احکام مربوط به استفاده از صابون و شامپو برای افراد در حال احرام

احکام مربوط به استفاده از صابون و شامپو برای افراد در حال احرام

کعبه مرکزى است که مى‏توان مردم را براى قیام، دور آن دعوت نمود، همانگونه که امام حسین علیه السلام قبل از حرکت به کربلا، چند ماه در مکه توقف کرد و هنگام اجتماع مردم براى اعمال حج، آنان را آگاه ساخت و رفت.

عکس

وسیله استوارى‏
در قرآن مى‏خوانیم:

«و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط» (سوره حدید، آیه ۲۵)، هدف انبیاء، کتب آسمانى و قرآن، آن است که مردم بر قسط و عدالت قیام نمایند.

«جعل اللّه الکعبه البیت الحرام قیاماً للنّاس» (سوره مائده، آیه ۹۷) خداوند کعبه را وسیله، محور، اهرم و قطب قیام قرار داده است. کعبه‏اى که همه مردم رو به او قیام مى‏کنند، به آن نگاه و در او تفکر مى‏نمایند و دست از همه امتیازات پوچ مى‏کشند و همه چیز را در برابر او پشت سر مى‏گذارند و بر گردش طواف مى‏کنند.

پس می توان نتیجه گرفت که این محور مقدس مى‏تواند بهترین وسیله براى تحقق اهداف انبیاء باشد، زیرا که هدف آن بزرگواران «لیقوم النّاس بالقسط» است و کعبه هم «قیاماً للنّاس» است.

به همین دلیل است که امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: «تا کعبه برپاست، دین استوار است». (وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۴. «لایزال الدین قائماً ما قامت الکعبه») یعنى، کعبه وسیله استوارى، پابرجایى و سازماندهى شئون مسلمین است.

بعد از این مقدمه کوتاه چند استفتاء را در باب حج مرور می کنیم:
سوال: آیا کسی که برای عمره تمتع محرم شده و وارد مکه می شود می تواند در فاصله عمره تمتع تا حج تمتع به نیابت نزدیکان خود که فوت نموده اند به مسجد تنعیم برود و از آنجا محرم شده و عمره مفرده نیابتی بجا آورد؟

جواب: نباید عمره مفرده به جا آورده شود و اگر به جا آورند صحت آن محل اشکال است ولی ضرری به عمره و حج تمتع نمی زند.

آیه الله مکارم شیرازی (دام ظله)

سوال: آیا استفاده از صابون و بعضی از شامپوها در حال احرام اشکال دارد؟

جواب: اگر صدق بوی خوش می‎کند، از آن اجتناب کنند، و در غیر این صورت مانع ندارد.

آیه الله صافی گلپایگانی (دام ظله)

سوال: آیا شرکت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهای یومیه با آنها، کافی است؟

جواب: نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است، و در غیر حال ضرورت هم شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق با احتیاط است.

آیه الله صافی گلپایگانی (دام ظله)

سوال: کسى که عمره تمتّع استحبابى بجا آورده، آیا مى‌تواند بدون عذر و به دلخواه خود، آن را رها کرده و حجّ تمتّع بجا نیاورد؟ و در فرض جواز، آیا انجام طواف نساء نیز لازم است یا نه؟

جواب: مى‌تواند رها کند و چیزى بر او نیست و احتیاط آن است که طواف نساء را انجام دهد.

آیه الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: شخصى در ماه شوال یا ذى‌القعده عمره تمتع بجا مى‌آورد، و به مدینه برگشته و در ماه جدید مجدداً به مکه مى‌رود وظیفه او نسبت به احرام در مسجد شجره چیست، عمره مفرده یا تمتّع مجدد یا عمره‌اى که بر ذمّه دارد؟

جواب: در فرض سۆال باید از میقات به عمره تمتّع محرم شود، و عمره تمتّع حج وى همین عمره اخیره است.

آیه الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: خانمى عمره تمتّع را به پایان مى رساند، سپس متوجّه مى شود که طوافش به جهتى باطل بوده، و اکنون نیز عادت ماهانه شده است. وظیفه اش چیست؟

جواب: هر وقت پاک شد طواف و نماز طواف را اعاده مى کند و اگر قبل از وقوف به عرفات پاک نشود براى حج محرم مى گردد، و پس از بازگشت به مکّه و رفع عذر، آن اعمال را بجا مى آورد.

آیه الله مکارم شیرازی (دام ظله)


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: مکارم شیرازی، خامنه ای، صافی (دام ظلهم)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

طبقه بندی: مذهبی   |   تعداد بازدید: ۱۰۱ نفر   |   تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۰ مهر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , احرام, احرام کردن, احکام, احکام احرام, حکم استفاده از شامپو در حال احرام, حکم استفاده از صابون و شامپو در حال احرام, مکه, کعبه


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.