احکام مربوط به غرغره کردن براى روزه‏ دار در ماه رمضان

« ای مردم ! ماه خدا با برکت ، آمرزش و رحمت به سوی شما رو آورده است . این ماه نزد خدا برترین ماههاست زبانهایتان را از گناه بازدارید، چشمان خویش را از آنچه نگاه کردنش حلال نیست بپوشانید. گوشهای خویش را از آنچه شنیدنش حرام است، بازدارید، بر یتیمان مردم شفقت و محبت کنید تا با یتیمان شما چنین کنند … از گناهانتان به سوی خدا توبه کنید، هنگام نماز دستهایتان را برای دعا به سوی خدا بلند کنید، مسلما وقت نماز بهترین ساعات است که خداوند با رحمت به بندگانش نگاه می کند . وقتی می خوانندش ، آنها را اجابت می کند… ای مردم جانهایتان مرهون اعمالتان است، پس آن را به وسیله استغفار آزاد کنید و پشتهایتان با گناه سنگین شده است ، پس آن را با طول سجود خود سبک کنید. (قسمتی از فرمایشات رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) در خطبه، آخرین جمعه ماه شعبان) (وسائل الشیعه ، ج ۷ صص۲۲۸ ۲۲۶ . حدیث ۲۰)

عکس

خواندن قرآن ثواب زیادى دارد. در روایات اهل بیت (علیهم السلام) آمده که در برابر هر حرفى از قرآن، خداوند صد حسنه مى دهد و یا اگر گوش دهد به هر حرفى یک حسنه برایش مى نویسند و اگر قرآن را شبانه ختم کند، فرشتگان تا صبح براى او رحمت مى فرستند و اگر در روز آن را ختم کند تا شب فرشتگان براى او رحمت مى فرستند و یک دعاى مستجاب شده نزد خداوند دارد.

به قرائت قرآن در مکان خاص، مثل مکّه معظّمه و در زمان خاص، مثل ماه مبارک رمضان سفارش زیادى در روایات شده است که به برخى از آنها اشاره مى شود:

۱ـ امام باقر (علیه السلام) مى فرمایند: براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن، ماه مبارک رمضان است. (شرح اصول کافى (محمد صالح مازندرانى)، ج ۱۱، ص ۷۵)

۲ـ پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله) در خطبه شعبانیه مى فرمایند: از خداوند با نیّت هاى راستین و قلب هاى پاک بخواهید که شما را به گرفتن روزه و تلاوت قرآن موفق کند.

پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله) در خطبه شعبانیه فرمودند: کسى که یک آیه از قرآن را در ماه رمضان تلاوت کند، مانند کسى که از آغاز تا پایان قرآن را در غیر ماه رمضان خوانده است، پاداش مى گیرد

۳ـ على بن ابى حمزه مى گوید: خدمت امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شدم. پس ابوبصیر به آن حضرت عرض کرد: قربانت بروم، در ماه رمضان همه قرآن را در یک شب بخوانم؟ فرمود: نه. عرض کرد: در دو شب؟ فرمود: نه عرض کرد: در سه شب؟ فرمود: بلى، و با دست خود اشاره فرمود که براى ماه رمضان حقى و حرمتى است که ماه هاى دیگر مانند آن نیستند. (وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۸۶۲; أصول کافى، ج ۲، کتاب فضل القرآن، باب فى کم یقرأ القرآن)

۴ـ پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله) در خطبه شعبانیه فرمودند: کسى که یک آیه از قرآن را در ماه رمضان تلاوت کند، مانند کسى که از آغاز تا پایان قرآن را در غیر ماه رمضان خوانده است، پاداش مى گیرد.


در این قسمت قصد داریم برخی استفتائات که از محضر آیه الله خامنه ای(دام ظله) در باب روزه و روزه داری پرسیده شده را همراه با پاسخ ایشان بیاوریم:

سوال: اگر روزه دار از دهان و لثه‌هایش خون بیاید آیا باید داخل دهان را هم تطهیر کرد؟

ج) بلعیدن آن جایز نیست و اگر در حال روزه عمداً ببلعد حکم افطار بر محرّم را دارد و شستن داخل دهان لازم نیست.

سوال: اگر شخص روزه‏دار در اثر فراموشى چیزى بخورد، آیا تذکر دادن به او واجب است؟

ج) خیر، تذکر دادن به او واجب نیست

سوال: حکم غرغره کردن براى روزه‏دار چیست؟

ج) اگر هنگام غرغره کردن، آب از حلق به پایین برود، روزه باطل مى‏شود.

سوال: اگر بعد از نماز فجر در ماه رمضان محتلم شوم چه باید بکنم؟

ج) روزه صحیح است و براى نماز ظهر باید غسل کنید.

سوال: کسى که پیش از اذان صبح، با حالت احتلام از خواب بیدار مى‏شود، آیا مى‏تواند تا نزدیک اذان، غسل نکند و تیمم کند؟

ج) اگر غسل را به تأخیر اندازد تا جایى که وقت تنگ شود، گناه کرده است. در این صورت باید پیش از اذان صبح، تیمم کند و روزه او صحیح است.

سوال: مردى که نمى‏تواند روزه بگیرد، آیا مى‏تواند با همسر روزه‏دار خود نزدیکى کند؟

ج) خیر، جایز نیست.

سوال: اگر شخص روزه‌دارى در ماه مبارک رمضان بعد از نماز صبح یا ظهر بخوابد و در خواب به صورت غیر عمد محتلم شود تکلیف چیست؟ آیا روزه آن شخص باطل مى‌شود؟

ج) روزه‌اش صحیح است.

طبقه بندی: مذهبی   |   تعداد بازدید: ۱۰۰ نفر   |   تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , احکام, احکام روزه, احکام مربوط به غرغره کردن, احکام مربوط به غرغره کردن روزه‏ دار, روزه دار, غرغره کردن روزه دار


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.