احکام و اهمیت پرداخت زکات فطره /حکم زکات فطره میهمان روز آخر ماه رمضان

عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه و عدم پرداخت آن در صورت توانایی سبب محروم شدن از فضایل این ماه است، گفت: پرداخت زکات فطره سبب مهر قبولی اعمال، بیمه شدن تا سال آینده و تأمین نیازهای نیازمندان می‌شود.
حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام به احکام و اهمیت پرداخت زکات فطره اشاره کرد و با بیان این‌که پرداخت زکات فطره سبب مهر قبولی اعمال، بیمه شدن تا سال آینده و تأمین نیازهای نیازمندان می‌شود، تکمیل روزه ماه مبارک رمضان را به فطریه و عدم پرداخت آن در صورت توانایی را سبب محروم شدن از فضایل این ماه دانست.
وی در ادامه با اشاره به دو نوع زکات مال و بدن، فطریه را از نوع زکات بدن و واجب مالی برشمرد و تصریح کرد: زکات مال همان است که کشاورز یا دامدار پرداخت می‌کند و حد نصاب دارد، اما فطریه زکات بدن است که هرکسی به تعداد نفرات نان خور، باید آن را پرداخت می‌کند.
زکات فطره یک نوع ادای دین و صدقه واجب است
این عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که زکات فطره یک نوع ادای دین و صدقه واجب است که آثار صدقه را دارد، افزود: پرداخت زکات فطره براساس برخی روایات سبب قبولی روزه و عبادات ماه رمضان می‌شود و شخص را تا ماه رمضان آینده بیمه می‌کند.
وی همچنین به آثار اخروی و دنیوی پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: اگر زکات فطره با برنامه‌ریزی مناسب و به روش صحیحی جمع‌آوری شود و به دست فقرای واقعی برسد، یکی از راه‌های بزرگ فقرزدایی است.
میزان فطریه، چگونگی و نوع پرداخت زکات فطره
حجت‌الاسلام وحیدپور در ادامه با بیان این‌که میزان فطریه برای هر نفر معادل سه کیلو مواد غذایی از برنج، خرما، گندم یا امسال آن است، ابراز داشت: پرداخت فطریه مانند کفاره نیست؛ در فطریه هم جنس و هم معادل آن را می‌توان به پول پرداخت کرد، اما در کفاره تنها باید جنس به فقیر پرداخت شود.
وی با اشاره به چگونگی و نوع پرداخت زکات فطره گفت: نان‌آور خانه اگر قصد پرداخت برنج درجه یک ایرانی را دارد باید سه کیلو پرداخت کند و یا معادل آن را بر حسب کیلویی ۴ هزار تومان، ۱۲ هزار تومان محاسبه کرده و پرداخت کند و اگر هم قصد پرداخت برنج خارجی را دارد معادل آن را در بازار حساب کند.
این استاد حوزه اضافه کرد: مستحب است کسی که می‌خواهد فطریه را بدهد غذایی که غالبا مصرف می‌کند بدهد، اما اگر می‌خواهد معادل گندم پرداخت کند سه کیلو گندم ۲۵۰۰ تومان می‌شود و اگر می‌خواهد نان بدهد مقداری گران‌تر است و سه کیلو نان سنگک در قم دانه‌ای ۵۰۰ تومان و هر کیلو ۱۲۵۰ تومان می‌شود، بنابراین باید ۳۷۵۰ تومان پرداخت کند.
وی با بیان این‌که امسال برای هر نفر سه کیلو گندم معادل دو هزار و پانصد تومان برآورد شده که این کمترین میزان فطریه‌ای است که پرداخت می‌شود، گفت:‌ بر روزه‌داران مستحب است زکات آن چیزی را که بیشتر مصرف کرده‌اند، پرداخت کنند، اما اگر ارزان‌تر هم پرداخت شود، مانعی ندارد.
مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت‌الله شیخ جواد تبریزی توصیه کرد: زکات فطره صدقه و پرداخت آن سالی یکبار است که به فقیر واقعی می‌رسد؛ بنابراین هرکسی دست بالا را بگیرد و این‌طور نباشد که در سال انواع و اقسام غذاها را استفاده کرده و اکنون که نوبت پرداخت فطریه است، کم‌ترین را محاسبه کند.
زمان و اولویت‌های پرداخت زکات فطره
وی در بخش دیگری از سخنان خود پرداخت زکات فطره را بر کسانی که فقیر نبوده و از عهده هزینه مخارج خود و افراد تحت تکفلشان برمی‌آیند، واجب دانست و زمان پرداخت زکات فطره را قبل از نماز عید و در صورت عدم پرداخت تا ظهر عنوان کرد و افزود: واجب است که شب عید فطر زکات فطره را به قصد این‌که فردا به فقیر داده می‌شود، از مال جدا کنیم.
حجت‌الاسلام وحیدپور با یادآوری این‌که زمان پرداخت زکات فطره برای کسانی که در نماز عید شرکت می‌کنند حتی‌الامکان پیش از نماز است و اگر زکات فطره تا ظهر به تأخیر افتاد، دیگر فوریت ندارد، اما نباید در پرداخت آن سستی شود، اضافه کرد: زکات فطره دِینی بر گردن روزه‌دار است و هرچه زودتر باید پرداخت شود و در آن تسامح و سهل‌انگاری نشود.
وی فقیر عالم، همسایه و فامیل را از اولویت‌های پرداخت زکات فطره برشمرد و اظهار داشت: زکات فطره را می‌توان در صورتی که فقیری در محل سکونت وجود ندارد، به نهاد یا مؤسسه خیریه‌ای که اطمینان می‌رود آن را به فقرای واقعی می‌رسانند، پرداخت کرد.
این عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که نان‌خور بودن در پرداخت زکات فطره ملاک است نه پرداخت حقوق، گفت: میهمان دو سه روزه نان‌خور محسوب می‌شود و دختری که به خانه شوهر رفته، اما ده روزی را میهمان خانه پدر است، نان‌خور محسوب شده و فطریه‌اش را باید پدر پرداخت کند.
میهمان روز آخر ماه رمضان و حکم زکات فطره او
وی با اشاره به میهمان روز آخر ماه رمضان گفت:‌ بسیاری از فقها میهمان یک روزه را نان‌خور نمی‌دانند، اما برخی می‌گویند همین‌که میهمان غروب آخر ماه رمضان یعنی شب عید فطر و با رضایت صاحب‌خانه به خانه وی رفته است و غذا می‌خورد، با همان یک وعده، فطریه‌اش از سوی صاحب‌خانه پرداخت شود و برخی معتقدند خود فرد، فطریه اش را پرداخت کند.
حجت‌الاسلام وحیدپور در بیان آثار عدم پرداخت فطریه تصریح کرد: تکمیل روزه ماه مبارک رمضان به فطریه است و کسی که زکات فطره را پرداخت نکند، از فضایل این ماه شریف محروم می‌شود و حتی کسی که روزه نگرفته و مانند مریض معذور بوده، جبران این نقص به پرداخت فطریه است.
وی با اشاره به روایتی عدم پرداخت زکات فطره در صورت توانایی را سبب محروم شدن از برکات آن دانست و گفت: عدم پرداخت زکات فطره معصیت کبیره است و کسی که زکات پرداخت نکند، زمانی که می‌خواهد رحلت کند، به او گفته می‌شود یا یهودی از دنیا می‌رود یا نصرانی، یعنی دیگر مسلمان نیست.
این عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که خداوند متعال در دو سوره اعلی و شمس با اشاره به اهمیت زکات فطره، آن را یکی از عوامل رستگاری انسان برشمرده است، ابراز داشت: رستگاری روزه‌دار در کنار بقیه اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد با مُهری که آخر ماه با پرداخت زکات فطریه و نماز عید بر اعمال او زده ‌شود، تکمیل خواهد شد.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.