانی و روحی است.
شاکری به لزوم تعیین و تعریف سیر مطالعاتی برای اشخاص در سنین و با علایق مختلف اشاره کرده و اظهار داشت: منابع و مراجع مختلفی در سطح بین الملل تا امروز دست به تعیین و تعریف سیر مطالعاتی برای اقشار مختلف زده اند، عموماً در ادبیات غربی چنین چیزی وجود دارد.
وی افزود: در کشور ما نیز برخی از نویسندگان به ارائه فهرست آثار مناسب برای خوانش پرداخته اند و جشنواره ها نیز اغلب به این فهرست رسیده اند، اما این ها همه فهرست  بوده و کافی نیست.
این نویسنده در ادامه گفت: البته این فهرست ها گر چه خوب می باشند اما توجه خاصی به تعدد اقشار سنی و علایق شخصی ندارند.
شاکری بی اطلاعی از مضمون کتاب های قابل معرفی را در بی تاثیری اهدای کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و اظهار داشت: همچنان مقوله سیر مطالعاتی در کشور ما، موضوعی بکر و کار نشده است.
وی تصریح کرد: لذا مخاطب تشنه سیر مطالعاتی است زیرا با توجه به تعدد کتاب های انتشار یافته در طول سال برای گزینش کتاب قابل خوانش، سردرگم می مانند.
این نویسنده اظهار داشت: سیر مطالعاتی را یک فرد نمی تواند تعیین و تهیه کند و چند مجموعه در کنار هم بر اساس روشی صحیح توان تهیه و تدوین چنین سیری را دارند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.